







 |
Analizy ankiet
dotyczących realizacji programu
„RAZ, DWA, TRZY
– BĄDŹ BEZPIECZNY I TY”
w latach
2007, 2012, 2017, 2022
|
|
|
ANKIETY 2022 |
|
|
ANKIETA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW
Ankieta do programu „Raz , dwa, trzy – bądź
bezpieczny i Ty” przeprowadzona wśród uczniów klas II i III.
Udział brało 64 uczniów – grudzień 2022.
Na pytania „ Kto najczęściej rozmawia z tobą na temat
bezpiecznego zachowywania się” padły odpowiedzi:
-
- 33 uczniów, wskazało, że tą osobą był nauczyciel
-
- 58 głosów - wskazało rodziców
-
- 11- wskazało na krewnych
-
- 7 przypadków braku odpowiedzi
-
- Często jeden ankietowany dawał równocześnie kilka
odpowiedzi.
„ Czy lubisz zajęcia na których jest policjant?” –
-
- 39 osób odparło że „tak” – 61%
-
- 20 osoby „ nie wiem” - 31 %
-
- 5 osób wybrało odpowiedź „nie”- 8%
„ W jakiej sytuacji zwrócisz się o pomoc do policjanta?”
- padły następujące odpowiedzi:
-
- włamanie, kradzież - 24 osób
-
- zagubienie się – 13 osoby
-
- zagrożenia , niebezpieczeństwo – 11 osób
-
- porwanie – 9 osób
-
- bójki – 8 osób
-
- zgubienie czegoś – 7 osób
-
- wypadek na drodze – 5 osób
-
- niebezpieczne zachowanie kierowców na drodze – 4 osoby
-
- morderstwa – 4 osób
-
- w potrzebie – 3 osoby
-
- napad – 2 osoby
-
- prześladowanie – 1 osoba
-
- brak odpowiedzi, wie wiem - 7
Na pytanie „ Jakie informacje podasz wzywając pomoc w razie
wypadku?” - dzieci odpowiedziały:
-
- 45 osoby – 70% ankietowanych podało komplet informacji
to jest : imię i nazwisko, adres, miejsce wypadku , czy ktoś
jest ranny
-
- 8 osób - 12,5 % podały informację bez jednego z ważnych
elementów ( bądź imienia i nazwiska , bądź adresu, czy ktoś
jest ranny )
-
- 11 osób – 17% podał najmniej precyzyjne, wybiórcze dane
Wszystkie numery alarmowe zna:
-
- bezbłędnie – prawie 83 % czyli 53 osoby
-
-pomyłki zdarzyły się w odpowiedziach u 9 osób, co stanowi
14% ankietowanych
-
- całkowity brak wiadomości na ten temat wykazało 2 - 3
%uczniów.
Z ankiet wynika ,że zamiast poszczególnych numerów dzieci lepiej
zapamiętały numer europejski 112. I pomimo tego, że nie był
wymieniony w teście , często zapisywały go w swoich
odpowiedziach zamiennie z numerami: policji, pogotowia i straży.
Dzieci wskazują następujące miejsca niebezpieczne po drodze do
szkoły:
-
- 24 osoby – przejścia uliczne
-
- 7 osób - duży ruch na drodze
-
- 19 osób – miejsca , w których występują pijane osoby,
chuligani, menele
-
- 1 głos : agresywny pies
-
- 5 osób nie wypowiedziało się na ten temat.
-
- 8 osób uzdało ,że ich droga do szkoły jest w pełni
bezpieczna
Opisując swoja drogę do szkoły, dzieci wskazywały na inne
zagrożenia , np. strach przed jazdę do szkoły samochodem, śliską
drogę, tory kolejowe.
W pytaniu : „ Co robisz , gdy ktoś obcy puka do drzwi?”
dzieci wybierają odpowiedzi:
-
- 49 osób czyli prawie 94 % - nie otwiera obcemu drzwi
-
- 5 osób – 8% - mówi, że rodziców nie ma w domu( 2 osoby
zaznaczyły po 2 odpowiedzi stąd podwyższony procent)
-
1osoba nie udzieliła odpowiedzi.
Na pytanie „ Co potrzebujesz , aby opatrzyć ranę?”:
-
- 62 osób 97% ankietowanych odpowiedział prawidłowo
-
- 2 osoby 3% odpowiedziały niepoprawnie..
„Czy nosisz przy ubraniu znaczki odblaskowe?”
-
43 dzieci - 67% odpowiedziało „tak”
-
1 osoba 2%– „czasami”
-
20 osób – 31 % odpowiedział „ nie”
„Dlaczego nosisz/ nie nosisz elementów odblaskowych?”-
Noszę bo:
-
-
chcę być widoczny - 17 głosów
-
- żeby nie potrącił mnie samochód – 7 osób
-
- żeby być bezpiecznym – 6 osoby
-
- noszę bo trzeba – 7 osób
-
- 3 osoby nie udzieliły odpowiedzi
Nie noszę bo:
-
- nie mam - 9 osoby
-
- bo nie chodzę w nocy 7 osób
-
- nie noszę bo nie lubię – 2 osoba
-
- nie wiem dlaczego - 1 osoba
3 uczniów nie wypowiedziało się na ten temat.
Kilkoro uczniów udzielała po kilka odpowiedzi.
Na pytanie „ Co oznacza flaga czerwona na basenie lub nad
wodą ?”
-
- 55 osoby czyli prawie 86% odpowiedziało prawidłowo ( tz.
zakaz kąpieli)
-
- 4 – 6,5 % można się kapać w obecności dorosłych
-
- 2- 3% osoby dały odpowiedz „ można się kąpać”
-
- 2 – 3%, że oznacza to zimną wodę
-
- 1-1,5% osoba dała kilka nieprawidłowych odpowiedzi
5 uczniów nie udzieliło odpowiedzi.
„ Gdzie można grać w piłkę na ulicy?”
– dzieci wybrały odpowiedzi:
-
-
nie można grać - 55 uczniów – 86 %
-
- można grać, gdy nie jeżdżą po niej samochody- 9 osób
-14%
-
- można grać ,gdy rodzice patrzą - 2 uczniów 3%
-
- brak odpowiedzi- 1 uczeń
2 uczniów zaznaczyło więcej odpowiedzi niż jedna.
Wnioski:
Należy zauważyć ,że oprócz nauczycieli najczęściej z dzieckiem o
bezpieczeństwie rozmawiają rodzice lub krewni. Dzieci chętnie
uczestniczą w spotkaniach z policjantami , jednak warto byłoby
te spotkania urozmaicić i uatrakcyjnić.
Uczniowie wiedzą , kiedy i w jakich sytuacjach należy prosić
policjanta o pomoc. Trzeba byłoby jednak w ,młodszych klasach,
ponownie przećwiczyć zgłaszanie wypadku przez telefon, ponieważ
30% dzieci nie podaje wszystkich niezbędnych danych.
Cieszy, że aż 97 % uczniów zna numery alarmowe :policji, straży
pożarnej i pogotowia lub 112 – europejski numer alarmowy.
Dzieci wymieniają różne niebezpieczne miejsca i zagrożenia w
drodze do szkoły. Plusem jest to, że mając tą świadomość,
łatwiej mogą uniknąć niebezpieczeństw i zachować ostrożność (
np. na przejściach ulicznych). Jako zagrożenie dzieci
postrzegają również osoby( np. chuliganów i alkoholików) a także
agresywne psy.
Niemal 100% procent dzieci prawidłowo reaguje na obcego
pukającego do drzwi domu. Uczniowie potrafią także samodzielnie
opatrzyć proste rany i wiedza jakich środków do tego użyć. Warto
byłoby przed wakacjami przypomnieć dzieciom zasady obowiązujące
przy przebywaniu nad wodą ( w tym, co oznacza czerwona flaga)
oraz zasady bezpiecznej zabawy ( w tym problem grania w piłkę na
ulicach).
Dziwi fakt, że mimo wielokrotnych rozmów prowadzonych w klasach
na temat roli znaczków odblaskowych dla bezpieczeństwa, a także
pokazywanych filmów i rozdawania darmowych znaczków uczniom,
nadal aż 33 % dzieci nie korzysta z nich i nie widzi takiej
potrzeby.
|
|
|
ANKIETA PRZEPROWADZONA WŚRÓD NAUCZYCIELI.
Ankieta do programu „Raz , dwa, trzy – bądź bezpieczny i Ty”
przeprowadzona wśród nauczycieli. Udział brało 27 nauczycieli –
grudzień 2022.
1. Na pierwsze pytanie: Czy założenia programu
spełniają twoje oczekiwania? Jeżeli „nie” , to co byś w nich
zmienił?
- tak odpowiedziało 18 osób
- spełniają 9 osób, co razem daje 100%
2.
Realizacja , których zagadnień sprawia ci trudność i dlaczego.?
- nie sprawia lub brak trudności w realizacji – 15 nauczycieli
czyli 55%
- nie sprawiają , ale brakuje czasu na realizację – 3 osoby –
11%
- nie sprawia, ale problemem jest zbyt małe zaangażowanie
niektórych nauczycieli 1 osoba – 4%
- brak odpowiedzi – 8 osób – 30%.
3.
Czy twoim zdaniem wiedza dzieci z zakresu bezpieczeństwa jest:
- bardzo dobra – 7 nauczycieli – 26%
- dobra – 19 osób- 70%
- dostateczna 1 osoba – 4%
- słaba , trudno powiedzieć – brak odpowiedzi - 0%
4.
Jak oceniasz zaangażowanie lokalnej policji w działania
prewencyjne na terenie swojej szkoły?
- bardzo dobrze – 3 osoby – 11%
- dobrze – 15 osób- 56%
- dostatecznie osób czyli 33%
- źle, bardzo źle lub trudno powiedzieć – brak odpowiedzi – 0%
5.
Jakiego rodzaju pomocy w działalności profilaktycznej oczekujesz
od lokalnej policji?
- prelekcji, spotkań, pogadanek- 12 osób
- ciekawych form prowadzonych zajęć – 5 osób
- zajęć na temat zagrożeń w Internecie i cyberprzestrzeni – 4
osoby
- spotkań z rodzicami – 3 osoby
- dni otwartych Policji – 2 osoby
- konkursów , warsztatów – 2 osoby
- większego zaangażowania – 2 osoby
- 5 osób udzieliło innych odpowiedzi takich jak: cyklicznych
zajęć, więcej ćwiczeń, częstszej współpracy, uświadomienia
uczniom konsekwencji negatywnych zachowań, uczestnictwa w pracy
z rodzicami objętymi nadzorem kuratora
- 3 nauczycieli nie udzieliło odpowiedzi.
6.
Czy zamierzasz kontynuować realizację programu w przyszłym roku
szkolnym?
- tak w pełnym zakresie – 18 osób czyli 66%
- tak w niewielkim zakresie – 7 osób – 26%
- raczej nie i nie – 0 %
- trudno powiedzieć – 1 osoba 4%
- brak odpowiedzi – 1 osoba – 4%
7.
Od
czego uzależniasz swoją decyzję o kontynuacji bądź rezygnacji
realizacji programu?
- brak odpowiedzi – 5 osób
– od przyznania certyfikatu-3 osoby
- od dysponowania czasem i możliwościami - 3 osoby
- od tego czy przejdę na emeryturę czy będę kontynuować pracę –
2
Pozostałe odpowiedzi potwierdzają chęci dalszej realizacji
programu.
Wnioski:
Założenia programu spełniają oczekiwania 100% ankietowanych.
Ponad 55% nauczycieli nie ma problemu z jego realizacją,
niektórzy jednak narzekają na brak czasu i zbyt małe
zaangażowanie rodziców i kolegów. Według przeprowadzonej ankiety
96% nauczycieli uważa, że wiedza dzieci z zakresu bezpieczeństwa
jest bardzo dobra lub dobra. Pedagodzy w liczbie 18 osób ( 66%)
twierdzą, że zaangażowanie policji w działania prewencyjne jest
dobre lub bardzo dobre. Oczekiwaliby jednak więcej: prelekcji,
spotkań, pogadanek, konkursów i
warsztatów, ciekawszych form prowadzonych zajęć a także
częstszych spotkań z rodzicami lub dni
otwartych policji. Niektórzy nauczyciele wskazują na potrzebę:
- intensywniejszej współpracy z policją;
- uświadamiania uczniom przez policjanta konsekwencji
negatywnych zachowań;
- pracy policji z rodzinami objętymi nadzorem kuratora.
Większa część ankietowanych skłania się do dalszej realizacji
programu w pełnym zakresie. Niektóre osoby widzą swoją
współpracę w niewielkim stopniu. Kontynuację programu pedagodzy
uzależniają przede wszystkim od przyznania certyfikatu a także
czasu i możliwości.
|
|
|
ANKIETA PRZEPROWADZONA WŚRÓD RODZICÓW
W listopadzie 2022 r. podczas wywiadówek w
klasach II i III została przeprowadzona anonimowa ankieta
dotycząca zagadnień związanych z realizacją programu „Raz , dwa,
trzy bądź bezpieczny i TY”. Brało w niej udział 58 rodziców.
Analiza ankiety
wskazuje, iż:
- założenia programu zna prawie 67 %
ankietowanych, najczęściej informacje o programie uzyskiwali za
pośrednictwem szkoły ( nauczyciela, wychowawcy, pedagoga ,
dziecka uczęszczającego do szkoły )
- niepokoi fakt, że mimo wieloletniej,
starannie prowadzonej akcji, oddzielnej podstrony www. oraz
licznych, aktualnie zmienianych, stosownie do omawianych
zagadnień programowych gazetek, nadal 33 % rodziców nie
słyszało o realizowanym w szkole programie;
- w działaniach profilaktycznych
organizowanych przez szkołę w pełni zaangażowanych jest
prawie 40% rodziców, 33% zaangażowało się w niewielkim stopniu,
a 27% nie angażowało się wcale;
- na temat potencjalnych zagrożeń rozmawia
z dziećmi 97% ankietowanych , tylko 3% raczej unika tych
zagadnień;
- na pytanie o noszenie przy ubraniu
elementów odblaskowych padły odpowiedzi:
·
62% dzieci nosi elementy odblaskowe,
·
28% tylko czasami ,
·
10% niestety raczej ich nie nosi lub
nie nosi
- rodzice zauważają, że w obecnych czasach
największe zagrożenia stanowią:
·
Internet (cyberprzemoc, hejt) -26 gł.
,
·
ruch na jezdni ( wypadki, przejścia
przez ulicę) - 13 gł;.
·
przemoc i agresja rówieśników (przemoc
psychiczna, zaczepianie, wyłudzanie, poniżanie) – po 7 głosów,
·
porwania i handel ludźmi – 6 gł.
·
uzależnienie od telefonu – 4 gł.
·
. narkotyki (dopalacze, używki) -3
głosy,
·
wojna – 3 gł.
·
Pedofilia – 3 gł.
·
kradzieże , rozboje – 2 gł
·
oraz po 1 głosie: uzależnienie od
gier, niestosowne słownictwo, brak szacunku, obcy, pijani
kierowcy, nieodpowiednie miejsca zabaw, ciemne ulice, sport.
Odpowiedzi nie udzieliło 12 osób
- działania lokalnej policji ocenione są
przez ankietowanych w następujący sposób:
·
- bardzo dobrze 27 %
·
- dobrze 41%
·
- dostatecznie- 24%
·
- źle 2%
·
- bardzo źle -2%
·
- trudno powiedzieć – 4%
- rodzice oczekują następujących form
pomocy od policji ( na ten temat wypowiedziało się tylko 48
osób – 83%:
·
- 23 osób oczekuje częstych kontaktów
z policją w formie : spotkań w szkole,
wykładów, prelekcji, pogadanek, pokazów, warsztatów, konkursów
szkoleń dla rodziców i uczniów, profilaktyki, itp.;
·
- 7 osób życzyłoby sobie częstszych
patroli na terenie miasta ,
· -
6 oczekuje pomocy ludziom i interwencji;
·
- 5 uświadamianie dzieci i dorosłych
na temat zagrożeń w ruchu drogowym;
· -
2 uświadamianie dzieciom skutków prawnych pełnionych
przestępstw;
· -
2 dbanie o problemy bezpieczeństwa w sieci;
Pojedyncze osoby oczekują także: kampanii
społecznych , zapobiegania przemocy wśród dzieci, ograniczenia
działalności przestępczej, rozmów interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych, lepszego oznakowania przejść dla pieszych i
zachęcanie uczniów do aktywności, rozwijania zainteresowań,
wychowanie do wartości.
10 osób nie udzieliło odpowiedzi na to
pytanie.
- zaangażowanie szkoły w działania
prewencyjne ocenione zostały następująco:
·
- 71% ocenia je bardzo dobrze;
·
- 24% - dobrze
·
- dostatecznie - 3 %
·
- trudno powiedzieć – 2 %
- włączeniem się w realizację działań
profilaktycznych zainteresowani są rodzice w ilości 26 %,
deklarują ,że mogą przeprowadzić rozmowę z dziećmi o grożących
niebezpieczeństwach, pomagać w realizacji warsztatów, akcji i
spotkań , pomagać wychowawcy ( pomoc przy opiece nad dziećmi
podczas spotkań czy wyjść), sprawować aktywnie pieczę
rodzicielską.
Większość ankietowanych nie ma konkretnych
pomysłów na pomoc. Aż 64% rodziców nie zamierza angażować się w
realizację działań profilaktycznych.
10 % ankietowanych nie podjęło tego tematu.
WNIOSKI:
Nadal, mimo intensywności działań- m.in.
istnienia specjalnej strony internetowej i 2 innych stron
szkoły, na których systematycznie ukazywane są wydarzenia z
życia SP 2, aż 33% rodziców nie ma żadnych informacji o
programie profilaktyczno-prewencyjnym „1,2,3…” prowadzonym przez
szkołę od wielu lat.
Podobny procent, bo 27 nie chce angażować się
w pracę nad programem ani wspierać szkolę w podejmowanych
działaniach.
Martwi taka bierność tej grupy rodziców, tym
bardziej, że chodzi o bezpieczeństwo czyli wartość nadrzędną w
życiu ich dzieci. Trzeba znaleźć sposób, który pozwoli dotrzeć
do tej grupy i zmobilizuje ją do działania lub chociaż
uwrażliwili na ten aspekt edukacji.
Być może, do kontaktów z tymi rodzicami,
trzeba byłoby wykorzystać dziennik elektroniczny. Za jego
pośrednictwem skierować do nich specjalnie opracowany list
zawierający szczegółową informację o programie i propozycję
współpracy.
Z drugiej strony około 23 osób chciałoby
częstszych, bezpośrednich kontaktów z policjantami oraz większej
ilości szkoleń i warsztatów. To wskazuje na konieczność
intensyfikacji dotychczasowej współpracy z Komendą Policji .
Cieszy , że ponad 95 procent ankietowanych
bardzo dobrze lub dobrze ocenia działania prewencyjne szkoły.
|
|
|
ANKIETY 2017
|
|
|
ANKIETA PRZEPROWADZONA
WŚRÓD UCZNIÓW
Na pytania „ Kto najczęściej rozmawia z tobą na temat
bezpiecznego zachowywania się” padły odpowiedzi:
-
- 29 głosów - wskazało rodziców 64,4%
-
- 26 osób odpowiedzi, wskazało, że tą osobą był nauczyciel -58%
-
- 8- bliscy-17,8%
-
- 5 – policję – 11%
-
- 1- koleżanki - 2,2%
Często jeden ankietowany dawał równocześnie kilka odpowiedzi.
„
Czy lubisz zajęcia na których jest policjant?” –
-
- 29 osób odparło że „tak” – 64,4%
-
- 8 osoby „ nie wiem” - 17,8 %
-
- 8 osoby wybrało odpowiedź „nie”- 17,8%
„
W jakiej sytuacji zwrócisz się o pomoc do policjanta?”
- padły następujące odpowiedzi:
-
- kradzież - 22 osób – 48,8%
-
- zagubienie się – 4 osoby-8,9%
-
- gdy coś się stanie – 2 osoby – 4,4 %
-
- wypadek na drodze – 4 osób- 8,9 %
-
- bójki – 11 osób- 24,4%
-
- napad – 4 osoby – 8,9%
-
- zgubienie czegoś – 3 osoby – 6,6%
-
- włamanie – 7 osób – 15,6%
-
- porwanie – 6 osób -13,3%
-
- grożenie – 3 – 6,7 %
-
- gdy ktoś mnie goni – 3 – 6,7%
-
- dziwne zachowanie ludzi – 2 osoby – 4,4%
-
- zaczepianie przez obcych - 2 osoby – 4,4%
-
- atak psa – 1 osoba – 2,2%
-
- przemoc– 1 osoba – 2,2%
Na pytanie „ Jakie informacje podasz wzywając pomoc w razie
wypadku?” - dzieci odpowiedziały:
-
- najwięcej osób wskazało na informację o miejscu wypadku – 44
osoby – 97,8%
-
- 34 osoby – 75,6 % ankietowanych podało komplet informacji
to jest : imię i nazwisko, adres, miejsce wypadku , czy ktoś
jest ranny.
-
- 4 osoby - 7,4 % podały informację bez jednego z ważnych
elementów ( brak imienia i nazwiska , bądź adresu)
-
- 5 dzieci - 1 % – podało tylko imię i nazwisko , adres i
miejsce wypadku , ale nie podało informacji o tym , czy ktoś
jest ranny;
-
- 3 osoby – 6,7% podały imię i nazwisko, miejsce wypadku, ale
nie podało adresu i informacji czy ktoś jest ranny;
-
- nikt nie dał odpowiedzi na pytania wprowadzające w błąd ( czy
lubisz cukierki i jaki przedmiot lubisz)
Wszystkie numery alarmowe zna:
-
- bezbłędnie – prawie 80 % czyli 36 osoby
-
- 2 osoby podały prawidłowo tylko numer pogotowia 4,4%
-
- błędne odpowiedzi podało 7 osób – 15,6%
Dzieci wskazują następujące miejsca niebezpieczne po drodze do
szkoły:
-
- jezdnia – 15 osób – 33,3%
-
- park – 8 osób – 17,8%
-
- Piszczele – 7 osób -15,6 %
-
- przejścia uliczne – 7 osób -15,6 %
-
- okolice sklepów – 5 osób – 11,1%
-
- koło bloku – 3 osoby – 6,7 %
-
- ustronne miejsca – 1 – 2,2%
-
- plac budowy – 1 – 2,2%
-
- miejsca nieoświetlone – 1 – 2,2%
-
- opuszczone budynki – 1 – 2,2%
-
- koło śmietnika– 1 – 2,2%
-
- miejsca , w których przebywają osoby nietrzeźwe– 1 – 2,2%
-
- parkingi – 1 – 2,2%
-
- przystanki – 1 – 2,2%
-
- 10 osób nie podało w ogóle miejsc niebezpiecznych – 22,2%
Większość ankietowanych podawało po kilka odpowiedzi.
W
pytaniu : „ Co robisz , gdy ktoś obcy puka do drzwi?” dzieci
wybierają odpowiedzi:
-
- 44 osoby czyli prawie 97,8 % - nie otwiera obcemu drzwi
-
- 10 osób – 22,2% - mówi, że rodziców nie ma w domu.
Żadne dziecko nie zakreśliło odpowiedzi „otwieram drzwi”
Na pytanie „ Co potrzebujesz , aby opatrzyć ranę?”:
-
- 43 osoby 95,6 % ankietowanych odpowiedziało prawidłowo
wymieniając, bandaż, plaster, wodę utlenioną.
-
- 1 osoba dodatkowo podał odpowiedź nieprawidłową – 2,2%
-
- pozostałe 2 osoby - 4,4% nie zaznaczyło żadnej odpowiedzi.
„Czy nosisz przy ubraniu znaczki odblaskowe?”
-
38 dzieci - 84,4% odpowiedziało „tak”
-
7 osób – 15,6 % odpowiedział „ nie”
„Dlaczego nosisz/ nie nosisz elementów odblaskowych?”-
Noszę bo:
-
-
chcę być widoczny - 6 głosów- 13,3%
-
- żeby być widzianym przez kierowców -26 osób – 57,8%
-
- żeby być bezpiecznym – 11 osób – 24,4%
-
- inne , nie związane z bezpieczeństwem przyczyny – 4 osoby –
8,9%
Kilkoro dzieci podało po dwie przyczyny.
Nie noszę bo:
-
- zapominam - 1 osoby- 2,2%
-
- nie mam – 1 osoba-2,2%
2
uczniów nie wypowiedziało się na ten temat.
Na pytanie „ Co oznacza flaga czerwona na basenie lub nad wodą ?”
-
- 39 osób czyli prawie 86,7% odpowiedziało prawidłowo ( tz.
zakaz kąpieli)
-
- 4 osoby dały odpowiedz „ można się kąpać w obecności
dorosłych- 8,8%
-
- 4 osoba – można się kąpać- 8,8%
-
- 1 opowiedziała – że woda jest zimna- 2,2%
-
1 uczeń nie udzielił odpowiedzi.
Kilka osób dało po kilka odpowiedzi.
„
Czy można grać w piłkę na ulicy?”
–
dzieci wybrały odpowiedzi:
-
-
nie można grać - 38 uczniów – 84,4%
-
- można grać ,gdy rodzice patrzą - 3 uczniów 6,7%
-
- można grać, gdy nie jeżdżą po niej samochody- 5 osób
-11,1%
1
osoba udzieliła dwóch odpowiedzi.
Wnioski
(
ankieta wśród dzieci)
Z ankiety wynika, że informacje na temat bezpieczeństwa
czerpią uczniowie najczęściej
z rozmów z rodzicami ( 64%) lub z nauczycielem (58%). Prawie 69 %
dzieci lubi zajęcia prowadzone przez policjanta. Wynik jest dobry,
ale może warto byłoby zastanowić się nad uatrakcyjnieniem i
urozmaiceniem form przekazu.
Dzieci na ogół znają wszystkie telefony alarmowe ( 80 %).
Wiedzą także w jakich sytuacjach należy zwrócić się do policjanta,
wskazują takie wypadki jak: kradzież, zgubienie się, wypadek drogowy
, bójki, zaczepianie przez obcych, przemoc i tym podobne.
Potrafią wezwać pomoc w razie wypadku i podać właściwe
informacje przy zgłoszeniu – 75 % ankietowanych podaje cały komplet
koniecznych informacji, pozostałe dzieci pomijają niektóre z
danych. Jednak wszyscy uczniowie wiedzą, że nie należy podawać
informacji małoistotnych lub nie na temat.
Dzieci zauważają na drodze do szkoły różne miejsca
potencjalnie niebezpieczne. Najczęściej są to: ruchliwe jezdnie i
przejścia dla pieszych, Piszczele i park, ustronne miejsca,
niezamieszkałe budynki, okolice sklepów, okolice bloków, przystanki
autobusowe i miejsca , gdzie przebywają osoby nietrzeźwe.
Uczniowie wiedzą, że nie należy otwierać drzwi obcym. 98%
dzieci wskazało tu na odpowiedź „ nie otwieram drzwi”
Również prawie 96 % uczniów potrafi użyć właściwych środków ,
by opatrzyć ranę. Niemal 85 % dzieci świadomie nosi znaczki
odblaskowe. Rozumieją, że to zapewnia im bycie widzianym przez
kierowców, a tym samym bezpieczeństwo na drodze.
Około 87% uczniów wie, co oznacza czerwona flaga wywieszona
przy kąpielisku. Niestety nadal prawie 8% dzieci uważa , że ten
symbol informuje o tym, że można się kąpać. Co wskazuje na to, iż do
spraw bezpieczeństwa nad wodą warto powrócić.
Podobne jak informacje o korzystaniu z kąpieliska kształtuje
się świadomość dzieci na temat zakazu gry w piłkę na jezdni. 85%
dzieci wie, że nie można grać w piłkę na jezdni, ale pozostałe 15
procent uważa, że można grać , gdy jezdnia jest pusta i pod kontrolą
rodziców. Warto więc jeszcze raz poruszyć tą kwestię, by tym razem
100% uczniów udzieliło prawidłowej odpowiedzi.
Można więc stwierdzić, że ogólnie wiedza z zakresu
bezpieczeństwa jest w szkole dobra, ale wiadomości te wymagają
stałego odświeżania, przypominania i pogłębienia.
ANKIETA PRZEPROWADZONA WŚRÓD
RODZICÓW
Analiza ankiety wskazuje, iż:
-
założenia programu zna
prawie 33 osoby – 75% ankietowanych, najczęściej informacje o
programie uzyskiwali oni za pośrednictwem szkoły ( nauczyciela , z
wywiadówki, strony internetowej szkoły, dziecka – uczęszczającego
do szkoły)
- okazuje się że mimo wieloletniej,
starannie prowadzonej akcji, podstrony www. oraz stale
aktualizowanych stosownie do omawianych zagadnień programowych
gazetek czy licznych działań i spektakli szkolnego teatru
profilaktycznego ( grupa teatralna „Przystanek Dwójka”) nadal 25% (
11 osób) rodziców nie słyszało o realizowanym w szkole programie;
- w działania profilaktyczne
organizowane przez szkołę w pełni zaangażowanych jest 9 rodziców
– 20,5%; 27,3% -12 osób zaangażowało się w niewielkim stopniu;
niezdecydowanych, którzy raczej się nie udzielają jest 36,4% to jest
16 osób; nie angażuje się wcale 6 osób – 13,6%;
- na temat potencjalnych zagrożeń
rozmawia z dziećmi 42 osoby czyli 95,5% ankietowanych , tylko
4,5 % raczej unika tych zagadnień;
- na pytanie o noszenie przy
ubraniu elementów odblaskowych padły odpowiedzi:
-
·
33 rodziców – 75%
stwierdziło, że dzieci noszą elementy odblaskowe,
-
·
8 osób – 18,2 % tylko
czasami ,
-
·
3 osoby – 6,8% powiedziało
raczej nie
- rodzice zauważają że w obecnych
czasach największe zagrożenia stanowią:
-
·
Ruch drogowy- 18 osób-
40,9%
-
·
Internet – 9 osób – 20,5 %
-
·
Słabe oznaczenia przejść
dla pieszych -7 osób – 15,9 %
-
·
Narkotyki – 6 osób 13,6%
-
·
Porwania - 6 osób 13,6%
-
·
Zaczepienie przez obcych- 5
osób – 11,4%
-
·
Agresja wśród rówieśników –
4 osoby- 9%
-
·
Dopalacze- 4 osoby- 9%
-
·
Przemoc w szkole – 3 osoby
– 6,8%
-
·
Pedofilia – 2 osoby – 4,5%
·
Po 1 osobie ( 2,3%) podało:
gwałt, telefony komórkowe, pornografia, krzywdy cielesne, wandalizm,
wymuszenia, brak tolerancji, narastająca agresja, napady, pijani na
ulicy, złe towarzystwo, alkohol, hejt)
Ankietowani podawali po kilka
odpowiedzi.
- działania lokalnej policji
ocenione są przez ankietowanych w następujący sposób:
-
·
- bardzo dobrze - 2 osoby
– 4,5%
-
·
- dobrze - 24 osoby-
54,5%
-
·
- dostatecznie- 5 osób
11,4%
-
·
- źle - 1 osoba – 2,3 %
-
·
- bardzo źle - 0
-
·
- trudno powiedzieć – 11
osób – 25%
- rodzice oczekują następujących
form pomocy od policji ( na ten temat wypowiedziało się tylko 35
osób:
·
- 27 osób – 61,4% oczekuje
częstych kontaktów z policją w formie : spotkań w szkole, pogadanek,
pokazów samoobrony, imprez rozrywkowych, akcji uświadamiających,
nauki zasad bezpiecznego zachowania na drodze oraz przepisów ruchu
drogowego;
-
-
4 osoby – 9% życzyłoby sobie częstszych patroli na terenie
miasta,
-
-
7 osób chciałoby patrolowania okolic szkoły ( 15.9%)
-
- 2 osoby życzą sobie kontroli
bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych (4,5%)
-
- 3 osoby chcą większej aktywności
ze strony policji ( 6,8%)
-
-
3 osoby pragną szybszej interwencji ( 6,8%)
-
-
2 osoby chcą większej ilości działań skierowanych do
najmłodszych ( 4,5%)
-
- 2 osoby chcą porad, jak sobie
radzić z agresją ze strony rówieśników i obcych ludzi (4,5%)
-
-
2 osoby proponują przeprowadzenie akcji uświadamiających w
szkołach średnich o bezpiecznej jeździe dla potencjalnych
przyszłych kierowców ( 4,5%)
-
-
1 osoba życzy sobie profilaktyki antynarkotykowej ( 2,3%)
-
·-
1 osoba chciałaby filmów o tematyce profilaktycznej ( 2,3%)
- Zaangażowanie szkoły w działania
prewencyjne ocenione zostały następująco:
-
·
- 20 osób – 45,5% ocenia
je bardzo dobrze;
-
·
- 20 osób – 45,5% - dobrze
-
·
- dostatecznie - 1 osoba
( 2,3%)
-
·
- trudno powiedzieć – 4
osoby- 9 %
- włączeniem się w realizację
działań profilaktycznych zainteresowanych jest 16 rodziców –
36,4 %, deklarują ,że mogą pomagać w organizowaniu zajęć o
charakterze profilaktycznym, wyrażają też chęć współpracy z
nauczycielami i policją w tym zakresie.
- nie wyraziło chęci pomocy – 17
rodziców czyli 38,6 %, 11 rodziców nie wypełniło tej części ankiety
( 25%)
Wnioski
( ankieta dla rodziców)
75%
ankietowanych rodziców zna założenia programowe, poznało je
głownie za pośrednictwem szkoły: ze strony internetowej szkoły, ze
spotkań na wywiadówce , z rozmów z wychowawcą lub bezpośrednio od
swojego dziecka. Jest to dobry wynik , ale mimo to , zastanawia fakt
braku wiedzy na temat realizowanego programu u 25 % ankietowanych,
tym bardziej, że wiele akcji miało charakter spektakularny i trudno
ich było nie zauważyć, np. rozplakatowane w całej szkole działania ,
stale zmieniające się i uaktualniane gazetki na ten temat czy
wreszcie spektakle teatru profilaktycznego „Przystanek dwójka”.
Wydaje się, że wynika to w tych wypadkach z ogólnego niewielkiego
zainteresowania rodziców edukacją dziecka.
W
działania na rzecz bezpieczeństwa zaangażowało się na ternie szkoły
21 rodziców- w tym tylko 9 osób w pełni, co wydaje dobrym
rezultatem, choć można byłoby uaktywnić większą grupę rodziców.
Cieszy
natomiast fakt, że aż 42 osoby , co stanowi 95,5 procent
ankietowanych porusza
z dzieckiem kwestie bezpieczeństwa.
Około 93%
dzieci nosi również przy swoim ubraniu wierzchnim lub plecaku
znaczki odblaskowe z tego 75 % uczniów nosi je stale. Jest to
zapewne zasługa akcji prowadzonej każdego roku w klasach pierwszych
, która kończy się wręczeniem każdemu maluchowi znaczka
odblaskowego.
Rodzice
naszych uczniów obawiają się wielu potencjalnych zagrożeń
czyhających na ich dzieci. Najwięcej osób, bo prawie 41% obawia się
dużego ruchu drogowego. Problem ten został rozwiązany tak, iż po
dzieci z klas 1-3 po lekcjach przychodzą wyznaczone przez rodziców
lub opiekunów osoby dorosłe. One również przyprowadzają lub
przywożą dzieci do szkoły. Uczniowie, których nie ma kto odebrać
bezpośrednio po zajęciach, oczekują na rodziców w świetlicy
szkolnej.
Prawie
21% rodziców obawia się dla swoich pociech zagrożeń płynących z
Internetu. Korzystanie z Internetu w szkole możliwe jest tylko
pod opieką nauczyciela a dostęp do treści zakazanych dla dzieci
ograniczony został stosownym programem ( zabezpieczenie na
routerze, Open DSS i filtr rodzicielski w programie Kaspersky). Na
wywiadówkach w klasach I - VII pokazywana była też prezentacja
tłumacząco, jak należy zabezpieczyć Internet we własnym domu i
jakich programów użyć, by dziecko mogło bezpiecznie z niego
korzystać. Systematycznie odbywają się też „Dni bezpiecznego
internetu” powstają stosowne gazetki,
a na lekcjach informatyki, dzieci dowiadują się o konieczności
ograniczonego zaufania do obcych, z którymi stykają się przez
portale społecznościowe.
Prawie 16
% ankietowanych narzeka na słabo oznaczone przejścia dla pieszych,
a 4,5 % życzyłoby sobie , aby w okolicach szkoły zatrudnieni byli
„ przeprowadzacze” kierujący przechodzeniem dzieci przez jezdnię.
Ponad 10
% rodziców obawia się też: kontaktu z narkotykami czy dopalaczami,
zagrożenia porwaniem , czy kontaktów z obcymi.
Natomiast
stosunkowo niski odsetek, bo 9 % obawia się agresji wśród
rówieśników, a 6,8 % przemocy w szkole - co w skazuje na to, że choć
problem istniej jest on raczej marginalny.
Działalność lokalnej policji dobrze ocenia prawie 54,5% rodziców , a
bardo dobrze 4,5, wynika z tego , iż z pracy policji zadowolonych
jest 59% respondentów.
Rodzice
oczekują poprawy i pomocy policji w takich kwestiach jak:
- 61%
częstych spotkań w szkole w formie pogadanek , prelekcji, itp.;
- prawie
16 % życzyłoby sobie częstszych patroli w okolicach szkoły , a 9%
częstszych patroli na terenie całego miasta;
- około
7% wskazuje też na konieczność większej aktywności i szybszej
reakcji ze strony policji;
Inni
pragnęliby większej ilości działań skierowanych do najmłodszych oraz
porad, jak sobie radzić z agresją w szkole. Są też pojedyncze prośby
o profilaktykę przeciw narkotykową
i filmy profilaktyczne o różnej tematyce.
Ciekawą
propozycją jest pomysł szkoleń profilaktycznych dla uczniów szkół
średnich, którzy już mogą prowadzić samochody, uczących ich
bezpiecznej i nie zagrażającej bezpieczeństwu innych jazdy.
Zaangażowanie szkoły w działania prewencje ocenione zostało wysoko
-91% ankietowanych ocenia je bardzo dobrze lub dobrze ( po 45,5 %).
16 osób
deklaruje chęć włączenia się w realizację programu proponują, że
mogą pomagać w organizowaniu zajęć o charakterze profilaktycznym,
wyrażają też chęć współpracy
z nauczycielami i policją w tym zakresie.
ANKIETA PRZEPROWADZONA WŚRÓD NAUCZYCIELI
W grudniu 2017 r. została przeprowadzona anonimowa
ankieta dotycząca zagadnień związanych z realizacją programu „Raz ,
dwa, trzy bądź bezpieczny i TY”. Brało w niej udział 14
nauczycieli.
Na pytanie : Czy założenia
programu spełniają Twoje oczekiwania? Jeżeli nie , to co byś w nich
zmienił?
Wszyscy ankietowani ( 100%)
stwierdzili, że założenia spełniają ich oczekiwania. Kilku
nauczycieli podkreśla, że dzieci lubią tego typu zajęcia i chętnie
się w nie angażują. Wskazują też na szeroki zakres działań
profilaktycznych obejmujący zarówno uczniów , rodziców i nauczycieli
oraz na to , że zajęcia zwiększają bezpieczeństwo uczniów. Jedna
osoba z ankietowanych zasugerowała zaproszenie na spotkanie osoby,
która ucierpiała w wypadku drogowym, by podzieliła się swoim
doświadczeniem.
Realizacja , których zagadnień sprawia Ci trudność i
dlaczego?
Większości zapytanych czyli 11 osób –
79% nie widzi żadnych problemów w realizacji zagadnień. 3
nauczycieli – 21% zauważa problemy przy realizacji takich
zagadnień jak:
-
- tematyka zdrowia psychicznego, które
to zajęcia wg respondenta powinien prowadzić specjalista;
-
- zagadnienia z obszaru „zły dotyk”,
ponieważ trudno małemu dziecku przedstawić ten temat tak, by nie
przekroczyć granicy intymności;
-
- tematy związane z agresją słowną,
ponieważ uczniowie traktują „raniące słowa i wulgaryzmy” jako
sposób wyrażania swoich emocji i naturalność.
Jaka jest Twoim zdaniem wiedza dzieci z zakresu
bezpieczeństwa?
Bardzo dobrze oceniło wiedzę uczniów w
tym zakresie 8 nauczycieli – 57%, a dobrze 6-ciu- 42% . Nie było
niższych ocen.
Jak oceniasz zaangażowanie lokalnej policji w działania prewencyjne
na terenie Twojej szkoły?
-
8 nauczycieli - 57% oceniło
zaangażowanie policji na bardzo dobrze , a 6 na dobrze- 42%. Nie
było ocen niższych.
-
Jedna osoba napisała , iż policjanci
biorą czynny udział w lekcjach profilaktycznych i działaniach
praktycznych , np. ucząc bezpiecznego zachowania na drodze.
|
|
|
ANKIETY ROK 2012
Na pytania „ Kto najczęściej rozmawia z tobą na temat
bezpiecznego zachowywania się” padły odpowiedzi:
-
-
40 osób odpowiedzi, wskazało, że tą osobą był nauczyciel
-
-
36 głosów - wskazało rodziców
-
-
12 - policję
-
-
3- koleżankę / kolegę.
Często jeden ankietowany dawał równocześnie kilka odpowiedzi.
„ Czy lubisz zajęcia
na których jest policjant?” –
-
-
48 osób odparło że „tak” – 89%
-
-
4 osoby „ nie wiem” - 7,4 %
-
-
2 osoby wybrało odpowiedź „nie”- 3,6%
„ W jakiej sytuacji
zwrócisz się o pomoc do policjanta?”
- padły następujące odpowiedzi:
-
-
kradzież - 28 osób
-
-
zagubienie się – 22 osoby
-
-
zagrożenia , niebezpieczeństwo – 18 osób
-
-
wypadek na drodze – 17 osób
-
-
morderstwa – 10 osób
-
-
bójki – 8 osób
-
-
napad – 6 osób
-
-
zgubienie czegoś – 2 osoby
-
-
wyłudzanie pieniędzy – 2 osoby
-
- w wypadku wielkiej kłótni – 1 osoba
-
-
w potrzebie – 1 osoba
Na pytanie „ Jakie informacje podasz wzywając pomoc w razie
wypadku?” - dzieci odpowiedziały:
-
-
34 osoby – 63% ankietowanych podało komplet informacji to jest
: imię i nazwisko, adres, miejsce wypadku , czy ktoś jest ranny
-
-
4osoby - 7,4 % podały informację bez jednego z ważnych elementów
( bądź imienia i nazwiska , bądź adresu)
-
-
6 dzieci - 11,1 % – podała tylko pierwsze trzy kryteria , nie podał
informacji o tym , czy ktoś jest ranny
-
-
najmniej precyzyjne, wybiórcze dane podało 7 osób – 13 %
-
-
3 osoby 5,6 % nie podały żadnej odpowiedzi
Wszystkie numery
alarmowe zna:
-
-
bezbłędnie – prawie 80% czyli 43 osoby
-
-
po dwie pomyłki padły w odpowiedziach u 11 osób , co stanowi 20 %
ankietowanych
Dzieci wskazują
następujące miejsca niebezpieczne po drodze do szkoły:
-
- 16 osób – przejścia uliczne
-
- 12 osób - duży ruch na drodze
-
-
7 - skrzyżowanie
-
- 5 osób – park miejski
-
-
2 osoby – miejsca , w których występują pijane osoby
-
po 1 głosie : teren niezbudowany, przejście bez sygnalizacji
świetlnej, poruszanie się po drogach dużych samochodów
11 osób nie wypowiedziało się na ten temat.
W
pytaniu : „ Co robisz , gdy ktoś obcy puka do drzwi?” dzieci
wybierają odpowiedzi:
-
-
49 osób czyli prawie 91 % - nie otwiera obcemu drzwi
-
-
5 osób – 9% - mówi, że rodziców nie ma w domu.
Na pytanie „ Co potrzebujesz , aby opatrzyć ranę?”:
-
-
51 osób 94% ankietowanych odpowiedział prawidłowo wymieniając,
bandaż, plaster, wodę utlenioną.
-
-
pozostałe 3 osoby 7% nie zaznaczyło żadnej odpowiedzi.
„Czy nosisz przy
ubraniu znaczki odblaskowe?”
„Dlaczego
nosisz/ nie nosisz elementów odblaskowych?”-
Noszę bo:
-
-
chcę być widoczny - 20 głosów
-
-
podczas mgły - 4 głosy
-
-
żeby być zauważanym w nocy - 6 osób
-
-
żeby nie potrącił mnie samochód – 10 osób
-
-
żeby być bezpiecznym – 4 osoby
Nie noszę bo:
6
uczniów nie wypowiedziało się na ten temat.
Na pytanie „ Co oznacza flaga czerwona na basenie lub nad wodą ?”
-
-
43 osoby czyli prawie 80% odpowiedziało prawidłowo ( tz. zakaz
kąpieli)
-
-
3 osoby dały odpowiedz „ można się kąpać w obecności dorosłych
-
-
2 , że oznacza to zimna wodę
-
-
1 osoba dała kilka nieprawidłowych odpowiedzi
-
-
5 – nie udzieliło odpowiedzi.
„ Gdzie można grać w
piłkę na ulicy?”
– dzieci wybrały
odpowiedzi:
-
-
nie można grać - 45 uczniów – 83%
-
-
można grać ,gdy rodzice patrzą - 5 uczniów 9%
-
-
można grać, gdy nie jeżdżą po niej samochody- 2 osoby -4%
-
-
2 osoby nie udzieliły odpowiedzi.
|
|
|
Analiza
ankiety wskazuje, iż:
- założenia
programu zna prawie 76 % ankietowanych, najczęściej informacje o
programie uzyskiwali oni za pośrednictwem szkoły ( nauczyciela ,
strony internetowej szkoły, dziecka – uczęszczającego do szkoły,
gazetek szkolnych)
- niepokoi
fakt ,że mimo wieloletniej , starannie prowadzonej akcji, oddzielnej
podstrony www. oraz licznych , aktualnie zmienianych , stosownie do
omawianych zagadnień programowych gazetek, nadal 24% rodziców nie
słyszało realizowanym w szkole programie;
- w
działaniach profilaktycznych organizowanych przez szkołę w pełni
zaangażowanych jest prawie 38 % rodziców, 30% zaangażowało się w
niewielkim stopniu, a 32% nie angażowało się ;
- na temat
potencjalnych zagrożeń rozmawia z dziećmi 95% ankietowanych , tylko
5% raczej unika tych zagadnień;
- Na pytanie
o noszenie przy ubraniu elementów odblaskowych padły odpowiedzi:
- 62% dzieci
nosi elementy odblaskowe, 24% tylko czasami , a 14 % niestety
raczej ich nie nosi
- Rodzice
zauważają że w obecnych czasach największe zagrożenia stanowią:
narkotyki -13 głosów, internet -12 gł. , przemoc i agresja
rówieśników –po 7 głosów., ruch na jezdni - 6 gł; używki – 4gł;
dopalacze – 3gł,; wymuszenia pieniędzy 2 gł oraz po 1 głosie: brak
zainteresowania, , gry komputerowe, brak kultury, bijatyki,
niezdrowa rywalizacja, media..
- Działania
lokalnej policji ocenione są przez ankietowanych w następujący
sposób:
-
- bardzo
dobrze 11%
-
- dobrze 46%
-
-
dostatecznie- 19%
-
- źle- 14%
-
- bardzo źle
-4%
-
- trudno
powiedzieć – 6%
- rodzice
oczekują następujących form pomocy od policji ( na ten temat
wypowiedziało się tylko 24 osoby – 65%:
-
-19 osób
oczekuje częstych kontaktów z policją w formie : spotkań w szkole,
wykładów, prelekcji, pogadanek , warsztatów, szkoleń dla rodziców i
uczniów itp.;
-
- 8 osób
życzyłoby sobie częstszych patroli na terenie miasta , a 2
dodatkowo przy szkole;
-
- 3 osoby
spodziewałoby się organizowania konkursów przez policję, a 2 dni
otwartych w komendzie;
- pojedyncze
głosy dotyczą też: czuwania nad bezpieczeństwem w szkole,
zaostrzenia kar za wykroczenia; przeprowadzania przez jezdnię,
zamontowania sygnalizacji świetlnej koło szkoły, zainteresowania
dziećmi , które bez opieki przemieszczają się po ulicach w czasie
godzin szkolnych, pomocy rodzinie.
-
Zaangażowanie szkoły w działania prewencyjne ocenione zostały
następująco:
- Włączeniem
się w realizację działań profilaktycznych zainteresowani są rodzice
w ilości prawie 30 %, deklarują ,że mogą przeprowadzić rozmowę z
dziećmi o grożących niebezpieczeństwach, kontrolować , sposób
spędzania wolnego czasu przez dzieci, opracowywać i przeprowadzać
prezentacje multimedialne, prowadzić warsztaty z dziećmi. Większość
ankietowanych nie ma konkretnych pomysłów na pomoc.
|
|
|
ANKIETY ROK 2007
W ankiecie przeprowadzonej.
13.11.2007 r. wzięło udział 115 uczniów klas I – III.
1) W odpowiedzi na pytanie:
Kto najczęściej rozmawia z Tobą na temat bezpiecznego zachowania
się? uczniowie wymienili:
-
nauczyciel, pedagog – 51
(44,3%)
-
rodzice – 45
(39,1%)
-
inne osoby (np. babcia) –
12 głosów (10,4%)
-
odpowiedzi nie
udzieliła 7 osoby (6, 0 %)
2) Na pytanie: Czy lubisz
zajęcia, na których jest policjant? odpowiedziano:
3) Odpowiadając na pytanie:
W jakiej sytuacji zwrócisz się o pomoc do policjanta?
dzieci podawały przykłady:
-
gdy widzę jak inni się biją
lub zostałem pobity – 15 osób (13, 04 %)
-
zgubiłem się, nie znam drogi
– 13osób (11,3%)
-
w przypadku włamania -
11(9,6%)
-
w przypadku kradzieży – 19
osób (16,5%)
-
w razie wypadku – 13 (11,3%)
-
gdy zaczepia nieznajomy – 11
osób (9,6%)
-
wyłudzanie pieniędzy,
zastraszanie,– 5 osób (4,3%)
-
inne sytuacje (np. zabójstwo,
napastowanie, itp) – 2 osoby (1,7%)
-
odpowiedzi nie udzieliło 26
osób (22,6%)
4) W odpowiedzi na pytanie:
Jakie informacje podasz wzywając pomoc w razie wypadku?
43 osoby (37,3%) udzieliły poprawnej odpowiedzi zaznaczając:
-
Imię i nazwisko
-
Adres
-
Miejsce wypadku
-
Czy ktoś jest ranny
Odpowiedzi 55 osób (47,8%) były
nieprawidłowe, uczniowie wskazywali tylko niektóre informacje, 17
osób (14,7%) nie odpowiedziały na to pytanie.
5) Polecenie: Wpisz
właściwy numer telefonów.
-
…………Policja
-
…………Straż Pożarna
-
…………Pogotowie
Ratunkowe
prawidłowo wykonało 42 uczniów
(36,5%), 54 osoby (46,9% pomyliły numery a 19 osób (16,5%) nie
udzieliły odpowiedzi.
6) W odpowiedzi na polecenie:
Opisz swoją drogę do szkoły.Napisz jakie napotykasz miejsca
niebezpieczne ankietowani uczniowie najczęściej wskazywali:
-
ruchliwe ulice, przez które
muszą przejść
-
Park, Park Piszczele
-
miejsca, okolicach sklepów z
alkoholem
-
przejście obok SP2 przy ulicy
Mickiewicza
30 osób (26,1%) uznało swoją
drogę za bezpieczną, 15 osób (13,%) nie udzieliło odpowiedzi.
7) Na pytanie: Co robisz,
kiedy ktoś obcy puka do drzwi? odpowiedzi:
-
Nie otwierasz drwi –
udzieliło76 uczniów (66,1%)
-
Otwierasz drzwi do mieszkania
wybrał 21 uczeń (18,3%)
-
Mówisz, że rodziców nie ma w
domu zaznaczyło 18 uczniów (15,6%)
-
8) Odpowiadając ma pytanie:
Co potrzebujesz aby opatrzyć ranę?
właściwą odpowiedź :
bandaż, plaster, woda utleniona – wybrało
77 uczniów (66,9%)31
osób (26,9%) nie odpowiedziały na to pytanie 7 osób (6,1%) dokonało
złego wyboru
9) Na pytanie: Czy
nosisz przy ubraniu elementy odblaskowe? odpowiedź:
-
TAK – zaznaczyło 16
ankietowanych uczniów (13,9%)
-
NIE – zaznaczyło 99 uczniów
(86,1%)
10) W odpowiedzi na pytanie:
Dlaczego nosisz (nie nosisz) elementów odblaskowych?
uczniowie pisali:
Pozytywnego uzasadnienia
udzieliło 16 osób (13,9%),negatywnego 81 osób (70,4%), 18 osób
(15,6%) nie uzasadniło swojej odpowiedzi.
11) Odpowiadając na pytanie:
Co oznacza flaga czerwona na basenie lub nad wodą?
odpowiedź:
-
można się kąpać – wybrało 15
uczniów (13,04%)
-
woda jest zimna – wybrało 4
uczniów (12,2%)
-
kąpiel jest zabroniona –
wybrało 35 ankietowanych (30,4%)
-
można się kąpać w obecności
dorosłych – wybrało 12 uczniów (10,4%)
-
odpowiedzi nie udzieliło 49
uczniów (42,6%)
12)
Na pytanie: Gdzie można grać w piłkę na ulicy? dzieci
odpowiedziały:
-
nie wolno grać – 49 odpowiedzi
(42,6%)
-
gdy rodzice patrzą – 15
odpowiedzi (13,04%)
-
kiedy nie jeżdżą po niej
samochody – 51 odpowiedzi (44,3%)
WNIOSKI KOŃCOWE
Z przeprowadzonej na
początku realizacji programu profilaktyczno – prewencyjnego ankiety
wynika, że najwięcej informacji na temat bezpiecznego zachowania
się, dzieci zdobywają w szkole podczas rozmów z nauczycielami i
pedagogiem- 51 osób (44,3%)
Tylko 55 uczniów (47,8%)
chętnie uczestniczy w spotkaniach z udziałem policji, co wskazuje na
małą znajomość specyfiki pracy policjanta i być może obawę przed nim
.
42 ankietowanych uczniów
(36,5%) zna numery telefonów Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia
Ratunkowego, a 43 osoby (37,3%) wie, jakich informacji udzielić,
wzywając pomoc w razie wypadku. Dane te sugerują , że tym
zagadnieniom należy poświęcić sporo uwagi, tak aby uczniowie
wiedzieli, jak zachować się w sytuacji kryzysowej.
Pisząc o drodze do szkoły
uczniowie wskazywali niebezpieczne miejsca. Najczęściej wymieniali:
- Park, Piszczele,
- przejście dla pieszych obok SP2
na ulicy Mickiewicza,
- miejsca obok sklepów z
alkoholem.
Drogę do szkoły za bezpieczną
uznało 30 uczniów (26,1%)
Spośród 115 ankietowanych
76 uczniów (66,1%) wybrało prawidłową odpowiedź dotyczącą właściwego
zachowania się, gdy ktoś obcy puka do drzwi podczas nieobecności
dorosłych - a to świadczy o konieczności ponownego poruszenia tego
zagadnienia.
Z podanych odpowiedzi
wynika, że 77 uczniów (66,9%) do opatrzenia rany zastosowałoby
właściwe środki opatrunkowe, jest to wynik dość wysoki , ale wiedza
dzieci z tego zakresu także wymaga uzupełnienia.
Niepokojącym zjawiskiem
jest, iż w odpowiedzi na pytanie dotyczące elementów odblaskowych
tylko 16 (13,9%) ankietowanych zadeklarowało noszenie ich w związku
z bezpieczeństwem na drodze. Ogromny procent uczniów nie widzi
potrzeby korzystania z odblasków lub nie ma chęci ich używać.
35 ankietowanych (30,4%)
udzieliło prawidłowej odpowiedzi dotyczącej czerwonej flagi na
basenie lub nad wodą. Podobnie tylko 49 (42,6%) uczniów udzieliło
dobrej odpowiedzi na pytanie, gdzie można grać w piłkę . Te dane
pokazują , że świadomość dzieci dotycząca ich bezpieczeństwa jest
niewystarczająca , co wyraźnie dokumentuje , iż prowadzenie programu
„Raz , dwa , trzy – bądź bezpieczny i Ty” powinno przynieść wymierne
korzyści dla uczniów .
Opracowały: M. Kasprzyk, A. Piętowska |
|
|
ANALIZA ANKIET PRZEPROWADZONYCH WŚRÓD
RODZICÓW
DOTYCZĄCYCH REALIZACJI PROGRAMU
„RAZ, DWA, TRZY – BĄDŹ BEZPIECZNY I TY”
W ankiecie przeprowadzonej w
czasie wywiadówek dnia 13.11.2007 wzięło udział 97 rodziców uczniów
klas I – III.
1. W odpowiedzi na pytanie:
Czy znasz założenia programu „Raz, dwa, trzy – bądź bezpieczny i
Ty”? Jeśli tak, to skąd się o nich dowiedziałeś? aż 79
(około 81,4%) ankietowanych rodziców zadeklarowało, że zna założenia
programu z prezentacji przeprowadzonej w szkole, a także z
telewizji, Internetu oraz rozmów z rodzicami dzieci uczących się w
Szkole Podstawowej nr 4 w Sandomierzu. Wśród ankietowanych byli też
rodzice, którzy nie znali założeń programu oraz nie wiedzieli w
jakim celu został on wprowadzony. Takich rodziców było 18 (18,6%).
2. W odpowiedzi na pytanie:
Czy bierzesz udział w działaniach profilaktycznych organizowanych
przez szkołę, do której uczęszcza Twoje dziecko? 28 (28,9%)
rodziców stwierdziło, że w takich działaniach uczestniczy w pełnym
zakresie, a 34
(około 35,05%) ankietowanych rodziców, że tylko w niewielkim
zakresie. Rodziców, którzy uznali, że raczej nie uczestniczą w
prowadzonych działaniach profilaktycznych było 18,
(18,5%)a tych, którzy zdecydowanie nie uczestniczą 15 (około15,5%).
Tylko 1 (około1, 03%) ankietowany rodzic przyznał się, że nie zna
prowadzonych przez szkołę działań profilaktycznych i 1 ( 1,03%) nie
udzielił żadnej odpowiedzi.
3. Odpowiadając na pytanie:
Czy i jak często rozmawiasz z dzieckiem na temat potencjalnych
zagrożeń? 87 (około 89,69 %) rodziców przyznało się w
ankiecie, że rozmawia z dzieckiem na takie tematy, a 9 ( około9,3%)
uznało, że raczej tego nie robi. Tylko 1 (około 1,03%) z rodziców
stwierdził natomiast, że od prowadzenia tego typu rozmów jest
Policja.
4. Na pytanie: Czy twoje
dziecko nosi elementy odblaskowe przy ubraniu wyjściowym?
-
41 rodziców (
około 42,3 %) odpowiedziało, że tak dziecko nosi takie elementy
-
29 rodziców (około
29,9%), że tak, ale tylko czasami
-
16 rodziców ( około
16,5%), że ich dzieci raczej nie noszą tego typu wyposażenia
-
9 rodziców (
około 9,3%) zdecydowanie zaprzeczyło wybierając odpowiedź „Nie”
-
2 rodziców (około
2,06 %) natomiast zadeklarowało, że dzieci nie mają elementów
odblaskowych.
5. Odpowiadając na pytanie: Jakie
niebezpieczeństwa obecnych czasów są największym zagrożeniem dla
Twojego dziecka? ankietowani rodzice najczęściej wskazywali
na:
-
wszelkie zagrożenia związane
z ruchem drogowym tj. nieodpowiedzialni kierowcy, wzmożony ruch
drogowy i częste wypadki, złe oznakowanie przejść dla pieszych
oraz brak elementów odblaskowych przemoc w szkole, czyli
agresja, bójki, ataki ze strony starszej młodzieży
-
stosowanie używek
takich jak alkohol, papierosy i narkotyk
-
przypadki pedofilii
-
zaczepki ze strony
obcych osób
-
Internet i media
-
7 rodziców nie
udzieliło na to pytanie żadnej odpowiedzi.
6. W odpowiedzi na pytanie:
Jak oceniasz zaangażowanie lokalnej Policji w działania prewencyjne?
-
9 rodziców ( około
9,3%) wybrało odpowiedź – bardzo dobrze
-
37rodziców (około
38,1%) wybrało odpowiedź – dobrze
-
28 rodziców ( około
28,9%) wybrało odpowiedź – dostatecznie
-
6 rodziców ( około 6,18
%) wybrało odpowiedź – źle
-
1 rodzic (około 1,02%)
ocenił prace Policji bardzo źle
-
14 rodziców (
około14,43%) nie udzieliło żadnej odpowiedzi na to pytanie.
7. Na pytanie: Jakiego
rodzaju pomocy w działalności profilaktycznej oczekujesz od lokalnej
Policji? rodzice najczęściej wymieniali:
-
patrolowanie boisk
szkolnych, ulic i miejsc zabaw
-
spotkania z dziećmi i
rodzicami – pogadanki na temat bezpieczeństwa i zagrożeń
-
monitoring szkoły i
okolic
-
sygnalizacja świetlna
wokół szkoły
-
zwiększenie kontroli
kierowców
-
interwencje w przypadku
agresji
-
wizyty Policji w szkole
-
kontrolowanie osób w
otoczeniu szkoły
-
karanie rodziców za
wykroczenia dzieci
-
33 osoby ( około
34,02%) wstrzymały się od odpowiedzi na to pytanie.
8. Odpowiadając na pytanie:
Jak oceniasz zaangażowanie szkoły, do której uczęszcza Twoje
dziecko w działania prewencyjne? ankietowani rodzice
wybierali odpowiedź:
-
bardzo dobrze – 29
rodziców (około 29,9%)
-
dobrze – 52 rodziców (
około53,6%)
-
dostatecznie – 7
rodziców ( około7,21%)
-
źle – 1 rodzic (około
1,02%)
-
trudno powiedzieć – 7
rodziców ( około7,21%)
-
Tylko 1 rodzic (około
1,02%) nie udzielił żadnej odpowiedzi.
Opracowały: M. Kasprzyk, A. Piętowska
|
|
|
Wnioski końcowe
-
Z powyższej ankiety wynika
duże zainteresowanie rodziców programem realizowanym w szkole, o
czym świadczy fakt, że 81,4% ankietowanych zna i rozumie jego
założenia. Wynik ten jest dobry, ale mimo to, ze względu na rangę
zagadnienia, należy podjąć działania zmierzające do
zmobilizowania pozostałych do zainteresowania się problemem.
-
Niepokojący jest natomiast
fakt, że tylko 29% spośród wypełniających ankietę pisze o tym,
iż w pełnym zakresie uczestniczy w działaniach profilaktycznych
podejmowanych przez szkołę, natomiast około 35% rodziców ,
angażuje się w nie tylko w niewielkim zakresie. Wynika z tego,
że 36 % rodziców nie wykazywało dotąd chęci uczestniczenia w
działaniach prewencyjno-profilaktycznych. Obiecujące jest jednak
to, iż duży procent tych rodziców zainteresowało się programem,
na co wskazują odpowiedzi na pytanie pierwsze.
-
Wielu rodziców, bo aż około
90%, często rozmawia z dziećmi na temat potencjalnych zagrożeń i
niebezpieczeństw, niestety 10% ankietowanych do tej pory
zaniedbywało tą sferę wychowywania dziecka.
-
Około 72% ankietowanych ma
świadomość, że noszenie elementów odblaskowych poprawia
bezpieczeństwo dziecka na drodze , ale tylko 42% spośród nich
dba, aby ich pociechy miały elementy odblaskowe stale przy sobie
-
jako fragment stroju lub wyposażenia.
-
Według ankietowanych główne
źródła zagrożenia związane są z pobytem dziecka poza domem lub
szkołą, ale wskazują także na przypadki występowania przemocy w
szkole.
-
Działalność prewencyjną
Policji dobrze lub bardzo dobrze oceniło 47% ankietowanych, 29%
dostatecznie, 7 % źle, a pozostali nie udzielili odpowiedzi.
Przy czym w pytaniu 7 rodzice wyrazili swoje oczekiwania wobec
Policji.
-
Natomiast działalność
prewencyjną szkoły bardzo dobrze lub dobrze oceniło 81%
rodziców, co zważywszy na moment przeprowadzenia ankiety –
rozpoczęcie programu - wydaje się być wynikiem zadawalającym
oraz mobilizującym do podjęcia jeszcze intensywniejszych działań
w tym kierunku.
Opracowały: M. Kasprzyk, A. Piętowska
|
|
|
ANALIZA ANKIET PRZEPROWADZONYCH WŚRÓD NAUCZYCIELI
DOTYCZĄCYCH REALIZACJI PROGRAMU
„RAZ, DWA, TRZY – BĄDŹ BEZPIECZNY I TY”
|
|
|
Dnia 27 listopada 2007r podczas
szkolenia Rady Pedagogicznej na temat: „Aspekty prawne dotyczące
odpowiedzialności nauczyciela za uczniów na terenie szkoły i w
czasie wycieczek” przeprowadzono anonimową ankietę wśród
nauczycieli. Ankieta dotyczyła realizowanego w szkole programu
profilaktyczno – edukacyjnego oraz bezpieczeństwa wśród uczniów.
Składa się z 7 pytań i wzięło w niej udział 24 nauczycieli.
1. W
odpowiedzi na pytanie: Czy założenia programu „Raz, dwa, trzy –
bądź bezpieczny i Ty” spełniają Twoje oczekiwania? Jeżeli nie, to co
byś w nich zmienił? wszyscy ankietowani nauczyciele (100%)
potwierdzili znajomość programu i słuszność jego założeń , a 3
osoby (12,5%) dodatkowo zaproponowały objęcie programem również
uczniów klas starszych.
2. Odpowiadając na pytanie
drugie: „Realizacja, których zagadnień sprawia Ci trudności i
dlaczego?” 8 nauczycieli (33,3%) nie udzieliło żadnej
odpowiedzi, a 7 czyli 29,2% ankietowanych stwierdziło, że nie będzie
miało żadnych problemów z realizacją założeń programu.
3. Nauczyciele oceniając wiedzę
dzieci z zakresu bezpieczeństwa w odpowiedzi na kolejne pytanie
stwierdzili, że jest ona:
Odpowiedź dotycząca bardzo dobrej
znajomości zasad bezpieczeństwa przez dzieci nie została
uwzględniona przez żadnego z ankietowanych nauczycieli.
4. Odpowiadając na pytanie:
„Jak oceniasz zaangażowanie lokalnej Policji w działania
prewencyjne na terenie Twojej szkoły?”
-
1 nauczyciel (4,2%) wybrał
odpowiedź – bardzo dobrze
-
20 nauczycieli (83,2%)
wybrało odpowiedź – dobrze
-
1 nauczyciel (4,2%) wybrał
odpowiedź – dostatecznie
-
1 nauczyciel (4,2%) wybrał
odpowiedź – źle
-
1 nauczyciel (4,2%) wybrał
odpowiedź – trudno powiedzieć
-
Odpowiedź oceniająca
działania Policji na poziomie bardzo złym nie została wybrana
przez żadnego z ankietowanych nauczycieli.
5 5.
Na pytanie: „Jakiego rodzaju pomocy w
działalności profilaktycznej oczekujesz od lokalnej Policji?”
ankietowani nauczyciele najczęściej pisali o:
-
spotkaniach, pogadankach oraz
ćwiczeniach praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w różnych
sytuacjach
-
pomocy w przeciwdziałaniu
przemocy, agresji i narkomanii
-
konkretnej i fachowej wiedzy
-
działalności prewencyjnej i
angażowaniu się Policji w działalność szkoły
6 6.
W odpowiedzi na pytanie: „Czy
zamierzasz kontynuować realizację Programu w przyszłym roku
szkolnym?”
-
14 nauczycieli (58,3%)
odpowiedziało tak – w pełnym zakresie
-
1 nauczyciel (4,2%) wybrał
odpowiedź – w niewielkim zakresie
-
9 nauczycieli (37,5%) wybrało
odpowiedź – trudno powiedzieć
-
żaden z ankietowanych
nauczycieli nie wybrał odpowiedzi – „raczej nie” i „nie”
7 7.
Odpowiadając na pytanie: „Od czego
uzależniasz swoją decyzję o kontynuacji bądź rezygnacji z realizacji
Programu?” nauczyciele najczęściej pisali:
-
od własnych możliwości oraz
stawianych wymagań
-
od przebiegu realizacji
Programu w tym roku szkolnym
-
od współpracy z innymi
pracownikami szkoły, Policją, organizacjami zajmującymi się
bezpieczeństwem
-
od funduszy przeznaczonych na
realizację oraz własnych predyspozycji
-
od decyzji Grona
Pedagogicznego
-
5 nauczycieli (20,8%) nie
udzieliło żadnej odpowiedzi na to pytanie
Opracowały: M. Kasprzyk, A. Piętowska
Wnioski końcowe
-
Odpowiedzi na pytanie 1 i 2
ankiety świadczą o znajomości programu przez nauczycieli oraz
świadomości potrzeby jego realizacji. Część grona pedagogicznego
wskazuje też na potrzebę rozszerzenia realizowanego programu na
klasy starsze.
-
Na pytanie 3 ankiety
dotyczące aktualnego stanu wiedzy dzieci z zakresu
bezpieczeństwa, 62,5% nauczycieli ocenia taką wiedzę jako dobrą,
pozostali zaś wskazują na stosunkowo niski poziom wiadomości z
tego zakresu, co świadczy o potrzebie realizacji programu oraz
jego przydatność w zapewnieniu dzieciom bezpieczeństwa.
-
Pytania 4 i 5 dotyczyły
współpracy Policji ze szkołą. 83 % ankietowanych nauczycieli
ocenia zaangażowanie Policji w sprawy szkoły jako dobre. Wynik
ten może dawać obydwu placówkom pewne zadowolenie, mobilizując
jednak do rozszerzenia zakresu i jakości współpracy.
Nauczyciele oczekują na większą pomoc ze strony Policji w
zakresie: działań prewencyjnych , pogadanek ,ćwiczeń , wiedzy
fachowej.
-
Pytania 6 i
7 dotyczą realizacji programu w roku przyszłym. Około 60 %
nauczycieli widzi potrzebę i wykazuje chęć realizacji programy w
pełnym zakresie , natomiast około 40 % członków grona
pedagogicznego nie potrafi jeszcze, na obecnym etapie
realizacji, jednoznacznie odpowiedzieć na postawione pytania (
odpowiedź „trudno powiedzieć”). Nikt jednak nie
kwestionuje możliwości jego kontynuowania. Wskazuje to na
świadomy udział w programie wynikający z analizy podjętych
działań, swojej roli w nim oraz możliwości własnych i warunków
pozwalających na prawidłową realizację podjętych zamierzeń.
Opracowały: M. Kasprzyk, A. Piętowska
|
|
|
ANALIZA
ANKIET PRZEPROWADZONYCH WŚRÓD UCZNIÓW KLAS I-III W ZWIĄZKU Z
PODSUMOWANIEM PROGRAMU „RAZ, DWA, TRZY BĄDŹ BEZPIECZNY I TY”
W ankiecie
przeprowadzonej 20.05.2008 r. wzięło udział 109 uczniów klas I –
III.
1) W odpowiedzi na pytanie: Kto najczęściej rozmawia z Tobą na
temat bezpiecznego zachowania się?
uczniowie wymienili:
-
nauczyciel, pedagog – 68 głosów
(59,6%)
-
mama - 44 głosy (40,3%)
-
rodzice – 34 głosy (31,1%)
-
policjant – 29 głosów (26,6%)
-
tato – 27 głosów (24,7%)
-
inne osoby (np. babcia, ciocia)
– 17 głosów (15,6%)
-
odpowiedzi nie udzieliła 1 osoba
(0,9%)
2) Na pytanie: Czy lubisz zajęcia, na których jest policjant?
odpowiedziano:
3) Odpowiadając na pytanie: W jakiej sytuacji zwrócisz się o
pomoc do policjanta?
dzieci podawały przykłady:
-
będę świadkiem bójki, zostanę
pobity – 31 osób (28,4%)
-
zgubiłem się, nie znam drogi –
31 osób (28,4%)
-
podczas włamania, kradzieży – 27
osób (24,8%)
-
przechodząc przez ulicę – 15
osób (12,8%)
-
w razie wypadku – 14
-
gdy boję się -13 osób (11,9%)
-
zaczepiany przez nieznajomych –
11 osób (12,1%)
-
szantaż, zastraszanie,
wyłudzanie pieniędzy – 7 osób (6,4%)
-
częstowany słodyczami przez
obcych – 4 osoby (3,7%)
-
inne sytuacje (np. morderstwo,
gwałt, porwanie) – 7 osób (6,4%)
-
odpowiedzi nie udzieliło 12 osób
(11%)
4) W odpowiedzi na pytanie: Jakie informacje podasz wzywając
pomoc w razie wypadku?
82 osoby (75,3%) udzieliły poprawnej odpowiedzi zaznaczając:
-
Imię i
nazwisko
-
Adres
-
Miejsce wypadku
-
Czy ktoś
jest ranny
Odpowiedzi 25 osób (22,9%) były nieprawidłowe, uczniowie wskazywali
tylko niektóre informacje, 2 osoby (1,8%) nie odpowiedziały na to
pytanie.
5) Polecenie:
Wpisz właściwy numer telefonów.
-
…………Policja
-
…………Straż
Pożarna
-
…………Pogotowie Ratunkowe
prawidłowo
wykonało 102 uczniów (93,5%), 4 osoby (3,7%), pomyliły numery a 3
osoby (2,8%) nie udzieliły odpowiedzi.
6) W odpowiedzi na
polecenie: Opisz swoją drogę do szkoły.
Napisz jakie napotykasz
miejsca niebezpieczne
ankietowani uczniowie najczęściej wskazywali:
-
ulica Koseły przy sklepie
Biedronka
-
Park, Park Piszczele
-
miejsca, w których przebywają
pijani mężczyźni
-
przejście obok SP2 na ulicy
Mickiewicza
28 osób (25,7%) uznało swoją drogę za bezpieczną, 15 osób (13,8%)
nie udzieliło odpowiedzi.
7) Na pytanie: Co robisz, kiedy ktoś obcy puka do drzwi?
odpowiedzi:
-
Nie otwierasz drwi – udzieliło
102 uczniów (93,6%)
-
Otwierasz drzwi do mieszkania
wybrał 1 uczeń (0,9%)
-
Mówisz, że rodziców nie ma w
domu zaznaczyło 6 uczniów (5,5%)
8) Odpowiadając ma
pytanie: Co potrzebujesz aby opatrzyć ranę? właściwą
odpowiedź:
bandaż, plaster, woda utleniona – wybrało 100
uczniów (91,7%)
4 osoby (3,7%) nie odpowiedziały na to pytanie 5 osób (4,6%)
dokonało złego wyboru
9) Na pytanie: Czy
nosisz przy ubraniu elementy odblaskowe? odpowiedź:
-
TAK – zaznaczyło 79
ankietowanych uczniów (72,5%)
-
NIE – zaznaczyło 30 uczniów
(27,5%)
10) W odpowiedzi na
pytanie: Dlaczego nosisz (nie nosisz)
elementów
odblaskowych?
uczniowie pisali:
-
dla bezpieczeństwa
-
daje odblask, będę lepiej
widoczny
-
są mi potrzebne, mogą uratować
życie
-
noszę przy plecaku, kurtce
-
nie są mi potrzebne
-
nie chcę, nie lubię
-
mogę je zgubić
-
mama uważa, że nie potrzebne
-
nie dla chłopaków
Pozytywnego
uzasadnienia udzieliło 79 osób (72,4%), negatywnego 18 osób (16,5%),
12 osób (11,1%) nie uzasadniło swojej odpowiedzi.
11) Odpowiadając na
pytanie: Co oznacza flaga czerwona na basenie
lub nad wodą?
odpowiedź:
-
można
się kąpać – wybrało 2 uczniów (1,8%)
-
woda jest
zimna – wybrał 1 uczeń (0,9%)
-
kąpiel
jest zabroniona – wybrało 97 ankietowanych (89%)
-
można się kąpać w obecności dorosłych – wybrało 9 uczniów
(8,3%)
12) Na pytanie: Gdzie można grać w piłkę na ulicy?
dzieci odpowiedziały:
-
nie
wolno grać – 105 odpowiedzi (96,3%)
-
gdy
rodzice patrzą – 2 odpowiedzi (1,8%)
-
kiedy nie
jeżdżą po niej samochody – 2 odpowiedzi (1,8%)
WNIOSKI KOŃCOWE
Z
przeprowadzonej ankiety wynika, że najwięcej informacji na temat
bezpiecznego zachowania się, dzieci zdobywają w szkole podczas
rozmów z nauczycielami i pedagogiem (59,6%).Chętnie uczestniczą w
zajęciach z udziałem policjanta (89%).
Zadawalający jest
fakt, że 93,5% ankietowanych uczniów zna numery telefonów Policji,
Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego a 75,3% wie, jakich
informacji udzielić wzywając pomoc w razie wypadku.
Opisując swoją
drogę do szkoły uczniowie wskazywali niebezpieczne miejsca na
trasie. Najczęściej wymieniali:
-
ulica Koseły przy
sklepie Biedronka,
-
Park, Park Piszczele,
-
przejście dla pieszych
obok SP2 na ulicy Mickiewicza,
-
miejsca, gdzie można
spotkać pijanych ludzi. Swoją drogę za bezpieczną
uznało 25,7% dzieci.
Spośród 109
ankietowanych aż 102 osoby wybrały prawidłową odpowiedź dotyczącą
właściwego zachowania się, gdy ktoś obcy puka do drzwi podczas
nieobecności dorosłych.
Z przeprowadzonych
ankiet wynika, że 91,7% uczniów do opatrzenia rany użyje właściwych
środków opatrunkowych.
W odpowiedzi na
pytanie dotyczące elementów odblaskowych 72,5% ankietowanych
zadeklarowało noszenie ich w związku z bezpieczeństwem na drodze.
Negatywnej odpowiedzi udzieliło 27,5% dzieci uzasadniając ją brakiem
chęci i potrzeby noszenia ich.
Uczniowie w 89%
udzielili prawidłowej odpowiedzi dotyczącej czerwonej flagi na
basenie lub nad wodą.
Prawidłowej
odpowiedzi na pytanie, gdzie można grać w piłkę udzieliło 105 osób
(96,3%) wykazując się znajomością bezpiecznych miejsc do zabawy.
Zadawalający
jest fakt, że prawidłowych odpowiedzi udzielało około 80 – 90%
ankietowanych uczniów. Realizowany w szkole program zwiększył i
utrwalił wiedzę dzieci z zakresu bezpieczeństwa w szkole, w domu i
na ulicy. Zdecydowanie większa jest liczba dzieci ( poprawa o
48%), które mają świadomość, iż korzystanie z odblasków zwiększa
bezpieczeństwo podczas poruszania się po drogach publicznych.
Korzystnie zmieniły się odpowiedzi na pytania dotyczące znajomości
telefonów alarmowych ( poprawa o 79%), kontaktu z obcym ( poprawa 0
18% przy wysokim wyniku początkowym) , czerwonej flagi na basenie (
poprawa o 59%) oraz zabawy na drodze (poprawa o 47%). Poprawił się
także w oczach uczniów wizerunek policjanta ( poprawa o 41%). Jak
wynika z porównania obydwu ankiet realizacja w szkole programu
„Raz, dwa trzy , bądź bezpieczny i Ty” przyniosła dzieciom wiele
korzyści.
Opracowały: M. Kasprzyk, A. Piętowska
|
|
|
ANALIZA
ANKIET PRZEPROWADZONYCH NA ZAKOŃCZENIE REALIZACJI PROGRAMU
„RAZ,
DWA, TRZY – BĄDŹ BEZPIECZNY I TY” WŚRÓD RODZICÓW.
W
ankiecie przeprowadzonej dnia 27.05.2008r. wzięło udział 65 rodziców
uczniów klas I - III naszej szkoły.
1. W odpowiedzi na
pytanie: Czy znasz założenia programu „Raz, dwa, trzy – bądź
bezpieczny i Ty”? Jeśli tak, to skąd się o nich dowiedziałeś? aż
52 (tj. 80%) ankietowanych rodziców oświadczyło, że doskonale zna
założenia tego programu. Głównym źródłem wiedzy rodziców na ten
temat są: prezentacja programu przeprowadzona na początku roku
szkolnego, informacje uzyskane od wychowawców klas w czasie
wywiadówek oraz tablica informacyjna umieszczona w szkole.
Wśród ankietowanych było
również 11 rodziców (16,9 %), którzy nie znali założeń programu i
nie wiedzieli, po co został wprowadzony. Dwoje rodziców tj. 3, 07%
wstrzymało się od udzielenia odpowiedzi na to pytanie.
2. W odpowiedzi na
pytanie: „Czy bierzesz udział w działaniach profilaktycznych
organizowanych przez szkołę, do której uczęszcza Twoje dziecko?”
25 (38,4%) ankietowanych rodziców stwierdziło, że w takich
działaniach uczestniczy, ale w niewielkim zakresie, a tylko 6 (9,2%)
w pełnym zakresie.
Rodziców, którzy uznali,
że raczej nie uczestniczą w tego typu działaniach było wśród badany
22 (33,8%), a tych którzy zdecydowanie nie uczestniczą 9 tj. 13,8%.
Tylko 1 rodzic (1,5%)
spośród ankietowanych przyznał się, że nie zna działań
profilaktycznych prowadzonych przez szkołę, a 2 rodziców (3,07%) nie
udzieliło żadnej odpowiedzi.
3. Odpowiadając na
pytanie: „Czy i jak często rozmawiasz z dzieckiem na temat
potencjalnych zagrożeń?” aż 63 ( około 97%) ankietowanych
rodziców przyznało, że porusza te zagadnienia w rozmowach z
dzieckiem, a tylko 2 (3,07%) uznało, że raczej tego nie robi. Żaden
z ankietowanych rodziców nie uznał, że jest to rola szkoły lub
Policji.
4. Na pytanie: „Czy
twoje dziecko nosi elementy odblaskowe przy ubraniu?”
-
21 rodziców (32%) odpowiedziało, że tak dziecko nosi takie elementy
-
32 rodziców (49%), że tak ale tylko czasami
-
4 rodziców (6,1%) zdecydowanie zaprzeczyło wybierając odpowiedź
„nie”
-
1 rodzic (1,5%) natomiast zadeklarował, że jego dziecko nie ma
elementów odblaskowych
5. Odpowiadając na
pytanie: „ Jakie niebezpieczeństwa obecnych czasów są
największym zagrożeniem dla Twojego dziecka?” ankietowani
rodzice najczęściej wskazywali na:
-
narkotyki
-
wszelkie zagrożenia
związane z ruchem drogowym, w tym na wzmożony ruch na ulicach,
nieodpowiedzialnych kierowców, źle oznakowane przejścia czy
wręcz brak sygnalizacji
-
dorastającą
młodzież i wszelkie zaczepki z jej strony
-
alkohol i papierosy
-
przypadki pedofilii
-
złe towarzystwo
-
Internet
6 rodziców wstrzymało się
od odpowiedzi.
6. W odpowiedzi na
pytanie: „Jak oceniasz zaangażowanie miejscowej Policji w
działania prewencyjne na terenie Twojej miejscowości?”
-
bardzo dobrze oceniło 5 rodziców (7,6%)
-
dobrze oceniło 33 rodziców (50,7%)
-
dostatecznie wybrało odpowiedź 21 rodziców (32%)
-
2 rodziców (3,07%) pracę Policji oceniło źle lub bardzo źle
-
2 rodziców (3,07%) stwierdziło, że trudno powiedzieć
7. Na pytanie:
„Jakiego rodzaju pomocy w działalności profilaktycznej oczekujesz od
Policji?” ankietowani rodzice najczęściej wymieniali:
-
częstszych rozmów i
spotkań z dziećmi
-
zwiększenia
liczby patroli
-
wizyt w szkole i
pobytu na jej terenie w czasie przerw
-
rozwiązania
problemu braku świateł na przejściu przy szkole
-
kontroli dzieci
na ulicy
-
kontroli i
zwiększenia nadzoru nad rodzinami patologicznymi
-
organizacji w mieście
ścieżek rowerowych
-
monitoringu
7 z ankietowanych
rodziców (10,7%) wstrzymało się od udzielenia odpowiedzi.
8. Odpowiadając na
pytanie: „Jak oceniasz zaangażowanie szkoły, do której uczęszcza
Twoje dziecko w działania prewencyjne?” ankietowani rodzice
wybrali odpowiedź:
-
bardzo dobrze – 25
rodziców (38%)
-
dobrze – 35 rodziców
(53,8%)
-
dostatecznie – 5
rodziców (7,6%)
Żaden z ankietowanych
rodziców nie wybrał odpowiedzi – źle, bardzo źle i trudno
powiedzieć.
9. Na pytanie: „Czy
jesteś zainteresowany włączeniem się w realizację działań
profilaktycznych?” Jeżeli tak, to jaką rolę widzisz dla siebie?
19 (29%) ankietowanych rodziców oznajmiło, że tak podając
najczęściej, że mogą to robić poprzez opiekę nad dziećmi, pomoc w
realizowaniu prowadzonego programu oraz udział w warsztatach
doskonalących.
Wśród ankietowanych 12
rodziców (19%) na to pytanie nie udzieliło żadnej odpowiedzi.
Natomiast 34 rodziców
(52%) zdecydowanie odmówiło udziału we wspólnych działaniach,
najczęściej jako przyczynę podając brak czasu.
Wnioski końcowe
Z powyższej ankiety
wynika duże zainteresowanie rodziców programem realizowanym w
szkole. Świadczy o tym fakt, że aż 80% ankietowanych rodziców zna i
rozumie założenia tego programu.
Wynik ten jest dobry, ale
mimo szeroko prowadzonych działań w tym zakresie, około 17% rodziców
nadal nie przejawia zainteresowania problemem bezpieczeństwa.
Niepokój może budzić
fakt, iż tylko 9,2% badanych rodziców deklaruje, że w pełnym
zakresie uczestniczy w działaniach profilaktycznych prowadzonych
przez szkołę, a zaangażowanie tylko w niewielkim zakresie potwierdza
38,4% ankietowanych rodziców.
Obiecujące jest jednak
to, że duży procent tych rodziców zainteresowało się samym programem
i jego założeniami, o czym świadczą pozytywne odpowiedzi udzielone
na pierwsze pytanie ankiety.
Znaczna część rodziców,
bo aż około 97% potwierdza, że rozmawia z dziećmi na temat
bezpieczeństwa, ale niestety są jeszcze wśród ankietowanych rodzice,
którzy raczej tego nie robią. Stanowią oni 3,07% wszystkich
badanych.
Wśród ankietowanych
rodziców 32% ma świadomość, że noszenie elementów odblaskowych przez
dzieci jest konieczne i przyczynia się do poprawy ich
bezpieczeństwa. Natomiast 49% rodziców dba o to, aby ich pociechy
miały elementy odblaskowe ale tylko czasami.
Około 6,1% badanych
rodziców nadal potwierdza, że ich dziecko raczej nie nosi takich
elementów, a 10,7% zdecydowanie zaprzecza wybierając odpowiedź
„nie”.
Według ankietowanych
rodziców główne źródła zagrożenia dzieci związane są:
Są też i tacy rodzice,
którzy zauważają, że źródłem niebezpieczeństwa dla ich dzieci może
być Internet i jego zasoby.
Zaangażowanie lokalnej
Policji w działania prewencyjne na terenie miasta bardzo dobrze
ocenia 7,6% badanych rodziców, dobrze aż 50,7%, a dostateczne 32% .
Około 3% ankietowanych rodziców nadal ocenia źle lub bardzo źle
prewencyjną działalność Policji i 3% deklaruje, że trudno jest podać
jednoznaczną odpowiedź na to pytanie.
Najczęstsze oczekiwania
kierowane przez rodziców w stronę Policji dotyczą przede wszystkim
zwiększenia patroli na terenie miasta, wizyt w szkole oraz
prowadzenia z dziećmi rozmów i pogadanek na temat bezpieczeństwa
oraz kontroli uczniów przebywających poza szkołą.
Na uwagę zasługuje
stwierdzenie, że miejscowa policja powinna z większym zaangażowaniem
włączyć się w nadzór i kontrolę rodzin patologicznych. Około 10,7%
badanych rodziców nie znalazło odpowiedzi na to pytanie.
Działalność prewencyjną
szkoły natomiast bardzo dobrze ocenia 38% badanych rodziców, dobrze
53,8%, a dostatecznie tylko 7,6% ankietowanych. Żaden z
rodziców nie określił negatywnie tej sfery działalności szkoły.
Niepokojące może być
jednak to, że 52% badany rodziców nadal zdecydowanie nie wyraża
chęci przyłączenia się do prowadzonych przez szkołę działań na rzecz
poprawy bezpieczeństwa ich dzieci, mimo świadomości tego, że jest to
istotnie ważny problem. Około 19% rodziców na tak postawione pytanie
nie udziela żadnej odpowiedzi.
Natomiast 29%
ankietowanych rodziców chętnie deklaruje współpracę ze szkołą
oferując pomoc przy opiece nad dziećmi, realizacji założeń programu
oraz przez udział w warsztatach doskonalących.
Opracowały: M. Kasprzyk, A. Piętowska
|
|
|
ANALIZA ANKIET PRZEPROWADZONYCH
WŚRÓD NAUCZYCIELI
W ZWIĄZKU Z PODSUMOWANIEM PROGRAMU
W ankiecie
przeprowadzonej 21.05.2008 r. wzięło udział 13 nauczycieli
realizujących program: „Raz, dwa, trzy - bądź bezpieczny i Ty
1)
Na pytanie:
Czy założenia programu „Raz, dwa, trzy – bądź
Bezpieczny i Ty”
spełniają Twoje oczekiwania? Jeżeli nie, to co byś w nich zmienił?
wszyscy
ankietowani nauczyciele (100%) odpowiedzieli twierdząco, a 3 osoby
(23%) dodatkowo zasugerowały wprowadzenie programu w klasach IV-VI.
Odpowiadając na pytanie:
Realizacja, których zagadnień sprawia Ci trudności i dlaczego?
5 nauczycieli (38,5%) wymieniło „Zły dotyk” twierdząc, że jest
to bardzo delikatna i trudna tematyka, dlatego powinna być
prowadzona przez specjalistę, odpowiedzi nie udzieliło 7 osób
(53,8%), a tylko 1 (7,7%) stwierdziła, że nie miała problemów z
realizacją zagadnień.
Na pytanie: Czy
Twoim zdaniem wiedza dzieci z zakresu bezpieczeństwa jest:
-
bardzo dobra
– odpowiedź wybrało 7 osób (53,8%)
-
dobra – odpowiedź
wybrało 6 nauczycieli (46,2%)
-
Ankietowani nie
zaznaczali odpowiedzi: dostateczna, słaba, trudno powiedzieć.
4)
Odpowiadając na pytanie: Jak oceniasz zaangażowanie lokalnej
Policji w działania prewencyjne na terenie Twojej szkoły?
-
7 nauczycieli
(53,8%) wybrało odpowiedź - bardzo dobrze
-
6 nauczycieli
(46,2%) wybrało odpowiedź – dobrze
-
Odpowiedź:
dostatecznie, źle, bardzo źle, trudno powiedzieć nie
została wybrana przez żadnego nauczyciela.
5)
Na pytanie:
Jakiego rodzaju pomocy w działalności
profilaktycznej oczekujesz od lokalnej Policji?
ankietowani nauczyciele pisali o:
-
spotkaniach,
pogadankach i ćwiczeniach praktycznych związanych z
bezpieczeństwem uczniów
-
częstych wizyt w
szkole np. podczas przerw
-
pedagogizacji
rodziców, zapoznaniu rodziców i dzieci z odpowiedzialnością
prawną za popełnione czyny
-
rozwiązaniu problemu
braku sygnalizacji świetlnej przy SP2 na ulicy Mickiewicza
-
wywiadach
środowiskowych w rodzinach patologicznych
6) W odpowiedzi na
pytanie: Czy zamierzasz kontynuować
realizację Programu w
przyszłym roku szkolnym?
-
12
nauczycieli (92,3%) odpowiedziało: tak – w pełnym zakresie
-
1 nauczyciel (7,7%)
odpowiedział: tak – w niewielkim zakresie
-
Odpowiedzi przeczącej
nie wybrała żadna ankietowana osoba.
7)
Odpowiadając na pytanie: Od czego uzależniasz swoją decyzję o
kontynuacji bądź rezygnacji z realizacji Programu?
nauczyciele
pisali:
-
od programów
funkcjonujących na terenie szkoły, zawierających te zagadnienia
-
ze względu na
ważność zagadnienia jakim jest bezpieczeństwo
-
od właściwie
zaplanowanych w czasie poszczególnych, równego przydziału prac
dla nauczycieli
-
od decyzji Grona
Pedagogicznego
WNIOSKI KOŃCOWE
Z przeprowadzonej
ankiety wynika, że założenia programu spełniły oczekiwani wszystkich
nauczycieli. Część ankietowanych uważa, że program powinien być
realizowany również w klasach starszych.
Za trudne zagadnienie
nauczyciele uznali „Zły dotyk”, który powinien być realizowany przez
specjalistę.
Aktualną wiedzę dzieci
z zakresu bezpieczeństwa wszyscy nauczyciele ocenili jako bardzo
dobrą i dobrą. Również zaangażowanie Policji w działania prewencyjne
na terenie szkoły zostało ocenione bardzo dobrze i dobrze.
Nauczyciele liczą na
dalszą współpracę z Policją oraz pomoc w zakresie: działań
prewencyjnych, pogadanek, ćwiczeń, wiedzy fachowej.
Wszyscy ankietowani
zadeklarowali kontynuację realizowanego programu ze względu na
ważność zagadnienia jakim jest bezpieczeństwo oraz w związku z
występowaniem tego zagadnienia w programach funkcjonujących na
terenie szkoły.
Opracowały: M. Kasprzyk, A. Piętowska
|
|