Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej

W naszej szkole dużą wagę przykładamy nie tylko do rozwoju fizycznego uczniów ale również do kształtowania poczucia bezpieczeństwa. Wielu wychowawców wykorzystuje

w swej pracy cały program „Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” albo wybiera niektóre jego elementy rozwijając umiejętności społeczne, emocjonalne oraz przygotowując dzieci do radzenia sobie z trudnościami dnia codziennego. Nasi nauczyciele uczestniczyli
w szkoleniu prowadzonym przez certyfikowanych trenerów Centrum Pozytywnej Edukacji, dlatego są w pełni przygotowani do realizacji tego projektu.

Cały program zajęć składa się z 10 części tematycznych, które koncentrują się na kształtowaniu pozytywnych postaw i zachowań, poprzez rozwijanie odporności psychicznej oraz optymistycznego podejścia do życia. Zajęcia z dziećmi  prowadzone są w młodszych klasach na edukacji społecznej, a w starszych klasach na lekcjach wychowawczych.

Tematyka poszczególnych zajęć

Część 1.APTECZKA SKARBÓW– jak leczyć rany duszy?

Cel: Poznawanie siebie. Kształtowanie zrozumienia czym są wartości w kontekście osoby i relacji międzyludzkich: budowanie świadomości co do potrzeby kształtowania odporności na trudne sytuacje zranienia emocjonalne.

Z programem “Apteczki” najpierw zaznajomili się rodzice naszych dzieci. Poznali ogólne założenia projektu oraz sposoby realizacji zajęć. Zaproponowana forma nowych lekcji przypadła do gustu zarówno rodzicom, jak i dzieciom. W zajęciach powtarzają się niezmiennie elementy takie jak; podanie celu, przypomnienie wartości (marzenia, spokój, wolność, współpraca, szacunek), ćwiczenia uważności, wykonanie zadań, podsumowanie.

Na Zajęciach dzieci rozmawiały o wartościach, jakie zostały im zaproponowane; wyjaśniały co dla nich znaczą, która jest im najbliższa. Są one istotne dla realizacji programu oraz dobrego samopoczucia na zajęciach.

Ćwiczenia uważności powtarzane są na każdym spotkaniu. Trwają one 5-10 minut. Dzieci uczą się głębokiego oddychania, słuchania, obserwacji, rozwijają wyobraźnię i odpoczywają. Dzieci koncentrują się na oddechu w określonej pozycji. W trakcie wyobrażania sobie różnych scen przyjmują następnie różne położenia; najbardziej lubią leżeć, dlatego przynoszą sobie kocyki, poduszeczki itp. Następnie wykonują wspólnie lub indywidualnie różne zadania. W części podsumowującej dzielą się własnymi przemyśleniami mówiąc, co im się podobało, jak się czują lub co myślą o spotkaniu. Nieodłącznym elementem kończącym spotkanie jest wspólna zabawa, która wprawia wszystkich w świetny humor.

W zajęć dzieci poznały historię Kasi i Tymka, którzy znaleźli w lesie tajemniczą skrzynkę, której zawartość była wielką zagadką.

Na kolejnych zajęciach dzieci przystąpiły do wykonania własnych apteczek. Otrzymały kartonowe pudełka, które samodzielnie ozdabiały.

 

Część 2. OPTYMIZM – myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej.

Cel: Uczenie dzieci pozytywnego myślenia i budowanie postawy optymizmu poprzez przełamywanie negatywnych schematów w stylu wyjaśniania przyczyn różnych życiowych zdarzeń.

Miłym wydarzeniem tych zajęć było otrzymanie przez dzieci małych kolorowych notesików, by mogli tak jak ich bohaterowie zapisywać wszystkie piękne i radosne chwile, które przeżywali na co dzień.

Dzieci poznały też tajemniczy szyfr: WPS Wydarzenie, Przekonanie- Myśl, Skutek. Uczyły się jak przykre na pierwszy rzut oka wydarzenie, można zmienić na dobre.

Ciekawym zadaniem tych zajęć była dyskusja: jak wygląda optymista i pesymista?

 

Część 3.PRZYJAŹŃ– okazuj miłość i przyjaźń!

Cel; Kształtowanie poczucia przynależności do grupy oraz rozwijanie umiejętności społecznych; nawiązywania i utrzymywania przyjaznych relacji z innymi; współpracy w grupie i umiejętności porozumiewania się.

Dzieci zastanawiały się wspólnie jaki powinien być prawdziwy przyjaciel, jakie cechy charakteru są wg nich najważniejsze. Dzieliły się również swoimi doświadczeniami, niestety nie zawsze miłymi. Ale w grupie mogliśmy wspólnie znaleźć sposoby rozwiązania przykrych sytuacji.

Część 4. KREATYWNOŚĆ - ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!

Cel; Rozwijanie kreatywności, pracowitości, ciekawości i umiejętności uczenia się; budowanie samoakceptacji i prawidłowej samooceny poprzez rozpoznawanie swoich mocnych stron oraz talentów.

Ważną częścią zajęć było poznanie mechanizmów działania naszego umysłu w sytuacji stresowej oraz zaproponowanie zniwelowania stresu lub rozwiązania przykrego problemu.
I tu znowu pomógł szyfr WPS.

Część 5. WYTRWAŁOŚĆ- nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!

Cel: Rozwijanie odporności na stres oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach popełnienia błędu, porażki, czy mierzenia się z trudnościami.

Dzieci wspólnie zastanawiały się, co jest potrzebne do osiągnięcia sukcesu. Wykonując rzuty piłeczkami do kosza przyznali, że mieli początkowo trudności ale dużym wsparciem okazała się kibicująca grupa oraz ułatwienia rzutów poprzez właściwe rozplanowanie odległości rzutu.

 

Część 6. ZDROWIE FIZYCZNE- dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!

Cel: Poszerzenie wiedzy na temat znaczenia zdrowego odżywiania się, aktywności fizycznej oraz higienicznego stylu życia dla zachowania dobrego samopoczucia, zdrowia i sprawności fizycznej.

Na tych zajęciach dzieci odkrywały “magię “ owoców; poznawały je wnikliwie oglądając a następnie rozpoznawały ich zapachy oraz smaki.

Kontynuacją tej lekcji były zajęcia techniczne, na których dzieci przygotowywały smaczne sałatki owocowe.

Ciekawym doświadczeniem była podróż na “Rodzynkowa wyspę”. dzieci słuchały ciekawego opowiadania trzymając w dłoniach rodzynkę, którą na koniec zajęć się delektowali. Wszyscy byli mile zaskoczenie jej smakiem.

Pamiętniki dobrych chwil zostały wykorzystane na kolejne zapiski. Tym razem dotyczyły one zapisu sytuacji bądź wydarzeń, które przyczyniły się do zdrowia fizycznego dzieci.

Część 7. SZCZEROŚĆ nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!

Cel: Kształtowanie postawy szczerości i uczciwości wobec siebie i innych.

Ciekawym zadaniem tej części zajęć była inscenizacja “Bajki filozoficznej” o Sokratesie, z którym jakiś człowiek chciał się podzielić wiadomością. Filozof polecił owemu człowiekowi, by przesiał tę wiadomość przez trzy sita; sito prawdy, sito dobra, sito pożyteczności.

 

Część 8. ŻYCZLIWOŚĆ - próbuj zrozumieć i wspierać innych!

Cel: Rozwijanie empatii, życzliwości oraz umiejętności lepszego rozumienia siebie i innych; uwrażliwienie na doznawanie krzywdy i rozwijanie umiejętności niesienia pomocy.

Bohaterowie cyklu opowiadań o Kasi i Tymku tym razem przeżyli przykre chwile w swojej szkolnej szatni. Było to początek dyskusji o zachowaniach dzieci względem siebie, o poczuciu krzywdy, wyśmiewaniu i przepychaniu.

Rozmowy zakończyły się wspólnym wykonaniem łańcucha życzliwości, na którym dzieci zapisywały swoje pomysły na życzliwe zachowania wobec siebie.

Część 9WDZIĘCZNOŚĆ - okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!

Cel: Rozwijanie umiejętności dostrzegania dobra i szczęścia w codziennym życiu; nauka odczuwania oraz okazywania wdzięczności.

Na tych zajęciach dzieci zastanawiały się za co i komu są wddzsięczni. następnie na kolorowych serduszkach zrobiły klasowa tablice wdzięczności.

Część 10. MARZENIA - ustanawiaj cele dla siebie i podążaj za marzeniami!

Cel: Rozwijanie umiejętności wyznaczania celów i planowania działań; rozwijanie wyobraźni poprzez marzenia i dążenie do ich realizacji.

Dzieci poznały opowiadanie - “Marzenia lekarstwem na smutek”. Zainspirowane przygodą Kasi i Tymka zastanawiały się, jakie mogą mieć własne cele, co jest potrzebne, by mogły je zrealizować, jak mogą osiągnąć sukces?

Wspólnie w małym zespole analizowały postawione sobie cele, dyskutowały , jakie mogą być trudności i jak je pokonać.

Kalendarium

Dzisiaj jest:

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Kontakt

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2

im. Króla Kazimierza Wielkiego 

w Sandomierzu

27-600 Sandomierz, ul. Mickiewicza 9

tel./fax: (15) 832 25 75

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

NIP: 864-176-44-80

REGON: 001187839

Dojazd

© 2022 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Sandomierzu. Wszelkie prawa zastrzeżone | realizacja: studioweb.net.pl