|
CEL |
ZADANIE |
SPOSÓB REALIZACJI |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
TERMIN REALIZACJI |
RODZICE NAUCZYCIELE |
Warunki przyznawania certyfikatu bezpieczeństwa |
·
Zapoznanie z programem profilaktyczno-prewencyjnym „Raz,
dwa, trzy – bądź bezpieczny i Ty”
a)
cele, bloki programowe, wymagania
b)
przydział zadań |
·
Nazwanie problemu
·
Przedstawienie programu jako środka zapobiegawczego
·
Określenie planu działań |
·
Spotkanie rodziców ze specjalistą do spraw prewencji
·
Rada Pedagogiczna
·
|
·
Policja
·
Dyrektor szkoły
·
Koordynator programu
·
Nauczyciele koordynujący pracę w klasach |
Październik |
Najczęstsze nieszczęśliwe zdarzenia z udziałem dzieci i
zapobieganie im |
·
Opis problemu – udział dzieci w zdarzeniach zagrażających
ich bezpieczeństwu
·
Zwiększenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych oraz
aktywizacja dorosłych służąca zapewnieniu bezpieczeństwa
dziecku |
·
Dostarczenie wiedzy rodzicom i nauczycielom dotyczącym
bezpieczeństwa dziecka (m.in. określenie odpowiedzialności
osób dorosłych za bezpieczeństwo dzieci będących pod ich
opieką
·
Stworzenie rodzicom i nauczycielom warunków do nabywania
umiejętności wychowawczych służących bezpieczeństwu dziecka
·
Reagowanie w ramach udzielania pierwszej pomocy |
·
Pogadanka
·
Film
·
Praca w grupach
·
Ćwiczenia praktyczne
·
Szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy
·
Szkolenia z zakresu udzielani pierwszej pomocy |
·
Nauczyciele i wychowawcy
·
Policja
·
Pedagog szkolny, psycholog
Grupa Ratownictwa PCK |
Październik / Listopad |
Integracja oddziaływań rodzic -dziecko-nauczyciel |
·
Zjednoczenie Rodziców i nauczycieli wokół działań
profilaktycznych wskazanych w programie |
·
Powołanie Rady Bezpieczeństwa w szkole oraz Pogotowia
rówieśniczego.
·
Określenie zachowań dziecka, Rodzica , nauczyciela służących
zapobieganiu nieszczęśliwym zdarzeniom z udziałem dziecka
·
Uzupełnienie procedur postępowania w sytuacjach
zagrażających bezpieczeństwu Aktywność stosowna do szkolnych
procedur bezpieczeństwa
·
Sporządzenie sieci pomocy dziecku i rodzinie w sytuacjach
zagrożenia życia i zdrowia |
·
Zebrania z rodzicami
·
Udział przedstawicieli Rady Rodziców w ewaluacji programu
·
Działalność Rady Bezpieczeństwa i Pogotowia Rówieśniczego
·
Współpraca z instytucjami
·
Interwencja kryzysowa |
·
Dyrekcja szkoły
·
Pedagog i psycholog szkolny
·
Wychowawcy
·
Rada Rodziców i Rada Bezpieczeństwa
·
Samorząd Szkolny
·
Nauczyciele koordynujący
·
Przedstawiciele instytucji specjalistycznej |
Cały rok |
UCZNIOWIE |
Moja droga do szkoły |
·
Kształtowanie umiejętności bezpiecznego poruszania się po
drogach |
·
Uświadomienie konieczności noszenia elementów odblaskowych
·
Wyrabianie właściwych nawyków w poruszaniu się
·
Zapoznanie uczniów z zasadami poruszania się w ruchu
drogowym oraz praktyczne ćwiczenia z tego zakresu
|
·
Pogadanka
·
Wyposażenie uczniów w elementy odblaskowe
·
Wycieczka z policjantem
·
Zajęcia wychowawcze |
·
Wychowawcy
·
Policja
·
Pogotowie Rówieśnicze |
Wrzesień |
Moja mała karta rowerowa |
·
Poznanie znaków drogowych i bezpiecznego poruszania się po
drogach |
·
Zapoznanie uczniów z podstawowymi znakami drogowymi i
zasadami poruszania się po drogach w mieście i na wsi
·
Przygotowanie roweru do bezpiecznej jazdy
·
Zaznajomienie z podstawowym wyposażeniem rowerzysty
·
Trenowanie umiejętności praktycznych |
·
Zajęcia wychowawcze- Znaki drogowe – teścik małego
rowerzysty
·
Spotkanie z policjantem i z przedstawicielem klubu turystyki
rowerowej PTTK – Sandomierz
·
Znakowanie rowerów |
·
Nauczyciel techniki
·
Wychowawcy
·
Policja
·
Dyrekcja szkoły
·
Koordynatorzy programu
|
Cały rok |
Niebezpieczne zabawy – jak unikać zagrożeń |
·
Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z
urządzeń i miejsc
|
·
Zaznajomienie z właściwymi sposobami eksploatacji urządzeń
elektrycznych i elektronicznych
·
Zapoznanie ze sposobami zachowania się w czasie pożaru,
znalezienia niewypału
·
Wskazanie niebezpieczeństw oraz metod unikania ich w czasie
odpoczynku nad wodą, w górach, w lesie, na wsi, zabaw na
śniegu i podczas wycieczek oraz w sytuacji korzystania z
materiałów pirotechnicznych
·
Poszerzanie repertuaru bezpiecznego i ciekawego spędzania
czasu wolnego przez dzieci
|
·
Zajęcia wychowawcze w klasach
·
Spotkanie i pokaz służb ratowniczych:
– straży pożarnej
- policji
- ratownika WOPR
- grupy ratownictwa medycznego
Zajęcia wychowawcze
z udziałem osoby nadzorującej BHP w szkole
·
Plebiscyt klasowy i plebiscyt ogólnoszkolny dotyczący
spędzania czasu wolnego
·
Ogólnoszkolny przegląd talentów
·
Realizacja programu „ Moje hobby – moja decyzja”
|
·
Wychowawcy
·
Przedstawiciele
– straży pożarnej
- policji
- ratownika WOPR
- grupy ratownictwa medycznego
·
Koordynatorzy programu
·
Rada Bezpieczeństwa
·
Pogotowie rówieśnicze |
|
Uwaga obcy ! |
·
Kształtowanie postaw ograniczonego zaufania wobec osób
obcych |
·
Wypracowanie umiejętności odmowy osobom obcym w sytuacji:
a)poczęstunku
b) otwierania drzwi do domu podczas nieobecności dorosłych
c)namowy do oddalenia się (zaproszenia do obcego mieszkania,
samochodu, w ustronne miejsce)
d) zagrożeń związanych z reklamą, Internetem (cyberprzemocy) |
·
Zajęcia wychowawcze
·
Drama
·
Trening asertywności
·
Filmy edukacyjne |
·
Wychowawcy
·
Przedstawiciele policji
·
Nauczyciele koordynujący
·
Pedagog szkolny
·
Psycholog szkolny
Nauczyciel informatyki |
|
Zły dotyk |
·
Uczenie zachowań służących nietykalności osobistej |
·
Wdrażanie do reagowania w sytuacji zaistnienia
niebezpieczeństw takich jak:
a)
Agresja fizyczna, psychiczna
b)
Prób wykorzystywania seksualnego
c)
Złego dotyku
·
Uświadamianie uczniom prawa dziecka do odmowy rówieśnikowi i
osobie dorosłej |
·
Zajęcia warsztatowe z pedagogiem i psychologiem szkolnym
·
Trening zachowań asertywnych
·
Pokaz filmu pt. „Gadki z psem” |
·
Pedagog szkolny
·
Psycholog
·
Wychowawcy
·
Nauczyciele koordynujący
|
|
Pies przyjaciel, pies agresor |
·
Bezpieczna zabawa z psem |
·
Zapoznanie z reakcjami psów i sygnałami ostrzegawczymi z ich
strony
·
Nauka zachowania się w sytuacji ataku psa
·
Ćwiczenie pozycji obronnej |
·
Spotkanie z lekarzem weterynarii oraz z policjantem –
opiekunem psa policyjnego wraz z podopiecznym
·
Wykład
·
Ćwiczenia praktyczne
·
Zajęcia wychowawcze |
·
Nauczyciel koordynujący
·
Lekarz weterynarii
·
Policjant
·
Pedagog szkolny
·
Nauczyciele
·
Wychowawcy |
|
O rety! Wypadek |
·
Kształtowanie właściwych reakcji w sytuacji zaistnienia
wypadku
|
·
Zapoznanie uczniów ze sposobem postępowania w roli:
a)
uczestnika wypadku
b)
świadka zdarzenia
·
Ćwiczenie właściwych zachowań z zakresu pierwszej pomocy |
·
Filmy, pogadanki, spotkania
·
Pokaz akcji ratowniczej |
·
Koordynatorzy programu
·
Dyrekcja
·
Wychowawcy
·
Delegaci:
-Policja
- Straż pożarna
- Służba Ratownictwa Medycznego
-PCK
-Ratownik WOPR |
|
Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych |
·
Wdrażanie do przemyślanego podejmowania decyzji w sytuacjach
trudnych |
·
Systematyczne i konsekwentne przestrzeganie „Jasnych zasad
zachowania w szkole”
·
Trenowanie umiejętności:
a)
Rozpoznawania
własnych potrzeb
b)
Rozpoznawania potrzeb innych ludzi
c)
Zaspakajania potrzeb w sposób akceptowany społecznie
d)
Niesienia pomocy innym
e)
Rozwiązywania konfliktów
f)
Negocjacji i mediacji
g)
Odmowy spożywania używek: papierosów, dopalaczy, alkoholu,
narkotyków
·
Tworzenie osobistych sieci wsparcia w sytuacjach
problemowych |
·
Zajęcia wychowawcze
·
Zajęcia warsztatowe
·
Akcje profilaktyczne pogotowia rówieśniczego
·
Spektakle profilaktyczne teatru profilaktycznego |
·
Koordynatorzy programu
·
Wychowawcy
i nauczyciele
·
Pedagog szkolny
·
Psycholog szkolny
·
Liderzy dziecięcy i młodzieżowi |
Cały rok
|
Bezpieczeństwo w pandemii |
·
Wyposażenie w umiejętności reagowania w sytuacji kryzysowej |
·
Przekazanie wiedzy uczniom na temat Covid-19 oraz zasad
zachowania służących zapobieganiu zakażeniom
·
Zapobieganie zakażeniom
- wyposażenie pomieszczeń szkolnych oraz zaopatrzenie
pracowników w środki ochrony dla bezpieczeństwa dziecka
- sprawowanie opieki nad uczniem stosownie do zaleceń
Ministra Zdrowia i Ministra Edukacji
Uruchomienie izolatorium w szkole – udzielanie wsparcia
uczniom z objawami choroby
|
·
Rada szkoleniowa dla nauczycieli
·
Spotkania wychowawców z rodzicami
·
Lekcje wychowawcze
·
Rozmowy indywidualne z uczniami wymagającymi indywidualnego
wsparcia
Mierzenie temperatury ciała, dezynfekcja, zachowywanie
dystansu, dyżury nauczycieli, dyżury świetlicy szkolnej dla
dzieci służb medycznych
·
Indywidualny kontakt z wychowawcą
·
Opieka pielęgniarska
·
Pierwsza pomoc
psychologiczna |
- dyrekcja szkoły
- wychowawcy klas
- nauczyciele przedmiotu
- psycholog szkolny
- pedagog szkolny
- pielęgniarka szkolna |
Cały rok |
Kryzys wojenny w Ukrainie |
·
Opis problemu i zachowania zaradcze w dobie kryzysu
wojennego w Ukrainie |
·
Opracowanie sposobu prowadzenia rozmowy
z uczniem i klasą
na temat wojny w Ukrainie
·
Przekazanie rodzicom propozycji rozmowy z dzieckiem o wojnie
·
Przeprowadzenie próbnej ewakuacji na wypadek alarmu
bombowego
·
Objęcie pomocą psychologiczną:
- dzieci pochodzenia ukraińskiego już
uczęszczających do szkoły
- dzieci pochodzenia ukraińskiego nowo przyjętych do szkoły
- uczniów z rodzin oddelegowanych do służby wojskowej na
granicy państwa
·
Budowanie poczucia sprawczości i kontroli oraz kształtowanie
postaw empatii , solidarności ze społecznością Ukrainy u
uczniów poprzez
akcje pomocowe
|
·
Zebranie zespołu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
·
Przekazanie materiałów z kierunkami udzielania pomocy
dzieciom w kryzysie wojny w Ukrainie
·
Próba ewakuacji
·
Indywidualne rozmowy wspierające
·
Godziny wychowawcze w klasach szkolnych
Akcja pomocowa „Wspieramy Ukrainę”
|
·
Dyrekcja szkoły
·
Koordynatorzy programu
·
Psycholog, pedagog
·
Wychowawcy
i nauczyciele
·
Policja |
II półrocze roku szkolnego 2021/2022 r |
Działanie liderów dziecięcych |
·
Działalność teatru profilaktycznego
w dwóch grupach wiekowych
a)
Klasy I – III „ Przystanek Dwójka - mini”
b)
Klasy IV – VI
„ Przystanek Dwójka”
·
Aktywność Pogotowia Rówieśniczego na terenie szkoły |
·
Tworzenie scenariuszy
i prezentacja sztuk teatralnych dotyczących ważnych i
aktualnych problemów dzieci i młodzieży
·
Wskazywanie właściwych wzorów osobowych, zachowań i postaw
prospołecznych
·
Zrzeszanie liderów dziecięcych wokół promowania zachowań
zgodnych z normami społecznymi
·
Współdziałanie z nauczycielami w zapobieganiu zachowaniom
niebezpiecznym |
·
Działalność grup teatralnych w szkole
( drama., taniec, piosenka, pantomima, rysunek itp.)
·
Spotkania grupy Liderów dziecięcych
·
Udział w akcjach profilaktycznych i charytatywnych w szkole
·
Szybkie wdrażanie procedur postępowania w kryzysach
wychowawczych |
·
Opiekunowie grup teatralnych
·
Koordynatorzy programu
·
Wychowawcy klas
·
Pedagog i psycholog szkolny
·
Nauczyciele dyżurujący
·
Przedstawiciele Liderów dziecięcych i młodzieżowych |
Cały rok |
Bądź i Ty przyjacielem policjanta |
·
Kształtowanie wizerunku policjanta jako osoby, na która
można liczyć, gotowej do pomocy, dającej poczucie
bezpieczeństwa |
·
Zapoznanie uczniów z zadaniami policji
·
Ustalenie na czym polega i jak przebiega współpraca w
relacji obywatel-policjant
·
Zapoznanie z policjantem jako osobą prywatna |
·
Wycieczka do Komendy Powiatowej Policji w Sandomierzu –
poznanie specyfiki pracy policji w różnych wydziałach
·
Spotkanie z policjantem
·
Patrole ruchu drogowego z udziałem uczniów
·
Opracowanie gazety szkolnej „Z bezpieczeństwem na Ty”
·
Konkursy plastyczne |
·
Wychowawcy
·
Policja
·
Samorząd szkolny
·
Nauczyciele koordynujący
·
Nauczyciel plastyki |
Cały rok |
|
|
|
|
|
|
|
|