Strona główna
O programie
Szkolny program
Rada Bezpiecz
Aktualności
Analiza ankiet
Sprawozdanie
Archiwum
Teatr Prof.

 

POCZĄTEK AKCJI.

13 listopada 2017 roku, mimo pozornie "pechowej" daty, był dla nas  udany, bowiem właśnie tego  dnia odbyło się inaugurujące program " Raz, dwa, trzy - bądź bezpieczny i Ty" spotkanie przedstawicieli Powiatowej Komendy Policji w Sandomierzu z nauczycielami oraz rodzicami uczniów klas I-III. Podczas spotkania wyświetlono m.in. prezentację pt. "Masz tylko jedno życie" oraz omawiano zagadnienia związane z realizacją programu.

Zarówno pokazana prezentacja jak i informacje przekazane przez panów policjantów wzbudziły żywe zainteresowanie wśród  licznie zgromadzonych uczestników prelekcji.

 

 
 

 

SPRAWOZDANIE ZE SPOTKANIA Z RODZICAMI

UCZNIÓW KLAS MŁODSZYCH – WPROWADZENIE PROGRAMU

„RAZ, DWA, TRZY – BĄDŹ BEZPIECZNY I TY”

 

            We wtorek 13 listopada 2007 w świetlicy Szkoły Podstawowej nr 2 w Sandomierzu odbyło się spotkanie dotyczące przystąpienia przez szkołę do realizacji programu profilaktyczno – prewencyjnego dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej pod nazwą „Raz, dwa, trzy – bądź bezpieczny i Ty”.

W spotkaniu tym uczestniczyli: Dyrekcja Szkoły, przedstawiciele Policji pan Józef Pracało i pan Paweł Przyłucki, pedagog szkolny, wychowawcy klas I-III oraz rodzice uczniów klas młodszych.

Celem spotkania było zapoznanie rodziców z założeniami programu oraz zachęcenie ich do współpracy podczas jego realizacji.

Dyrektor szkoły mgr Jan Orzeł oraz pani pedagog mgr Justyna Wesołowska w swoich wystąpieniach uświadomili zebranym rodzicom, jak ważna jest dla nich i ich dzieci realizacja tego programu.

W trakcie spotkania zaprezentowano zebranym film pt.„Masz tylko jedno życie” dotyczący wszelkich zagrożeń związanych z ruchem drogowym. Następnie pan policjant Paweł Przyłucki skomentował przedstawiony film, omówił cele wprowadzonego programu, sposób jego realizacji oraz korzyści płynące z przystąpienia do niego. Podkreśli, że prawidłowa realizacja programu pozwoli szkole uzyskać Certyfikat Bezpieczeństwa.

Po zakończeniu pierwszej części spotkania rodzice przeszli do klas, gdzie odbyły się wywiadówki. W trakcie wywiadówek rodzice wypełnili pierwszą anonimową ankietę dotyczącą problematyki bezpieczeństwa oraz dokonali wyboru przedstawicieli klas do powołanej w szkole Rady Bezpieczeństwa

                                                                     Opracowały: A. Piętowska, M. Kasprzyk

 

 
 
 

PIERWSZA POMOC

             W poniedziałek 17.12.2007 roku rozpoczął się w naszej szkole kurs udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. Biorą w nim udział wszyscy uczniowie z klas I-III i IV- VI. Kurs ten prowadzą społecznie rodzice – członkowie powołanej w szkole Rady Bezpieczeństwa. Są to pan Grzegorz Słotwiński i pani Anna Dajnowska.

 W czasie trwającego dwie godziny spotkania uczniowie mają okazję nauczyć się:

  •  jak właściwie wezwać telefonicznie pomoc tj. pogotowie ratunkowe, jakie podać informacje i w jakiej formie

  • jak zachować się w nagłych wypadkach takich jak: krwotok, zakrztuszenie, zachłyśnięcie, atak epilepsji

 Najważniejszą część szkolenia stanowi poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy w przypadku utraty przytomności. Właściwe jej wykonanie krok po kroku uczniowie ćwiczą na specjalnym fantomie.

opracowały M. Kasprzyk i A. Piętowska

 

 
   

W dniach 16.01.2008 - 23.01.2008 odbyły się kolejne zajęcia z zakresu udzielania  pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. Tym razem w klasach I - III, a następnie IV-VI  prowadziła je ratownik drogowy - pani Anna Dajnowska, która na rzecz naszej szkoły przepracowała społecznie około 30 godzin.



 
 

 

PIES NIE MUSI BYĆ GROŹNY

Pies należy do największych przyjaciół ludzi,

od nas jednak zależy w jaki sposób będzie on nas traktować.

 

 
 

Zwierzęta rzadko atakują bez przyczyny, choć tak się może z pozoru wydawać. Najczęściej zwierzęca agresja wynika z chęci obrony przed człowiekiem, który swym zachowaniem owo zwierzę prowokuje. Gdy dochodzi do pogryzienia winą obarczamy zwierzęta nie zastanawiając się nad tym, czy sami do takiej sytuacji nie doprowadziliśmy.

 Normalny, zdrowy psychicznie pies nie powinien szczerzyć zębów i doskakiwać do zbliżających się ludzi. Zdarza się jednak i tak. Poznanie powodów psich reakcji pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa nam i naszym najbliższym.

 

Zwierzę wyczuwa, że się boimy.

 Gdy na widok każdego wilczura lub rottweilera oblewa nas pot, zmienia on nasz zapach, który natychmiast jest wyczuwany przez psa. „ Zapach strachu” działa na niego drażniąco. Poza tym będąc wystraszonymi, swymi ruchami ciała wysyłamy do zwierzęcia kolejne sygnały lęku. Dlatego, choć dla niektórych to trudne, starajmy się panować nad emocjami. Większość psów to wspaniale przyjacielskie zwierzęta, które goniąc za nami przez pola i łąki, robią to tylko po to, aby się np. przywitać.

 

Wkroczyliśmy na jego teren.

 Wchodząc na obcy teren, przez otwartą furtkę lub bramę, do znajomych lub przyjaciół nie dziwmy się, gdy pies dobiega do nas z ujadaniem. Nie zna on naszych zamiarów, a jego zadaniem jest pilnowanie posesji.

 

Chodzimy o lasce lub kulach.

 Psa denerwuje widok czegoś nieznanego. Boi się i próbuje atakować. Oczywiście tak postępują źle wychowane psy. Jeżeli jednak nie znamy czworonoga i mamy wątpliwości co do jego zamiarów, lepiej przystanąć na chwilę i odczekać. Machanie psu laską przed nosem niczego dobrego nie wróży.

 

Chcieliśmy odebrać jego zdobycz.

 Jeżeli pies ukradł np. pieczoną na ognisku kiełbasę, nie próbujmy mu jej odebrać. Większość psów nie pozwala na to nawet swoim właścicielom. Instynkt nakazuje im bronić swej zdobyczy.

 

Próbowaliśmy psa pogłaskać.

 Niestety nie każde zwierzę lubi dotyk obcego człowieka. Zanim więc obsypiemy psa czułościami, zapytajmy właściciela czy możemy to zrobić. n najlepiej zna swego pupila. Następnie podchodząc spokojnie do psa wyciągnijmy do niego rękę, aby mógł ją powąchać i zapoznać się z nami. Widoczna jest też od razu reakcja psa. Unikajmy kładzenia psu ręki na karku. Ten gest dla psa oznacza chęć podporządkowania go sobie. Takie prawo ma jedynie jego właściciel.          

Przedruk z Internetu http://www.rawicz.psp.wlkp.pl/porada.html

Więcej informacji na stronie Komendy Powiatowej Policji w Sandomierzu:   http://www.sandomierz.swietokrzyska.policja.gov.pl/index.php?dzial=116


 
 

O tych  i innych zagadnieniach dotyczących postępowania z psami rozmawiali w trakcie spotkania z naszymi uczniami sierż. szt. Danielem Chmielewski  przewodnik psa  patrolowego oraz dzielnicowy sierż. szt. Piotr Stępień.

W  trakcie wizyty w szkole pouczali dzieci  z klas I- III, jak zachować się w razie ataku psa, a na koniec przewodnik zaprezentował ułożenie swojego podopiecznego- wilczura Iwana

Oto zdjęcia z tego spotkania:



 
 

 

„ Bezpieczne spędzanie czasu wolnego” 

PLEBISCYT

 

 
  W plebiscycie szkolnym pt. „ Bezpieczne spędzanie czasu wolnego”  zostały wyłonione następujące propozycje:  
 
  1. Zajęcia rozwijające zdolności, zamiłowania,  hobby,  m in. takie jak: zajęcia taneczne,  zajęcia sportowe,  teatrzyk, rysowanie i malowanie, śpiewanie , gra na instrumentach, nauka języków obcych , modelarstwo  (15 punktów)

 Uzasadnienie: rozwijają zdolności, wyobraźnię,  dzięki nim zdobywamy nowe umiejętności  i sprawności, przynoszą satysfakcję pozwalają odnieść sukces. Przy rozwijaniu własnych zainteresowań należy jednak pamiętać również o zasadach bezpieczeństwa  związanych   z rodzajem uprawianego hobby. Niekiedy potrzebna nam może być pomoc i opieka osoby dorosłej. Dlatego najbezpieczniej rozwijać zainteresowania pod okiem nauczyciela lub instruktora  w różnego rodzaju kółkach , klubach, świetlicach, itp.

 

 
 
  1. Spacery i wycieczki, rajdy. ( 12 punktów)

 Uzasadnienie: dzięki nim poprawiamy swoją kondycję, spędzamy czas w gronie bliskich   i znajomych, dotleniamy organizm, poznajemy ciekawe miejsca i nowych ludzi, krajobrazy oraz piękno przyrody, pogłębiamy więzi rodzinne. Zwiedzając ciekawe zabytki, poznajemy historię, kulturę , sztukę  różnych regionów. Na takie wyprawy warto jednak zabrać ze sobą apteczkę. A jeśli  wybieramy się na spacer czy wycieczkę bez opieki dorosłych należy z nimi ustalić miejsce pobytu i przewidzianą godzinę powrotu.

 

 
 
  1. Zabawy „przy blokowe” i na placu zabaw -  typu: gra w chowanego, podchody,   zabawa w dwa ognie , w klasy; skakanie przez skakankę, gumę, huśtanie się, chodzenie po drabinkach, itp.: (12 punktów)

Uzasadnienie:  takie zabawy zapewniają kontakt z rówieśnikami, wspólne rozmowy, wymianę doświadczeń, a to wszystko odbywa się niedaleko domu, co gwarantuje nam poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie mamy dużą porcję ruchu i świeżego powietrza , co korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Musimy pamiętać o tym , by  nie oddalać się od bloku , domu , czy placu zabaw , bez uzgodnienia tego faktu z dorosłymi.

 

 
 
  1. Gry planszowe , zręcznościowe, umysłowe, itp. typu; bierki, puzzle, szachy, warcaby, państwa-miasta, kółko i krzyżyk, scrabble, euro-biznes, bilard, ping-pong, itp. ( 11 punktów)

Uzasadnienie: są to gry, które rozwijają umiejętność samodzielnego i logicznego myślenia, planowania, strategii. Pozwalają odnieść sukces lub uczą przegrywać. Są one bardzo bezpieczne, gdyż  gramy na ogół w domu , świetlicy lub klubie. Mają także taką zaletę,  że pozwalają wypełnić wolny czas w okresie choroby lub gdy na dworze jest brzydka pogoda.

 Maja charakter towarzyski , dzięki czemu można zacieśnić więzi przyjacielskie czy rodzinne.

 

 
 
  1. Jazda  na sankach, rowerze, deskorolce, rolkach, itp. (11 punktów)

 Uzasadnienie: to aktywne sposoby spędzania wolnego czasu, poprawiające kondycje  i pozytywnie wpływające na zdrowie i sylwetkę. Jednak należy podczas takiego spędzania czasu pamiętać o bezpieczeństwie związanym przede wszystkim z miejscem uprawiania tych dyscyplin sportu. Należy unikać miejsc, w których, panuje duży ruch samochodowy i w miarę możliwości korzystać ze ścieżek rowerowych , boisk, i innych terenów przeznaczonych do tego celu.

 

 
 
  1. Spędzanie czasu przy komputerze ( gry komputerowe, gadu- gadu, prowadzenie blogów, czerpanie wiadomości za pośrednictwem Internetu)    (10 punktów)

 Uzasadnienie: rozmowy przez GG umożliwiają zdobywanie nowych przyjaciół, można też uczyć się języków obcych, grając w obcojęzyczne gry, a za pomocą blogów można dzielić się swoimi zainteresowaniami. Internet umożliwia nam także słuchanie muzyki , czytanie książek,  zdobywanie nowych wiadomości. Należy jednak pamiętać o tym , aby korzystać z niego   w sposób bezpieczny , to znaczy nie spotykać się, bez powiadomienia dorosłych, z osobami poznanymi za jego pośrednictwem, korzystać tylko ze stron dozwolonych w naszym wieku,  grać wyłącznie w gry pozbawione agresji, spędzać przy komputerze nie więcej niż 2 godziny dziennie.

 

 
 
  1. Spotkania towarzyskie (z przyjaciółmi, z rodziną). ( 8 punktów)

 Uzasadnienie: podczas takich spotkań dzielimy się swoimi poglądami , doświadczeniami   i problemami. Miło spędzamy czas, lepiej się poznajemy i zacieśniamy więzi , które czasem  przeradzają się w  sympatie.

Niekiedy też poznajemy nowe osoby. Spotkania towarzyskie pozwalają także na rozwijanie wspólnych zainteresowań, mogą odbywać się również w czasie spacerów. Są one doskonałą okazją do nauki dobrych manier.  Dzięki temu, że przebywamy w gronie rodziny i znajomych możemy czuć się bezpiecznie.

 

 
 
  1. Czytanie książek i czasopism ( 8 punktów)

 Uzasadnienie: rozwija wyobraźnię, osobowość; sprawia, że umiemy się lepiej się wypowiadać i mamy bogatsze słownictwo. Jest to także doskonały relaks, „wycieczka w nieznane krainy”, sposób na poznawanie świata i ludzi oraz zdobywanie doświadczeń. Czytanie książek jest zajęciem całkowicie bezpiecznym pod warunkiem, że sięgamy po lektury przeznaczone dla naszego wieku oraz dbamy o wzrok ( właściwe oświetlenie i prawidłowa odległość od książki)

 

 
 
  1. Gra w piłkę na boisku szkolnym ( piłka nożna , siatkowa, koszykowa, ręczna) (7 punktów)

 Uzasadnienie: jest to zabawa na świeżym powietrzu, pozwala nam poprawić kondycję, wyładować nadmierną energię; uczy zasad gry zespołowej i współpracy z innymi. To świetna rozrywka, która pozwala nam na ćwiczenie poszczególnych części ciała i  wyrobienie zgrabnej sylwetki. Zabawa na bezpiecznym, ogrodzonym  terenie, jakim jest, np. boisko,  zmniejsza ryzyko wypadków.

 

 
 
  1. Oglądanie telewizji ( ciekawych filmów, bajek, programów popularno- naukowych czy muzycznych) ( 7 punktów)

 Uzasadnienie: filmy o charakterze familijnym lub pogodne ładne pod względem graficznym  graficznie baśnie stanowią przyjemną rozrywkę, natomiast oglądając programy przyrodnicze,  geograficzne,  historyczne, itp. możemy wiele dowiedzieć się o świecie i ludziach. Także programy muzyczne mogą dostarczyć nam rozrywki i pogłębić nasze zainteresowania. Oglądając telewizję powinniśmy zawsze zwracać uwagę na to, od ilu lat dozwolony jest dany program i pamiętać o tym, że programy nocne przeznaczone są wyłącznie dla dorosłych.

 

 
 
  1. Pływanie na basenie.( 7 punktów)

 Uzasadnienie: chodząc na basen poprawiamy swoją kondycję i sylwetkę, możemy też nauczyć się świetnie pływać , co przydaje się w życiu. Pływanie na basenie jest bezpieczne pod warunkiem, że słuchamy poleceń ratownika. Podczas przebywania na basenie nie należy również biegać , bo podłoga jest zalana wodą , więc łatwo można się pośliznąć i ulec wypadkowi.

 

 
 
  1. Czas spędzany z rodziną – wspólne rozmowy, piknik, ognisko , itp. (6 punktów)

 Uzasadnienie: w wolnym czasie warto pobyć z rodziną. Podczas takich spotkań, które uświetnić może piknik czy zwykłe ognisko, możemy porozmawiać o swoich problemach, pośmiać się,  powspominać. Wtedy właśnie rodzą się między rodzicami i dziećmi  prawdziwe więzi, zaufanie i przyjaźń. Dobre kontakty rodzinne pozwalają nam uniknąć w życiu wielu kłopotów.  W trakcie ogniska należy także pamiętać o zasadach bezpieczeństwa, zabezpieczyć ognisko , a następnie starannie wygasić ogień.

 

 
 
  1. Zabawy ze zwierzętami ( 5 punktów)

 Uzasadnienie: zabawy ze zwierzętami sprawiają nam przyjemność, ale także uczą odpowiedzialności  i urozmaicają nam czas. Jeśli potrafimy być dobrzy dla zwierząt, to również jesteśmy tacy w stosunku do ludzi. Opieka nad zwierzęciem wyrabia w nas takie cechy jak wrażliwość, obowiązkowość i cierpliwość. Mając doczynienia ze zwierzęciem, należy jednak zawsze pamiętać, że jest to żywa istota. Może mieć, podobnie jak człowiek, lepszy lub gorszy humor, a czasem po prostu potrzebuje być sama, dlatego nie należy się zwierzęciu narzucać. Szczególną ostrożność  trzeba zachować w stosunku do zwierząt obcych.

 

 
 
  1. Słuchanie muzyki  ( 5 punktów)

 Uzasadnienie: słuchanie muzyki – rozwija nasze zainteresowania, pomaga w nauce śpiewu, pozwala rozładować energię i uspokaja. Podczas tego zajęcia odpoczywamy, spędzamy miło czas, relaksujemy się , mamy możliwość przemyśleć różne problemy czy pofantazjować.

 Bezpieczne słuchanie muzyki to takie , przy którym ilość decybeli ( głośność) nie szkodzi naszemu słuchowi i nie doprowadza do rozpaczy naszych rodziców i sąsiadów.

 

 
 

1 punkt = głos jednej klasy ( w plebiscycie brało udział 15 klas)



Prasa o nas

Artykuł z "Tygodnika Nadwiślańskiego"