SP 2 przystąpiła do ( II edycji) Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno- Społecznego „Każdy inny – wszyscy równi”
Cele projektu to:
- uwrażliwienie na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- rozwijanie empatii i tolerancji wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- likwidowanie uprzedzeń na temat osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- przygotowanie do współuczestniczenia z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życiu.
W ramach realizacji projektu podjęto następujące działania:
- 20-26.09.2023 Polski tydzień świadomości Adhd - W naszej szkole powstała gazetka w związku z obchodzonym Polskim Tygodniem Świadomości ADHD, która ma na celu przybliżenie funkcjonowania osób z ADHD.
- 29.09.2023 MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ NIESŁYSZĄCYCH - Co roku w ostatnią niedzielę września obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Niesłyszących i Języka Migowego. Z tej okazji włączyliśmy się w ogólnopolską akcję #kochamsłyszeć, której celem jest uwrażliwienie na potrzeby osób z wadą słuchu. Zajęcia na ten temat przeprowadziły w klasie 1a pani pedagog wraz z nauczycielem wspomagającym, p. Dorotą. Dzieci podczas lekcji rozmawiały o jednym z pięciu zmysłów, które posiadamy, zobaczyły jak wyglądają protezy słuchu oraz nauczyły się kilku znaków w języku migowym.
- 10.10.1013 ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA PSYCHICZNEGO - W szkole na tablicach ogłoszeń powstały gazetki z informacją na temat zdrowia psychicznego oraz z pozytywną afirmacją na co dzień. Ponadto w klasie 5 i 8 pedagog przeprowadził zajęcia na temat „Jak dbać o zdrowie psychiczne”.
- 14.11.2023 ŚWIATOWY DZIEŃ WALKI Z CUKRZYCĄ - Z okazji Dnia Walki z Cukrzycą zajęcia w klasie Ia poprowadziła jedna z mam wraz z synem. Pani Kasia opowiedziała o codziennych problemach związanych z tą chorobą, pokazała swą "apteczkę ", z którą się nie rozstaje oraz zaprezentowała film, pt. "Pogadanka o cukrzycy". Ponadto dzieci dowiedziały się, jakie są objawy spadku poziomu cukru i jak mają w takiej sytuacji postąpić. Osoby chore na cukrzycę są nie tylko w naszej szkole, ale także wśród naszych bliskich. Wiedza na temat tej choroby jest więc bardzo potrzebna.
- 20.11 – 24.11.2023 TYDZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI i TOLERANCJI -W poniedziałek 20 listopada rozpoczął się TYDZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI. Organizatorem jego obchodów w szkole był Samorząd Szkolny wspierany przez pedagoga i opiekuna samorządu. W związku z Tygodniem Życzliwości i Tolerancji w klasie 4a zostały przeprowadzone zajęcia przez pedagoga i nauczyciela wspomagającego. Na tych zajęciach uczniowie tworzyli własne drzewko życzliwości i rozmawiali o tolerancji. Ponadto nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej wymianie pocztówkowej.
- 03.12.2023 ŚWIATOWY DZIEŃ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH- Klasa 5a przygotowała gazetkę o znanych osobach z niepełnosprawnością wraz ze wskazówkami jak zachować się wobec osób z niepełnosprawnościami.
21.03. 2024 -Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. 21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa. Ideą tego święta jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na osoby z zespołem Downa i ich potrzeby, a także zwiększenie świadomości o zaburzeniu.Jak co roku dołączyliśmy do akcji kolorowych skarpetek nie do pary.
- We wtorek 2 kwietnia z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu w klasie 1a i 1b oraz klasach 2a i 2b odbyły się zajęcia, podczas których przybliżono dzieciom wiedzę na temat tego zaburzenia. Nasi uczniowie obejrzeli filmy edukacyjne, doświadczali odbioru bodźców zewnętrznych z perspektywy osób ze spektrum autyzmu oraz rozmawiali na temat trudności, jakie napotykają na co dzień dzieci z autyzmem. Podsumowaniem zajęć było wspólne wykonanie plakatu promującego wiedzę na temat tego zaburzenia.
- ZAJĘCIA W KLASACH PIERWSZYCH - ROZMOWY O UCZUCIACH ( CYKL LEKCJI) :
- 21.11.2023 W klasach pierwszych rozpoczęliśmy cykl zajęć, na których rozmawialiśmy o emocjach, a także staraliśmy się uwrażliwiać dzieci na potrzeby innych osób. Podczas pierwszego spotkania czytaliśmy książkę, pt. "Złość i smok Lubomił", która porusza tematykę silnej emocji jaką jest złość. Omawialiśmy czym się charakteryzuje, szukaliśmy sposobów radzenia sobie z nią. Na zakończenie zajęć każdy miał za zadanie zilustrować to uczucie.
23.11.2023 w klasie I b pani pedagog zapoznała dzieci z opowiadaniem . „Albert i dzieciaki”, z którego dowiedziały się, czym jest klasa integracyjna i kto w niej może się uczyć.
04.01.2024 w klasach I a I b odbyły się zajęcia z panią pedagog. Podczas spotkania dzieci wysłuchały opowiadania C. Averiss, I. Follath „Radość”. Wypowiadały się na temat książki oraz sytuacji, które wywołują to uczucie. Na zakończenie uczniowie wykonali „radosne” rysunki.
18.01.2024 pani pedagog przeprowadziła kolejne zajęcia w klasie I b. Tym razem tematem spotkania były kłótnie. Tekstem przewodnim było opowiadanie D. Geisler „ Przestańcie się kłócić!”. Dzieci chętnie wypowiadały się na temat sytuacji doprowadzających do kłótni oraz w jaki sposób można przywrócić zgodę. Na koniec uczniowie zgodnie pracowali , a efektem tej współpracy jest piękny projekt plastyczny przedstawiający akwarium. Ten sam temat 24.01.2024 omawiany był w klasie 1 a.
2 lutego, w klasie Ib odbyły się kolejne zajęcia, na których rozmawiamy o emocjach. Tym razem po przeczytaniu książki, pt."Kazik czuję smutek" omawialiśmy uczucie smutku, co go wywołuje, co się dzieje w ciele człowieka, który go przeżywa oraz szukaliśmy sposobu radzenia sobie ze smutkiem. Na koniec dzieci miały za zadanie narysować "pocieszaczka", czyli maskotkę, która przydałaby się w smutnych chwilach.
- 20 03 .2024 - Każdy z nas jest wyjątkowy! Pod takim hasłem przebiegały zajęcia z panią pedagog w klasach pierwszych. Rudy, skoczny, ogoniasty, gruby , chudy czy pasiasty? Jesteś piękny! Co tu kryć, najważniejsze sobą być! Na przykładzie opowiadania o Kubusiu i przyjaciołach dzieci uczyły się , że dzięki różnicom każdy człowiek jest wyjątkowy i niepowtarzalny. Każdy z nas ma inne cechy, pewne umiejętności , talenty, z których możemy być zadowoleni i dumni. Na zakończenie zajęć pierwszaki stworzyły galerię wyjątkowych kwiatków.
- W kwietniu w klasach I a i I b odbyło się kolejne spotkanie z cyklu: „Każdy inny, wszyscy równi”, w ramach którego tym razem pani pedagog rozmawiała z dziećmi na temat przyjaźni. Mówiono o tym, jak ważna jest przyjaźń . Dzieci dowiedziały się też, jakie cechy powinien mieć dobry przyjaciel. Na zakończenie zajęć każde dziecko zrobiło wyjątkowy medal, którym obdarowało inne dziecko w klasie.