Szkoła Podstawowa nr 2

IM. KRÓLA KAZIMIERZA WIELKIEGO W SANDOMIERZU

JUBILEUSZ 100-LECIA SZKOŁY 1919-2019

DOŁĄCZ DO NAS I WSPÓLNIE TWÓRZMY HISTORIĘ NASZEJ SZKOŁY

previous arrow
next arrow
Slider

  1. Dojrzałość szkolna - gotowość dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego.

Podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego wiąże się z początkiem nowego, bardzo ważnego etapu w życiu. Dotąd była to zabawa. Teraz będzie nauka. Osiągnięcia w nauce będą podstawowym kryterium oceny dziecka. Jednak, aby dziecko mogło sprostać wymaganiom szkolnym i w pełni się rozwijać musi osiągnąć gotowość szkolną. Jest ona ściśle uzależniona od osiągnięcia odpowiedniego stanu rozwoju fizycznego, emocjonalno – społecznego i umysłowego.

Dojrzałość umysłowa dziecka przejawia się w zainteresowaniu nauką, zwłaszcza czytaniem, pisaniem, liczeniem, zaciekawieniem zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu. Dziecko dojrzałe umysłowo potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas na tej samej czynności, potrafi z uwagą śledzić treść opowiadanej czy czytanej bajki. Jego mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym, a słownictwo jest na tyle bogate, że bez problemu potrafi porozumiewać się z innymi. Nie ma problemów ze zrozumieniem przekazywanych wiadomości, poleceń czy treści czytanego opowiadania, bajki.

 Dziecko 7 letnie ma już pewien bagaż doświadczeń, spostrzeżeń, który umożliwia mu rozwój wyobraźni i myślenia pojęciowego. Dziecko dojrzałe do szkoły potrafi doprowadzić rozpoczętą pracę do końca, bo ciekawi go wynik swoich poczynań. O poziomie umysłowym dziecka mogą świadczyć jego rysunki. Rysunki dzieci dojrzałych są bogate w treść, kolory, zawierają dużo szczegółów, są prawidłowo rozmieszczone na kartce. Oceniając dojrzałość umysłową dziecka, bierze się pod uwagę również poziom rozwoju percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz analizy i syntezy słuchowej. Te funkcje w dużej mierze decydują o opanowaniu umiejętności pisania i czytania.

Dziecko dojrzałe społecznie prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłym, potrafi współpracować w zespole, przestrzegać reguł oraz zawartych umów. Charakteryzuje go zdyscyplinowanie, obowiązkowość, samodzielność. Samodzielność dotyczy nie tylko czynności samoobsługowych jak ubieranie się, mycie, czesanie, ale dotyczy także samodzielnego przygotowania się do lekcji, spakowania tornistra, a także samodzielnego podejmowania prawidłowych decyzji w różnych sytuacjach społecznych. Od 7 latka wymaga się zrozumienia prostych sytuacji społecznych i rozeznania, co jest dobre,  a co złe (np. że nie wolno krzywdzić innych, niszczyć cudzej własności, przywłaszczać sobie znalezionych rzeczy). Dziecko dojrzałe społecznie dobrze się czuje w nowym środowisku szkolnym, z chęcią podejmuje zadania na rzecz innych np. dyżury. Przejawem niedojrzałości społecznej jest stałe absorbowanie uwagi nauczyciela, domaganie się ciągłego wyróżniania  i dążenie do uprzywilejowanej pozycji w klasie. Dzieci niedojrzałe społecznie mogą też izolować się od grupy, stronić od kolegów, unikać wspólnych zabaw łatwo poddawać się dominacji kolegów, wykazywać bierność, nieśmiałość, lękliwość, małomówność.

Dojrzałość fizyczna to ogólna sprawność organizmu i zdrowie dziecka. Długotrwałe choroby, dolegliwości organizmu utrudniają pracę szkolną dziecka. Dziecko szkolne dysponować musi odpowiednim zasobem sił fizycznych i odpornością na zmęczenie. Przy takich czynnościach jak pisanie, rysowanie, wycinanie i innych pracach plastyczno-technicznych potrzebna będzie dziecku dobra sprawność rąk, koordynacja ruchowa  i koordynacja ruchowo-wzrokowa. W przeciwnym wypadku ruchy będą powolne, nieharmonijne, mało precyzyjne. Siedmiolatek sprawnie i szybko biega, przy czym ruchy rąk i nóg są zharmonizowane.

Dojrzałość emocjonalna to zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć, to odpowiednia do wieku umiejętność panowania nad swoimi emocjami i kontrolowania ich. Uczeń dojrzały emocjonalnie odczuwa więź ze swoją grupą i wychowawcą. Przeżywa różne radości i smutki związane z życiem klasy, prawidłowo reaguje na pozytywne bądź negatywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce. Dziecko niedojrzałe emocjonalnie jest wybuchowe, agresywne, złości się lub płacze z błahego powodu, często popada w konflikty z kolegami. Może też być zahamowane, zalęknione, niepewne, napięte, nadwrażliwe, płaczliwe. Taki typ dziecka boi się głośniejszych uwag nauczyciela nawet, gdy nie dotyczą ich samych.

 

 

Znamy już wyniki  Międzynarodowego Konkursu Kangur Matematyczny 2020, który w tej edycji  był przeprowadzony drogą internetową. Ostatecznie w naszej szkole do konkursu przystąpiło 24 uczniów w 3 różnych kategoriach. W tym roku szkolnym Organizatorzy nie przyznawali tytułu laureata, ale mamy powody do radości, gdyż 3 uczniów uzyskało wyróżnienia:

Łukasz Grębowiec klasa 3a,

Maja Kwiatkowska klasa 3b,

Mikołaj Gołuński klasa 5a.

Gratulujemy i liczymy na dalsze sukcesy matematyczne.
Dla wyróżnionych uczniów, oprócz dyplomów, będą nagrody książkowe. Wszyscy uczestnicy otrzymają układankę logiczną, która może być fajną zabawą podczas wakacyjnego wypoczynku. Z 4 niepozornych elementów układanki można zbudować ponad 100 różnych figur. Pomysłowego układania !!!

 

W dniach 12, 16, 17 , 18 i 19 czerwca 2020 r. nie będą prowadzone zajęcia dydaktyczne (nauczanie zdalne).

Szanowni Rodzice

dokumenty do pobrania - oświadczenia i zgody rodziców w zakładce Rodzice.

Kalendarium

Kalendarz wydarzeń

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Kontakt

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2

im. Króla Kazimierza Wielkiego 

w Sandomierzu

27-600 Sandomierz, ul. Mickiewicza 9

tel./fax: (15) 832 25 75

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

NIP: 864-176-44-80

REGON: 001187839

Dojazd

© 2020 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Sandomierzu. Wszelkie prawa zastrzeżone | realizacja: studioweb.net.pl