Strona główna
O programie
Szkolny program
Rada Bezpiecz
Aktualności
Analiza ankiet
Sprawozdanie
Archiwum
Teatr Prof.

 

Sprawozdanie z realizacji programu

profilaktyczno – prewencyjnego dla klas I – III

w Szkole Podstawowej nr 2 w Sandomierzu

 

 

 
 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU

„RAZ, DWA, TRZY – BĄDŹ BEZPIECZNY I TY” 

 W LATACH 2018-2022

 
 

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU W LATACH 2018- 2022

Pracę z programem profilaktyczno-prewencyjnym „Raz, dwa, trzy – bądź bezpieczny i Ty” rozpoczęliśmy w listopadzie 2007 roku. Idea programu polega na zapewnieniu wszechstronnego bezpieczeństwa dzieciom w wieku 7-9 lat poprzez podjęcie działań profilaktycznych zmierzających do wykształcenie prawidłowych postaw, umiejętności i nawyków. W wielu wypadkach działania programowe zostały rozszerzone także na klasy starsze.

1 lutego 2018 w naszej szkole odbyła się bardzo ważna uroczystość – przekazania „Certyfikatu Bezpieczeństwa” na lata 2018-2022. Jest to wyróżnienie przyznawane przez Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach, Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty i Wojewodę Świętokrzyskiego w ramach programu profilaktyczno-prewencyjnego "Raz, dwa, trzy - bądź bezpieczny i TY". Nasza szkoła uczestniczy w nim już 15 lat - od roku 2007 i jest to już nasz 3 certyfikat.

Osobami odpowiedzialnymi za realizację i prawidłowy przebieg byli:

·         Pedagog szkolny –mgr Justyna Wesłołowska

·         Koordynator przebiegu programu- mgr Beata Wojas

·         Administrator strony internetowej programu- mgr Beta Audycka

Od roku szkolnego 2022/23  w realizację programu włączyły się też panie : mgr Agnieszka Piętowska i mgr Anna Cież.

W ramach realizacji programu kontynuowano współpracę z:

·         Komendą Powiatową Policji w Sandomierzu

·         Strażą Pożarną

·         oddziałem PCK

·         rodzicami uczniów klas I – III i IV – VII

·         Ośrodkiem Pomocy Społecznej

Zrealizowano następujące działania zawarte w szkolnym programie „Raz , dwa , trzy…” :

Ø  Moja droga do szkoły.

Ø  Moja mała karta rowerowa.

Ø  Jestem widoczny, jestem bezpieczny.

Ø  O rety wypadek!

Ø  Nauka udzielania pierwszej pomocy.

Ø  Niebezpieczne zabawy – jak unikać zagrożeń?

Ø  Zły dotyk.

Ø  Uwaga obcy.

Ø  Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych .

a.    Nie - agresji , nie – nałogom.

b.    Bezpieczeństwo w kontakcie z psem

Ø  Bądź i Ty przyjacielem policjanta.

Od 2020 roku  realizujemy nowe działanie „Bezpieczeństwo w pandemii” , a obecnie też dodatkowo : „Kryzys wojenny na Ukrainie” i „Działania liderów dziecięcych.

Najważniejszymi inicjatywami podjętymi w okresie minionych 5 lat były:

 

W roku szkolnym  - 2018/2019

10 października 2018 w naszej szkole odbyła się, podobnie jak w latach poprzednich, próbna ewakuacja.

22.10.2018 pierwszoklasiści uczestniczyli w imprezie „Pierwszaki zdrowo i bezpiecznie do szkoły”. Która odbyła się w Katolickim Domu Kultury. Policjanci uczyli dzieci poruszania się po drogach publicznych, przechodzenia przez jezdnię, zwracania uwagi na znaki drogowe. Uwrażliwiali dzieci na ograniczenia związane z kontaktem z obcymi osobami.

Natomiast 20.11.2018 uczniowie klasy Ia gościli w swojej pracowni panią Policjantkę z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji
w Sandomierzu.
  Funkcjonariuszka Policji utrwaliła z dziećmi wiedzę z zakresu bezpieczeństwa w szkole i w domu oraz w drodze do szkoły i do domu.

5 grudnia w Porcie Kultury na ul. Portowej w Sandomierzu uczniowie sandomierskich placówek oświatowych pokazali przygotowane przez siebie spektakle teatralne o tematyce związanej z profilaktyką. Naszą szkołę – pierwszy raz -  reprezentowali uczniowie klas młodszych. Dwunastoosobowa grupa z klas; II A, II B oraz III A  zaprezentowała przedstawienie pt. „O tym, co wydarzyło się na przerwie”. Scenariusz poruszał ważne problemy dotyczące środowiska szkolnego; uczył szacunku, podkreślał rolę i znaczenie partnerstwa współpracy  oraz przyjaźni.

7 grudnia, w związku ze skracającym się dniem i coraz gorszymi warunkami atmosferycznymi, uczniowie klas II otrzymali opaski odblaskowe. Koordynatorka programu „Raz, dwa trzy- bądź bezpieczny i Ty” pani Beata Wojas wręczając drugoklasistom opaski, przypomniała im o bezpiecznych zasadach poruszania się po drogach publicznych i jeszcze raz wytłumaczyła dzieciom, dlaczego  w warunkach ograniczonej widoczności warto nosić elementy odblaskowe.

14.03.2019 ,podobnie jak w latach poprzednich, nasza szkoła była gospodarzem etapu miejskiego Konkursu Wiedzy Pożarniczej OTWP „Młodzież Zapobiega Pożarom”. Na konkursie spotkali się uczniowie szkół średnich, gimnazjów i klas VII- VIII oraz uczniowie klas IV- VI ( 3 kategorie wiekowe).   Nasze uczennice- Amelia Mazur z klasy V i Marta Kozłowska z klasy VIII  zajęły w swoich kategoriach  wiekowych pierwsze miejsca. 

Dnia 26 marca odbyło się spotkanie uczniów klas młodszych z policjantami Komendy Powiatowej Policji. Policjanci przestrzegali dzieci przed kontaktami
z nieznajomymi. 
Na przykładzie  wielu sytuacji, z jakimi spotykają się na co dzień, omawiali  przypadki wyłudzania bądź kradzieży mienia.  Na koniec spotkania każdy uczeń otrzymał ulotkę informacyjną pod hasłem „Seniorze zadbaj o swoje bezpieczeństwo”, którą miał wręczyć swoim dziadkom.

1 kwietnia w naszej szkole odbyło się „Szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej". Organizatorem szkolenia była firma Konsulting Szkolenia
i Ubezpieczenia. W  warsztatach  szkoleniowych wzięli udział  uczniowie z klas
 4-8,  ich rodzice, nauczyciele oraz członkowie Rady Bezpieczeństwa Szkoły.
Mogliśmy zapoznać się z zasadami resuscytacji i reanimacji oraz przećwiczyć zdobytą wcześniej wiedzę teoretyczną na fantomach.

We wtorek  (2 kwietnia) gościła w naszej szkole starsza posterunkowa Justyna Żmuda, która poprowadziła w ramach kampanii „Narkotyki i dopalacze zabijają" krótką prelekcję dla klas najstarszych (7 i 8) na temat zagrożeń płynących z zażywania dopalaczy i innych substancji narkotycznych. Młodzież miała okazję zapoznać się ze spotem pokazującym w dosadny i sugestywny sposób, czym są dopalacze i jakie mogą być skutki ich zażywania. Następnie uczniowie obejrzeli ciekawy film, w którym lekarz doświadczony w ratowaniu amatorów substancji narkotycznych opowiadał o konsekwencjach kontaktu z dopalaczami, narkotykami oraz tabletkami gwałtu.

Także 2 kwietnia nasze uczennice Marta Kozłowska (kl. 8 a) i Amelia Mazur (kl. 5a) reprezentowały miasto Sandomierz w eliminacjach powiatowych konkursu "Młodzież zapobiega pożarom".. W kategorii klas IV- VI Amelia Mazur zajęła IV miejsce,
a w kategorii klas VII – VIII Marta Kozłowska zajęła VI miejsce
.

10 maja w szkole, podobnie jak w latach poprzednich, ruszyła KAMPANIA "ZACHOWAJ TRZEŹWY UMYSŁ". W tym roku odbywała się ona pod hasłem: "Chce mi się chcieć !" i dotyczyła motywacji. W poszczególnych klasach odbyły się warsztaty związane z tym, tak ważnym w życiu każdego ucznia, zagadnieniem.

We wtorek - 15 maja - byliśmy gospodarzami etapu powiatowego XIII Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. Nasza reprezentacja składająca się z uczniów klasy VII: Wiktorii Słoniny, Wiktorii Świdnickiej i Kamila Pochecia - zdobyła podczas turnieju II miejsce w swojej kategorii wiekowej.

21 maja uczniowie klas czwartych zdawali egzamin praktyczny na Kartę Rowerową. Do egzaminu przystąpiło 29 uczniów, część praktyczną zdało 26 uczniów.

W związku z tragicznymi wydarzeniami , które rozegrały się w szkołach podstawowych w Warszawie i Brześciu Kujawskim w 2 połowie maja w naszej szkole, w każdej klasie, odbyły się zajęcia wychowawcze poświęcone bezpieczeństwu. Omawiano na nich przypadki agresji i przemocy ze strony uczniów,  zagrożenie terrorystyczne i inne niebezpieczeństwa oraz procedury bezpieczeństwa obowiązujące w takich sytuacjach. Nauczyciele przypominali także uczniom o zasadach odpowiedzialności karnej nieletnich.

 

2019/2020

25 września  2019 drugoklasiści spotkali się z panią Agnieszką Otrębską – młodszym aspirantem wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Sandomierzu. Celem spotkania było utrwalenie zasad bezpieczeństwa pieszego w ruchu drogowym. Dzieci miały okazję przypomnieć sobie w praktyce przepisy ruchu drogowego obowiązujące pieszego. Po spotkaniu w klasie udały się z panią policjant na przejścia uliczne i skrzyżowania.

W czwartek 10 października, jak co roku odbyła się próbna ewakuacja. Uczestniczyli w niej wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły oraz jednostka Straży Pożarnej i inspektor BHP

W kolejny czwartek 24 października uczniowie klasy pierwszej, bawili się podczas organizowanej, co roku przez „Echo Dnia” akcji prewencyjnej „Pierwszaki - Zdrowo
i Bezpiecznie do Szkoły”
, która odbyła się w Domu Katolickim.

Październik to Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa. W roku 2019 tematem przewodnim była cyberhigiena. Uczniowie klas starszych  uczestniczyli w zajęciach, na których poruszane były tematy związane z cyberprzemocą oraz cyberhigieną.
Na zajęciach informatyki w klasach IV-VIII  omawiano  takie zagadnienia jak: tworzenie bezpiecznych haseł (elementy silnego hasła) oraz rozsądne zarządzanie własnymi hasłami. Starsi uczniowie wiedzą już, jak ważna jest regularna zmiana haseł dostępowych oraz aktualizacja oprogramowania.

Do programu włączyły się też klasy młodsze. Uczniowie klas trzecich omawiali
z wychowawcami ważne zagadnienia związane z bezpiecznym korzystaniem
z Internetu. Klasy trzecie zapoznały się z tymi zagadnieniami na podstawie  filmów i 
cyklu „3…2…1… Internet”  Były to filmy:

1. Znajomy-nieznajomy,

2. Internet- komputeromania,

3. Internet – dobry żart,

4. Małe zdjęcie – duży problem,

 5. Internet – dane,

 6. Cyberprzemoc,

 7. Internet – uzależnienie .

W listopadzie duża grupa nauczycieli brała udział w konferencji przedmiotowo-metodycznej „Uzależnieni od sieci” organizowanej przez ŚCDN w Kielcach. Celem szkolenia było wsparcie szkoły oraz nauczycieli w ochronie dzieci przed zagrożeniami wynikającymi z nadmiernego korzystania z Internetu oraz podniesienie poziomu kompetencji medialnej nauczycieli.

Tematyka szkolenia obejmowała następujące zagadnienia:

  • ·         Nowe media - przegląd definicji i rodzaje uzależnień (uzależnienia chemiczne a behawioralne).

  • ·         Zagrożenia wynikające z nadmiernego korzystania z elektronicznych mediów. Internet a psychika.

  • ·         Rozwój psychospołeczny ucznia a nadużywanie Internetu.

  • ·         Konsekwencje nadmiernego korzystania z Internetu.

  • ·         Jak chronić dzieci i młodzież przed uzależnieniami od komputera i Internetu.

  • ·         Lepiej zapobiegać..., czyli budowanie bariery wewnątrz.

  • ·         Instytucje oraz placówki udzielające wsparcia w sytuacji uzależnienia od nowych technologii.

 

Od 04.11.2019 do dnia 20.11.2019 nasi  uczniowie, nauczyciele i rodzice uczestniczyli w światowej kampanii  19 dni przeciwko przemocy, krzywdzeniu dzieci i młodzieży.  Na początku listopada mówiliśmy o prawach dziecka, godności, szacunku, bezpieczeństwie, wolności - wartościach, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju i dobrego życia.  Uczestniczyliśmy w akcji panelowej „19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży”,

W klasach starszych odbyły się zajęcia wychowawcze  dotyczące problemu:

  • ·         przeciwdziałania zjawiskom agresji i przemocy z podkreśleniem zapobiegania postawom bierności i obojętności w roli świadka;

  • ·         nabycia umiejętności zachowania się wobec agresji i przemocy z naciskiem na relacje z agresywnym i przemocowym dorosłym;  

  • ·         sięgania po pomoc w sytuacjach agresji i przemocy.

W  klasach młodszych  podczas lekcji odbyła się w  prezentacja filmu „Gadki” poruszająca tematykę bezpieczeństwa dzieci, złego dotyku, kontaktu z obcym
i umiejętności odmawiania. W szkole zrealizowano też inne działania w tym:

  • - happeningi prowadzone przez dzieci z grupy Pogotowia Rówieśniczego i Samorządu Szkolnego, czyli liderów dziecięcych w naszej szkole.

  • - konkurs plastyczny oraz wystawa plastyczna pod hasłem: „Nie krzywdź – Stop Przemocy”

  • - pozaszkolna akcja informacyjna „Przemoc. Nie jesteś sam – sięgaj po pomoc!” prowadzona w miejscach użyteczności publicznej w najbliższym otoczeniu szkoły (punktach sprzedaży, aptece, Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Jana Długosza
    w Sandomierzu )

  • - działania informacyjne służące szybkiemu sięganiu przez dzieci i rodzinę po pomoc specjalistyczną w sytuacjach kryzysowych w tym:

·         prezentacja podczas wywiadówek materiałów dotyczących przemocy wobec dziecka i przemocy w rodzinie ze wskazaniem kontaktów z instytucjami służącymi udzielaniu pomocy tym podmiotom

·         spotkanie przed wywiadówkami z psychologiem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na temat pomocy dziecku w depresji i sytuacjach kryzysowych (klasy VI-VIII)

·         spotkania wychowawców z rodzicami podczas wywiadówek na temat „Czy, jak i o czym rozmawiasz ze swoim dzieckiem?” w oparciu o ulotkę informacyjną (klasy III, V)

·         opracowanie i przekazanie przez pedagoga szkolnego nauczycielom szkoleniowych materiałów edukacyjnych „Dziecko krzywdzone”

W tym czasie społeczność szkolna obchodziła też Międzynarodowy Dzień Tolerancji, Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka oraz Światowy Dzień Życzliwości. Uczniowie
i nauczyciele na znak sprzeciwu wobec krzywdzenia dzieci nosili pomarańczowe wstążeczki.     

 W naszej szkole odbył się, podobnie jak w latach poprzednich powiatowy etap XIII edycji Wojewódzkiego Konkursu „ Bezpieczeństwo na Piątkę”. Do rywalizacji przystąpiło 7 drużyn reprezentujących gminy: Sandomierz, Obrazów, Wilczyce, Klimontów. W trakcie konkursu odbywały się konkurencje o charakterze: teoretycznym, sprawnościowym i plastycznym. Każda drużyna miała przed konkursem przygotować pracę plastyczną wykonaną dowolną techniką pod hasłem: „100 lecie Polskiej Policji – zawsze na straży bezpieczeństwa”. Prace te były oceniane podczas zawodów. Następnie uczniowie odpowiadali na pytania komisji i popisywali się praktyczną umiejętnością udzielania pierwszej pomocy. Nasza drużyna otrzymała wyróżnienie .

W  klasach piątych realizowano program "Spójrz inaczej na agresję".  Uczniowie dowiedzieli się - co to jest agresja, jak powstaje, jakie są przyczyny i źródła zachowań agresywnych. Poznali różnicę miedzy agresją a przemocą oraz skutki takich zachowań.  Zrozumieli, jak ważne jest informowanie nauczycieli dyżurujących
i wychowawców o zaistniałych  na terenie szkoły zachowaniach agresywnych i aktach przemocy, których są świadkami.

Praca  wychowawcza  w klasie szóstej także poświęcona była zapobieganiu agresji  i przemocy rówieśniczej ze szczególnym uwzględnieniem agresji werbalnej oraz występowania w roli milczącego świadka. W tym celu odbywały się spotkania wychowawcy, pedagoga, psychologa, wybranych uczniów w klasie oraz ich rodziców. Przeprowadzono pogadanki na temat radzenia sobie z własną psychiką pt. „Kryzysy psychiczne, depresja i co dalej”. Pani psycholog prowadziła także spotkanie z uczniami tej klasy na temat: „W jaki sposób rozwiązywać konflikty?”.  Rodzice uczniów klas starszych uczestniczyli w dwóch spotkaniach z psychologami z PPP z zakresu z profilaktyki uzależnień: z p. Michałem Domką i p. Ewą Wilk- Świecką. 

     11 grudnia, już po raz drugi, uczniowie klasy III a reprezentowali naszą szkołę w VIII Przeglądzie Spektakli Profilaktycznych.  Organizatorami Przeglądu pod patronatem Burmistrza Miasta Sandomierza byli:  Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Urząd Miejski w Sandomierzu. Uczniowie wraz
z nauczycielkami sięgnęli po scenariusz sztuki „Karuzela uczuć” opracowany przez panią Annę Konarzewską. Inspiracją do jego napisania był znany film animowany
„W głowie się nie mieści”. Reprezentacja naszej szkoły otrzymała dyplom
i statuetkę w kategorii - za autentyczność wypowiedzi.
Spektakl „Karuzela uczuć” został zaprezentowany również dla uczniów naszej szkoły. Widzowie ze skupieniem
 i uwagą patrzyli na rozgrywające się na scenie wydarzenia.

Ważnym działaniem  zwianym także ze zdrowiem psychicznym  uczniów jest fakt , iż grupa 12 nauczycieli  z naszej szkoły uczestniczyła w tym w 14 godzinnym kursie „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” organizowanym przez Centrum Pozytywnej Edukacji, otrzymując certyfikaty  upoważniające do prowadzenia zajęć
z uczniami w zakresie psychologii pozytywnej i zdrowia dzieci i młodzieży.

Klasy trzecie i czwarte realizowały program edukacji antynikotynowej - „Nie pal przy mnie, proszę!”  Celem programu było uświadomienie dzieciom, że same mają wpływ na swoje zdrowie i kondycję, mogą unikać szkodliwych dla zdrowia sytuacji np. biernego palenia i domagać się od rodziców, by nie palili w ich obecności.

 W II semestrze bezpieczeństwo uczniów dotyczyło głównie procedur związanych
z pandemią w naszym kraju. 2 marca  2020 w szkole odbył się apel poświęcony profilaktyce w sytuacji pandemii  koronawirusa Covid 19. Pani dyrektor poinformowała uczniów o niebezpieczeństwach z tym związanych, a przedstawicielki Samorządu Szkolnego zapoznały kolegów z procedurą mycia rąk oraz zasadami postępowania w przypadku kaszlu lub kichania. Wychowawcy na zajęciach wychowawczych przeprowadzili pogadanki na temat zagrożenia związanego
z koronawirusem, prezentowali stosowne filmy oraz rozdawali ulotki.  Np. uczniowie klasy II obejrzeli film instruktażowy dotyczący mycia rąk zalecany przez Główny Inspektorat Sanitarny.  

W związku ze specyfiką nauczania online w II semestrze bardzo istotne stały się także zagadnienia netetykiety i bezpieczeństwa ucznia w sieci. Wychowawcy zwracali uwagę dzieci i ich rodziców na  zagrożenia, uczulali na problem anonimowości w sieci i możliwość kontaktu z niepowołanymi osobami lub treściami. Przypominali konieczność zabezpieczenia komputera dziecka przed możliwością korzystania z niewłaściwych i szkodliwych dla jego psychiki stron.

Od początków marca do końca roku nauka przebiegała w trybie zdalnym. Na zakończenie roku uczniowie stawili się do szkoły, ale obowiązywały obostrzenia związane z pandemią. Świadectwa rozdawano na świeżym powietrzu, a zarówno dzieci jak nauczyciele mieli założone na twarze maseczki, zachowywano także dystans pomiędzy osobami. 

2020-2021

5 listopada  2020 pomimo trwającej pandemii,  nauczyciele dbając o bezpieczeństwo dzieci w drodze do i ze szkoły, uczyli pierwszaki zasad przechodzenia przez jezdnię, dzieci poznawały znaki drogowe i i świetlną sygnalizację. Poznane zasady utrwaliły także za pomocą wiersza i piosenek.

 

klasie drugiej, wychowawca na podstawie filmu pt.: „Czy umiesz ratować życie?”, zapoznał dzieci ze sposobem udzielania pierwszej pomocy osobie potrzebującej. Przeprowadzono również zajęcia „ Jak bezpiecznie poruszać się
w mieście i na wsi”, pt. „Odpowiedzialny kierowca”. Filmy miały na celu przygotowanie dzieci do zdobycia w klasach starszych karty rowerowej.

W listopadzie pani Beata Wojas - koordynatorka programu "1,2,3...." rozdała uczniom klas pierwszych opaski odblaskowe. Dzieci przypomniały sobie  także zasady  przechodzenia przez jezdnię ( pasy , sygnalizacja świetlna).  Przy okazji pobytu w klasach, pani Beata zwróciła również uwagę na higienę oraz stosowanie środków ochrony osobistej takich jak maseczki, przyłbice i jednorazowe rękawiczki czy płyny.

 Z okazji obchodów  Międzynarodowego Dnia Tolerancji  16 listopada uczniowie klasy szóstej „a”  na zajęciach prowadzonych online obejrzeli prezentację na powyższy temat, a także wspólnie z wychowawcą wybrali się w podróż na „Wyspę Tolerancji”. Odpowiadali na ważne pytania: Co to jest tolerancja?”, „Dlaczego każdy jest inny?”.

W grudniu uczniowie  z klasy I  uczestniczyli w akcji Echa Dnia „"PIERWSZAKI 2020/2021 - ZDROWO I BEZPIECZNIE DO SZKOŁY". W nagrodę za udział
w programie nasze pierwszaki otrzymały opaski odblaskowe i dyplom .

W styczniu 2021 uczniowie klasy 1b: wzięli udział w konkursie plastycznym „Wehikuł czasu. Mój najszczęśliwszy dzień!”. Konkurs został ogłoszony w ramach ogólnopolskiej kampanii  Zachowaj Trzeźwy Umysł. Polegał na wykonaniu pracy plastycznej lub literackiej, prezentującej dowolny dzień z przeszłości lub przyszłości, który według wyobraźni i kreatywności uczestnika był wyjątkowy. Wyróżnienie
i nagrodę książkową otrzymali: Zofia Stefaniak, Jakub Kwiatkowski i Bartosz Mamiński.
 

Klasa 4a, w ramach lekcji wychowawczych, przystąpiła do realizacji programu profilaktycznego „Apteczka pomocy emocjonalnej”. Najważniejszy cel programu to budowanie poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości. Dzieci wykonały i ozdobiły swoją własną Apteczkę potrzebną wtedy, kiedy trzeba poradzić sobie z trudnymi emocjami, odzyskać dobry humor i nadzieję. W trakcie programu uczniowie uzupełniali swoją Apteczkę skarbami (zdjęcia, pamiątki itp.). Na lekcji wychowawczej „Optymizm - myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej” omawiano umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Dzieci założyły „Pamiętnik  dobrych chwil”, w którym codziennie wieczorem zapisywały to, co
w danym dniu sprawiło im przyjemność lub co dobrego się wydarzyło. Te notatki pozwalały im skupić się na pozytywnych doświadczeniach.

W ramach Europejskiego Dnia Numeru 112 uczniowie z klasy I A  i I B  obejrzeli ciekawą prezentację na temat znaczenia i roli  numeru 112  oraz przygotowali na konkurs "112 zawsze w gotowości" prace plastyczne.  Do konkursu przystąpili też uczniowie klasy 3a. W I etapie nadesłano 1569 prac, kapituła wybrała 10- wśród nich pracę  Zosi Stefaniak z klasy 1 b, która tym samym  przeszła do II etapu konkursu.

W okresie od kwietnia do czerwca w klasach 1- 4  odbyły się 2 godzinne zajęcia  z cyklu "1,2,3- bądź bezpieczny i ty " . Ich tematem było niebezpieczeństwo, na jakie dzieci narażone są w miejscach pozornie najbezpieczniejszych takich jak: dom, szkoła, podwórko, wtedy, gdy pozbawione są opieki rodziców czy nauczycieli. Uczniowie obejrzeli film opracowany przez policję pt. "Bezpieczeństwo dziecka". Pokazywał on wiele sytuacji, w których bezpieczeństwo dziecka na skutek kontaktu z obcymi było poważnie zagrożone oraz zachowania alternatywne pozwalające takich niebezpieczeństw uniknąć. Na podstawie filmu powstała ulotka zawierająca przestrogi dla dziecka:

1. Zachowaj czujność, gdy jesteś sam w domu.

2. Nie rozmawiaj z obcymi przez telefon czy za pośrednictwem Internetu.

3. Nie informuj obcych o tym , co masz w domu.

4. Nie informuj obcych o tym, że jesteś sam w domu.

5. Nie otwieraj drzwi obcym.

6. Nie ufaj obcym.

7. Nie zapraszaj kolegów, gdy w domu nie ma rodziców.

8. Nie ujawniaj majątku swoich rodziców.

9. Jeśli w domu jest broń , nie informuj o tym nikogo.

10. Nie chodź nigdzie z obcymi ludźmi.

11. Nie noś klucza w widocznym miejscu, nie zostawiaj go pod wycieraczką i nie odstępuj nikomu.

12. Nie daj się namówić na: alkohol, dopalacze , narkotyki czy papierosy.

13. Nie wsiadaj do samochodu z obcymi osobami.

14. Nie przyjmuj od obcych słodyczy, napojów, gum do żucia i tym podobnych.

15. Nie poruszaj się po jezdni na: wrotkach, rolkach, desce czy hulajnodze.

16. Do jazdy na sankach wybieraj miejsca oddalone od drogi.

17. Nie baw się na jezdni.

18. Jeśli ktoś cię zastrasza lub terroryzuje, powiedz o tym jak najszybciej rodzicom lub nauczycielom.

W maju z okazji Dnia Strażaka odbyły się ciekawe lekcje związane z tym zawodem. Uczniowie klas pierwszych obserwowali pracę strażaków, oglądając filmy poświęcone tej tematyce oraz poznali odważnego Wojtka z lektury „Jak Wojtek został strażakiem”. Dowiedzieli się także, jakie są najczęstsze przyczyny pożarów oraz jak należy postępować w sytuacji zagrożenia. Na koniec dzieci wykonały laurki dla naszych sandomierskich strażaków. Prace te oraz podziękowania za trud                          i poświęcenie zostały przekazane do Powiatowej Komendy Straży Pożarnej w Sandomierzu.

W czerwcu, wzorem lat poprzednich, z wyłączeniem roku szkolnego 2019/2020 ze względu na trwającą do końca roku naukę zdalną, przeprowadzono egzamin praktyczny i teoretyczny na kartę rowerową w klasach 4a, 4b i 5a. Łącznie
w egzaminach brało udział 56 osób, a kartę rowerową uzyskało 39 uczniów.

22 czerwca  uczniowie klas pierwszych odwiedzili policjantów w Powiatowej Komendzie Policji w Sandomierzu. Pani policjantka Paulina Kalandyk zaprosiła dzieci do sali  konferencyjnej na rozmowę. Uczniowie poznali panów dzielnicowych, którzy zwrócili ich uwagę na bezpieczeństwo w czasie wakacji. Dużo czasu poświęcili na omówienie zasad zachowania podczas pobytu nad wodą a także jazdę rowerem po ścieżkach rowerowych. Dużą atrakcją był dla dzieci pokaz tresury psa policyjnego oraz możliwość obejrzenia samochodu policyjnego.

2021/2022

We wrześniu na początku roku szkolnego, w związku z trwającą nadal pandemią, obowiązywały określone zasady funkcjonowania szkoły;

- ustalono 2 strefy rodziców ( przy świetlicy szkolnej i przy wejściu nr 1 i 2 do szkoły);

- rodzice przyprowadzający dziecko, wchodzą tylko do strefy rodzica;

- na obiad podczas przerw obiadowych dzieci przeprowadzane są rotacyjnie po 30 osób;

- obowiązuje przy wejściu dezynfekcja rąk przy specjalnych stanowiskach                            ( automaty) oraz noszenie maseczek;

- przestrzegana jest zasada DDM ( dystans dezynfekcja i maseczka );

- w zależności od sytuacji epidemiologicznej obowiązuje nauczanie stacjonarne, hybrydowe lub zdalne;

- na parterze powstało pomieszczenie - izolatorium - do odseparowywania chorych dzieci, do czasu odebrania ich przez rodziców;

- opracowano i wdrożono procedury obowiązujące w przypadku pandemii.

17.09.2021 klasa I a uczestniczyła w spotkaniu z policjantami - dzielnicowymi: sierż. szt. Wojciechem Bosakiem oraz sierż. szt. Pawłem Cieślą. Policjanci mogli sprawdzić co dzieci już wiedzą o ruchu drogowym i jak na co dzień bezpiecznie w nim uczestniczą. Dzieci utrwaliły prawidłowe zachowania przechodzenia przez jezdnię, poruszono temat zapinania pasów bezpieczeństwa przed jazdą samochodem, rozmawiano o odblaskach i zagrożeniach na drodze do szkoły i ze szkoły.

klasach drugich  natomiast przypomniany został  numer alarmowy 112, 
 omówiono  też sytuacje, w których można z niego skorzystać.

08.10.2021 r. odbyła się próbna ewakuacja szkoły. Przed budynek szkoły przyjechała straż pożarna, tak jak w przypadku prawdziwego pożaru, sprawdzając wg procedur czas i prawidłowy przebieg ewakuacji.

Uczniowie naszej szkoły  w październiku wzięli  udział w kampanii „Świętokrzyskie NIE hejtuje” zainaugurowanej przez wojewodę świętokrzyskiego.  Wydarzenie miało uświadamiać uczniom konsekwencje obrażania innych w Internecie oraz uwrażliwiać na zjawisko hejtu. W ramach akcji wykonano  także gazetki ścienne.

Klasa VI i klasy VII  wzięły  także udział w spotkaniu z psychologiem p. Michałem Domką omawiając temat „Bezpieczeństwo w sieci i przestrzeni społecznej” (hejt, stalking, bezpieczeństwo w Internecie).

 W październiku także realizowaliśmy kampanię  „Zachowaj Trzeźwy Umysł 2021”, która w tym roku przebiegała pod hasłem „W poszukiwaniu szczęścia”. W ramach tej kampanii w klasie VIII  została przeprowadzona lekcja na temat więzi rodzinnych. Poruszano takie zagadnienia jak:

- uświadomienie przynależności do rodziny;

- kształtowanie umiejętności budowania pozytywnych więzi rodzinnych.

W klasach trzecich kolejny raz  pedagog  szkolny spotkał się  z uczniami na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne. Uczniowie zaprzyjaźniali się z bohaterami książki Susany Isern: „Rozśpiewane emocje, czyli piosenki o uczuciach”. Dzieci  ćwiczyły umiejętności skutecznego komunikowania się i właściwego odreagowywania napięć.

W klasach VII zostały przeprowadzone lekcje na temat uzależnień chemicznych i behawioralnych, na których uczniowie dowiedzieli się o rodzajach uzależnień, czynnikach ryzyka, które sprzyjają uzależnieniom.

W listopadzie uczniowie klas drugich rozmawiali na lekcjach o tym, jak należy opiekować się zwierzętami. Dzieci dowiedziały się  w jaki sposób zwierzęta komunikują się z ludźmi, po czym poznać, że pies się cieszy, albo boi, a po czym, kiedy jest rozdrażniony i może stanowić zagrożenie dla człowieka. Obejrzały też prezentację na temat: „Jak bronić się na wypadek ataku psa”, a następnie praktycznie przećwiczyły sposób obrony -  tak zwaną pozycję żółwia.

20 stycznia, podobnie jak w latach poprzednich, uczniowie klasy III reprezentowali naszą szkołę w X Jubileuszowym Przeglądzie Spektakli Profilaktycznych pod hasłem przewodnim ,,Siła przyjaźni”.  Organizatorami Przeglądu pod patronatem Burmistrza Sandomierza byli: Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Urząd Miejski w Sandomierzu. Uczniowie klasy 3a, 2a i 2b wraz z nauczycielką Marią Bernaś i pedagogiem Justyną Wesołowską sięgnęły po scenariusz inscenizacji ,,Komputer nie zastąpi przyjaciela” autorstwa Ewy Kujawińskiej. Mottem przewodnim przedstawienia była promocja zdrowego stylu życia przez upowszednienie wzorców i postaw prozdrowotnych, zwrócenie uwagi na uzależnienie od gier komputerowych, poznanie innych sposobów spędzania wolnego czasu oraz rozwijanie zdolności funkcjonowania w grupie.

W lutym szkoła uczestniczyła w europejskim wydarzeniu: Dzień  Bezpiecznego Internetu organizowanym przez Safer Internet. Projekt ten jest realizowany w ramach unijnego programu „Łącząc Europę”. Głównymi założeniami programu są:

·         Zwalczanie nielegalnych treści.

·         Przeciwdziałanie szkodliwym treściom.

·         Promocja bezpiecznego środowiska online.

·         Podnoszenie świadomości o internetowych zagrożeniach.

Przeprowadzony w szkole program szkolny „Dni Bezpiecznego Internetu” był adresowany do 3 grup: uczniów, rodziców i nauczycieli. Podejmowane działania służyły edukacji uczniów i rodziców w zakresie niebezpieczeństw jakie niosą najnowsze techniki komunikacji. Natomiast w grupie nauczycieli służyły podnoszeniu kompetencji profesjonalistów.

Uczniowie klas I – III uczestniczyli w cyklu zajęć wychowawczych prowadzonych przez koordynatorów, wychowawców oraz pedagoga szkolnego -  „Bezpieczeństwo
i zagrożenia w sieci”
. Dzieci poznawały te zagadnienia w oparciu o znane bajki
i baśnie. Kampania „Nie z tej bajki” została zakończona szkolnym projektem teatralnym, w którym uczestniczyło 80 uczniów. Dzieci przedstawiały sceny z bajek uwzględniające takie zjawiska jak: cyberprzemoc, patostreamy, FOMO i grooming. Dodatkowo klasa II a nagrała filmik „Wilki w sieci”.

"Śpiąca królewna" - klasa 1a

"Czerwony Kapturek" - klasa 2 a

”Złota rybka " - klasa 2 b 

"Królowa śniegu" - klasa 3 a

W klasie III i IV odbyły się lekcje online prowadzone przez Łukasza Wojtasika autora projektu edukacyjnego „Sieciaki” pod hasłem: „Poznaj bezpieczny Internet”.

W ramach „Dni Bezpiecznego Internetu” wszyscy rodzice naszych uczniów zostali objęci kampanią informacyjną dotyczącą bezpieczeństwa w sieci w oparciu o materiały  z Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Z kolei nauczyciele uczestniczyli w webinariach specjalistycznych. 15 nauczycieli otrzymało dokumenty potwierdzające kompetencje zdobyte podczas szkoleń. Tematy zajęć, w których uczestniczyli nauczyciele to:

·         Szkoła Sieci Społecznościowych – zestaw narzędzi i ćwiczeń dla szkół.

·         Zapobieganie zamachom samobójczym dzieci i młodzieży – rola Internetu.

·         Jak będzie w Internecie? – gra symulacyjna jako narzędzie edukacyjne. Phishing i jego konsekwencje.

·         Lekcje z sieciakami – dziecięca, edukacyjna przygoda z Internetem.

·         Podróż w głąb świata Asów Internetu – o bezpieczeństwie w Internecie.

·         Pomóż spojrzeć na siebie pozytywnie.

·         Sprawna telekomunikacja mobilna jako klucz do rozwoju.

·         Zachowaj kontrolę i jak bezpiecznie korzystać z gier.

·         Meta: Wprowadzenie do platformy edukacyjnej Get Digital.

Na początku lutego w ramach Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112  Szkolna Rada Bezpieczeństwa ( uczniowie, rodzice i nauczyciele)  utrwalała procedury pierwszej pomocy.   Również cała Rada Pedagogiczna została przeszkolona z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. 

W tym miesiącu uczniowie klas I i II  mieli możliwość zapoznać się z maskotką Świętokrzyskiej Policji - koziołkiem SPOKO.

Jak co roku w naszej szkole odbyły się eliminacje szkolne Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej.  Wzięło  w nich udział 59 uczniów z klas V-VIII. Największą liczbę punktów zdobyła uczennica klasy VIII a Amelia Mazur.  Etap miejski turnieju odbył się 31 marca w Szkole Podstawowej nr 4 w Sandomierzu, Amelia Mazur zajęła w nim  III miejsce.  

Kampania profilaktyczna „Bezpieczni w Dwójce” - dzień 9 czerwca był podsumowaniem  całorocznej działalności profilaktycznej w naszej szkole. Kampania była otwarta dla społeczności lokalnej. Uczestniczyli w niej nie tylko polscy uczniowie, ale także dzieci z Ukrainy oraz rodzice.  Odbywała się w trzech punktach miasta:

·         na terenie przyszkolnym w tym Parku Saskim

·         na Bulwarze Piłsudskiego

·         w parku Piszczele

     Uczniowie klasy I – IV mieli możliwość poznawania przepisów ruchu drogowego korzystając z mobilnego miasteczka ruchu drogowego pod opieką policjantów Powiatowej Komendy Policji w Sandomierzu.

Uczniowie klas IV i V po zaliczeniu teorii, przystąpili do egzaminu praktycznego na kartę rowerową pod okiem przedstawicieli KPP.

Pierwszaki spotkały się w bajkowym świecie – „Zwierzątkowie” ze słoniem Feliksem oraz z dzielnicowym i  policjantami ruchu drogowego. Dzieci poznały nie tylko podstawowe zasady poruszania się po drogach publicznych, ale również zasady bezpieczeństwa w różnych miejscach podczas wypoczynku letniego
i zachowania się w kontakcie z osobami obcymi. Uczniowie ze słoniem Feliksem śpiewali piosenkę, malowali znaki drogowe i uczestniczyły w pikniku rodzinnym. Otrzymali od niego znaczki odblaskowe.

Klasy II a i II b po oznakowaniu odzieży odblaskami uczestniczyły w rodzinnym trampingu pokoju manifestując na ulicach miasta. Nagrały też muzyczny klip „Razem bezpiecznie”. Klasa III a malowała koszulki „Bezpieczni razem”. Uczniowie wspólnie  brali udział w spotkaniu z ratownikiem wodnym. Zakończeniem tego dnia dla klas młodszych był piknik rodzin.

Uczniowie klas przygotowawczych z Ukrainy oraz klas V, VI, VII i VIII skorzystali z mini kursu pierwszej pomocy zorganizowanego przez ratowników PCK
w Sandomierzu.

Uczestniczyli również w pikniku rodzinnym, malowali „kubeczki marzeń”
z pozytywnymi komunikatami, kształtującymi poczucie wartości.

Dzieci polskie i ukraińskie uczestniczyły w plenerze teatralnym  „Wołanie
o pokój”
  zakończonym  happeningiem i nagraniem filmowym.

Od września do czerwca klasy II a i II b realizowały program: „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”. Zajęcia obejmowały  10 bloków tematycznych:

1. APTECZKA SKARBÓW – jak leczyć rany duszy?

 Cel: Poznawanie siebie. Kształtowanie zrozumienia, czym są wartości w kontekście osoby i relacji międzyludzkich: budowanie świadomości, co do potrzeby kształtowania odporności na trudne sytuacje, zranienia emocjonalne.

2. OPTYMIZM – myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej

Cel: Uczenie dzieci pozytywnego myślenia i budowanie postawy optymizmu poprzez przełamywanie negatywnych schematów w stylu wyjaśniania przyczyn różnych życiowych  zdarzeń.

3.PRZYJAŹŃ – okazuj miłość i przyjaźń!

 Cel; Kształtowanie poczucia przynależności do grupy oraz rozwijanie umiejętności społecznych; nawiązywania i utrzymywania przyjaznych relacji z innymi; współpracy w grupie i umiejętności porozumiewania się.

4. KREATYWNOŚĆ - ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!

Cel; Rozwijanie kreatywności, pracowitości, ciekawości i umiejętności uczenia się; budowanie samoakceptacji i prawidłowej samooceny poprzez rozpoznawanie swoich mocnych stron oraz talentów.

5. WYTRWAŁOŚĆ - nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!

 Cel:  Rozwijanie odporności na stres oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach popełnienia błędu, porażki, czy mierzenia się  z trudnościami. 

6. ZDROWIE FIZYCZNE - dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!

Cel: Poszerzenie wiedzy na temat znaczenia zdrowego odżywiania się, aktywności fizycznej oraz higienicznego stylu życia dla zachowania dobrego samopoczucia, zdrowia i sprawności fizycznej.

7. SZCZEROŚĆ nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!

 Cel: Kształtowanie postawy szczerości i uczciwości wobec siebie i innych.

8. ŻYCZLIWOŚĆ - próbuj zrozumieć i wspierać innych!

 Cel:  Rozwijanie empatii, życzliwości oraz umiejętności lepszego rozumienia siebie i innych; uwrażliwienie na doznawanie krzywdy i rozwijanie umiejętności niesienia pomocy.

9WDZIĘCZNOŚĆ - okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!

 Cel:  Rozwijanie umiejętności dostrzegania dobra i szczęścia w codziennym życiu; nauka odczuwania oraz okazywania wdzięczności.

10. MARZENIA - ustanawiaj cele dla siebie i podążaj za marzeniami!

 Cel: Rozwijanie umiejętności wyznaczania celów i planowania działań; rozwijanie wyobraźni poprzez marzenia i dążenie do ich realizacji.

Wielu wychowawców wykorzystuje w swej pracy cały program „Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” albo wybiera niektóre jego elementy, rozwijając umiejętności społeczne, emocjonalne  oraz przygotowując dzieci do radzenia sobie z trudnościami dnia codziennego. Nasi nauczyciele uczestniczyli w szkoleniu prowadzonym przez certyfikowanych trenerów Centrum Pozytywnej Edukacji i są
w pełni przygotowani do realizacji tego projektu.
Zajęcia z dziećmi  prowadzone są w młodszych klasach na edukacji społecznej, a w starszych klasach na lekcjach wychowawczych. Klasa Va kontynuowała program zainicjowany w roku poprzednim.

Dzieci z klas drugich uczestniczyły także w spotkaniach z panią pedagog Justyną Wesołowską. W ramach zajęć pt.” Uczuciometr” dzieci uczyły się radzenia sobie z uczuciami  przykrymi oraz wyrażania pozytywnych uczuć i emocji.

Pod koniec roku szkolnego, jak zawsze przed wakacjami, we wszystkich klasach nauczyciele omawiali  zasady bezpieczeństwa w czasie nad wodą , w lesie , w górach, itp.  Koziołek SPOKO przypomniał dzieciom zasady za pośrednictwem ekspozycji umieszczonych na korytarzu szkoły.

2022-2023

We wrześniu we wszystkich klasach przypominaliśmy o bezpiecznej drodze do i ze szkoły. Szczególny nacisk na kwestię tą kładziono w klasach pierwszych. Na lekcjach dzieci uczyły się wierszyka o przejściu przez jezdnię, poznawały podstawowe znaki drogowe i  reagowały na światła sygnalizacji świetlnej. Pierwszaki oglądały też film instruktażowy.

W październiku 2022 roku w klasie 1A i 1B pani  psycholog Kalina Karolak, przeprowadziła zajęcia psychoedukacyjne. W czasie pierwszego spotkania pt. „Różnice łączą” dzieci rozmawiały o różnicach i podobieństwach między ludźmi.  Dzieci wykonały również rysunki postaci człowieka, z których powstała galeria prac. Na zakończenie spotkania próbowały wśród powstałych prac odszukać dwa identyczne ludziki. Okazało się, że każda postać jest inna i dzięki temu rysunki są ciekawe i interesujące. Ta odmienność sprawia właśnie, że każdy jest wyjątkowy.

Podczas drugiego spotkania pt. „Emocje – czuję i nazywam” dzieci rozwijały umiejętność rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji. Zastanawiały się czy istnieją złe i dobre emocje oraz poszukiwały sposobów jak sobie z nimi radzić. Próbowały umiejscowić emocje takie jak złość, radość i smutek w ciele człowieka zaznaczając odpowiednim kolorem na planszy z wizerunkiem ludzika miejsca ich lokalizacji.  Pozbywały się złych emocji takich jak strach czy złość zgniatając gazetę, skacząc po narysowanej przez siebie „złości” i wrzucając ją do kosza.

Na początku października 2022 w ramach ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj trzeźwy umysł w klasach trzecich odbyły się zajęcia pt. „Detektyw - kto pyta nie błądzi”  mające na celu niwelowanie barier komunikacyjnych . Nasi uczniowie uczyli się porozumiewać ze sobą w sposób jasny i zrozumiały. Zastosowana metoda praktycznego działania sprawiła, iż dzieci poprzez wykonywanie poleconych zadań uczyły się przekazywać informacje w sposób rzetelny i zrozumiały. Uczniowie klas trzecich zrozumieli, że w kontaktach międzyludzkich można być czasem niewłaściwie zrozumianym, a umiejętności komunikacyjne odgrywają w naszym życiu dużą rolę.

W dniu 9.10.22 w naszej szkole odbyła się próbna ewakuacja. Uczestniczyła w niej cała społeczność szkolna oraz przedstawiciele Komendy Straży Pożarnej. Przy okazji dzieciaki z klas pierwszych mogły zobaczyć, jak wyposażony jest wóz strażacki. Uczniowie klas I, II i III spotkali  się też z przedstawicielami Komendy Straży Pożarnej w Sandomierzu podczas zorganizowanych tym celu zajęć. Panowie strażacy opowiedzieli uczniom o swojej pracy i zaprezentowali wyposażenie używane w trakcie akcji ratunkowej. 

W pierwszych dniach listopada uczniowie klas pierwszych spotkali się z policjantem z wydziału ruchu drogowego.   Pan policjant pouczył dzieci, jak należy przechodzić przez jezdnię ( w różnych  miejscach  na terenie miasta i wsi oraz sytuacjach), a następnie uczniowie pod opieką wychowawców i policjanta ćwiczyli tę umiejętność w terenie.

Pod koniec listopada i w grudniu  szkoła włączyła się do akcji profilaktycznej „Pomyśl zanim sprzedasz” zorganizowanej pod patronatem Urzędu Miejskiego przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Miała ona na celu uwrażliwienie sprzedawców na skutki sprzedaży alkoholu nieletnim oraz uświadomienie szkodliwości picia alkoholu. Podczas I etapu uczniowie tworzyli prace plastyczne.  Najlepsze z nich zostały wykorzystane jako materiał edukacyjny w kolejnej fazie akcji. Wybrani uczniowie naszej szkoły – autorzy najlepszych prac wraz z opiekunami, przedstawicielami Sanepidu, Policji i GKRPA- odwiedzili,
( 29.11.22 ), wskazane uprzednio punkty sprzedaży alkoholu, by uświadomić sprzedawcom ideę akcji. Byli to szóstoklasiści: Filip Myśliwiec -6b, Zofia Rogusz-6a, Wojciech Szal- 6b,Maria Byra- 6b, Bartosz Mikus – 6b. Praca Bartosza Mikusa została wydrukowana w formie plakatu i umieszczona jako reklama społeczna w kilku punktach sprzedaży alkoholu w Sandomierzu. .

W 2 połowie grudnia , w celu podsumowania minionego pięciolecia realizacji programu „Raz, dwa, trzy- bądź bezpieczny i Ty” wśród grupy uczniów, nauczycieli                 i rodziców zostały przeprowadzone ankiety badające wiedzę o programie. Ankiety te po analizie i wyciągnięciu wniosków trafiły na prowadzoną w naszej szkole od 15 lat stronę internetową programu.

Nasze piętnastoletnie uczestnictwo w programie „ Raz, dwa, trzy- bądź bezpieczny i Ty przynosi wymierne korzyści. Potwierdzają to nie tylko faktyczny stan bezpieczeństwa w szkole i świadomość dzieci w tym zakresie, ale także wyniki ankiet diagnozujących, które przeprowadziliśmy ostatnio w klasach  II-IV oraz wśród rodziców uczniów i nauczycieli.  

Uzyskane certyfikaty pozytywnie wpływają na wizerunek szkoły w środowisku.

 

 
 

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU

„RAZ, DWA, TRZY – BĄDŹ BEZPIECZNY I TY” 

 W LATACH 2013-2017

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „RAZ, DWA, TRZY – BĄDŹ BEZPIECZNY I TY”  W LATACH 2013-2017

Pracę z programem profilaktyczno-prewencyjnym „Raz, dwa, trzy – bądź bezpieczny i Ty” rozpoczęliśmy w listopadzie 2007 roku. Realizujemy więc program już 10 rok. Dwukrotnie otrzymaliśmy „Certyfikat bezpieczeństwa” na lata 2010 – 2012 i ponownie 2013-2017. Idea programu polega na zapewnieniu wszechstronnego bezpieczeństwa dzieciom w wieku 7-9 lat poprzez podjęcie działań profilaktycznych zmierzających do wykształcenie prawidłowych postaw, umiejętności i nawyków. W wielu wypadkach działania programowe zostały rozszerzone także na klasy starsze.

 Osobami odpowiedzialnymi za jego realizację i prawidłowy przebieg byli:

  • Pedagog szkolny – pani Justyna Wesołowska
  • Koordynator przebiegu programu – p. Beata Wojas
  •  Administrator strony internetowej programu - p. Beata Audycka

 W ramach realizacji programu podjęto współpracę z:

·         Komendą Powiatową Policji w Sandomierzu

·         Strażą Pożarną

·         oddziałem PCK

·         rodzicami uczniów klas I – III i IV – VII

·         Ośrodkiem Pomocy Społecznej

·         Świetlicą Socjoterapeutyczna „ Przystań”

 W latach  2013/2017 zrealizowane zostały następujące działania zawarte

w szkolnym programie realizacji „Raz , dwa , trzy…” :

Ø  Moja droga do szkoły.

Ø  Moja mała karta rowerowa.

Ø  Jestem widoczny, jestem bezpieczny.

Ø  O rety wypadek!

Ø  Nauka udzielania pierwszej pomocy.

Ø  Niebezpieczne zabawy – jak unikać zagrożeń?

Ø  Zły dotyk.

Ø  Uwaga obcy.

Ø  Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych .

a.    Nie - agresji , nie – nałogom.

b.    Bezpieczeństwo w kontakcie z psem

Ø  Bądź i Ty przyjacielem policjanta.

 Rada Bezpieczeństwa :

Dyrektor szkoły: Elżbieta Sobolewska

Rodzice :  

·         Jasiewicz Małgorzata kl. I a

·         Kutek Rafał  kl. I b

·         Kuraś Beata kl. II a

·         Ciźla Katarzyna kl. III a

·         Libicki Wojciech kl. III b

·         Świdnicka Kamila kl. IV a

·         Wichrowski Michał kl. V a

·         Gierczak Katarzyna kl. VI a

·         Bryła Anna kl. VII a

 

Policja:

      - oficer prasowy - pani Paulina Mróz

Uczniowie:

  •      Julia Gołębiowska – przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego

  •    Karolina Stawowy  - zastępca przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego 

Nauczyciele:   koordynator programu  i nauczyciele wspierający jego realizację.

 

Najważniejszymi inicjatywami podjętymi w okresie minionych 5 lat były:

- Udział uczniów w turnieju wiedzy pożarniczej „ Młodzież zapobiega pożarom” pod patronatem Urzędu Miasta Sandomierza i Komendy Straży Pożarnej w Sandomierzu.  W 2013 r. nasza uczennica Weronika Ciźla zajęła   III miejsce, w etapie miejskim, a w roku 2016 nasz uczeń Olaf Ryznar otrzymał II miejsce w etapie miejskim tego konkursu

- Powiatowy Przegląd Spektakli Profilaktycznych, w którym nasz szkolny teatr profilaktyczny  „Przystanek Dwójka” w roku 2013  zajął I miejsce z przedstawieniem „Piotrze nasz kochany bardzo boli brzuszek”. W kolejnym roku 2014 nasz teatr ze spektaklem „Julka i komputer” ponownie zajął I miejsce , a rok później w 2015  ze spektaklem „Czy na pewno artykuł kolekcjonerski?” miejsce II.  W roku 2016 miejsce pierwsze ze spektaklem „Rodzina patologiczna”. Obecnie w roku 2017  organizatorzy zrezygnowali z przyznawania miejsc i wszyscy otrzymali wyróżnienia w tym nasz teatr szkolny za spektakl „Mega supi i co dalej" Wszystkie te przedstawienia były prezentowane także w szkole przed całą społecznością szkolną i stały się materiałem do analizy na zajęciach szkolnych.

- W czerwcu 2017 roku nasze przedstawienie profilaktyczne pt „Czy na pewno artykuł kolekcjonerski ?” wzięło udział w Wojewódzkim Przeglądzie Małych Form Teatralnych w  Teatrze Lalki i Aktora „Kubuś”. Zespół naszej szkoły otrzymał na tym przeglądzie I miejsce, a uczennica Karolina Stawowy uhonorowana została wyróżnieniem „Dla najlepszej aktorki”.

- W pierwszym półroczu roku szkolnego 2015/2016 realizowaliśmy rządowy program profilaktyczny „Bezpieczna +”. Sporządzony przez nas wniosek zawierający  pomysł na zrealizowanie założeń tego programu wygrał konkurs i jako jedyna szkoła  w mieście przystąpiliśmy do jego realizacji. Zajęcia prowadzone były we wszystkich klasach w oparciu o program „ Spójrz inaczej” w klasach I-III oraz „Spójrz inaczej na agresję” w klasach IV- VI. Dodatkowo w ramach wyrównywania szans dla grupy dzieci prowadzone były zajęcia logopedyczne i korekty wad postawy.

- Udział,  we współpracy z Sanepidem, w antynikotynowym programie o zasięgu ogólnopolskim. W klasach 1-3 obywał się on pod hasłem: „ Nie pal przy mnie , proszę” , a w klasach 4-6 „ Znajdź właściwe rozwiązanie”. W ramach programu uczniowie razem z wychowawcami i pedagogiem szkolnym podjęli szereg działań. Odbyły się zajęcia warsztatowe na temat: „Co i dlaczego dymi?”, „Jak się czuję, gdy dymi papieros?”, „Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?” i „ Jak unikać dymu papierosowego?”. Podczas wywiadówek uczniowie odczytywali zgromadzonym w salach rodzicom list z prośbą  o niepalenie papierosów i niezatruwanie w ten sposób otoczenia i najbliższych..

- Przez wszystkie te lata uczestniczyliśmy w Ogólnopolskiej Kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł”. W 2013 roku tematyka kampanii poświęcona była uzależnieniom od nikotyny i alkoholu oraz bezpiecznym sposobom spędzania czasu wolnego.  Akcja  realizowana byłą poprzez różnorodne działania. Jednym z jej najważniejszych celów było  promowania konstruktywnych postaw, zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży zachowań prospołecznych jako alternatywy do wielu patologii ( picia alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków ,stosowania przemocy, itp.) Odbywała się pod hasłem " Piękny człowiek, piękny świat" .Do najistotniejszych  działań należały:

·           udział w happeningu "W zgodzie z sobą i naturą"

·           Konkurs plastyczno-literacki "Na tropie piękna"

·           Zajęcia wychowawcze "Piękno otwiera nam świat" oraz w oparciu o ulotkę "Zdrowo na sportowo", "Ruszajmy na wakacje"

·           Zajęcia profilaktyczne "Wzywanie pomocy"

 W roku 2014 kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł odbywała się pod hasłem "Teraz Twój czas". W ramach działań wychowawczych w klasach przeprowadzane zostały  zajęcia o różnej tematyce z wykorzystaniem ulotek profilaktycznych, konkursy wiedzy, konkursy plastyczne oraz imprezy okolicznościowe. W klasach piątych przeprowadzona została również ankieta profilaktyczna dotycząca uzależnień od nikotyny  i alkoholu pod hasłem "Młodzi i substancje psychoaktywne 2014".

Do szczegółowych działań należały:

·         W ramach wywiadówek spotkania dla rodziców z ulotką profilaktyczną "Poznaj świat swojego dziecka" i "Pokaż dziecku swój świat" ( we wszystkich klasach I - VI)

·         Zajęcia wychowawcze w oparciu o ulotkę profilaktyczną "Bez tajemnic", ich celem było uświadomienie uczniom, dlaczego warto dzielić się z rodzicami informacjami o swoich przyjaciołach, kolegach i wspólnych planach.

·         Konkurs plastyczno-literacki "Mój czas" o sposobach spędzania wolnego czasu (klasy I-VI)

·         Zajęcia wychowawcze w klasie VI z wykorzystaniem ulotki profilaktycznej "Mistrzowie obok  nas", których celem było zachęcenie uczniów do zaangażowania się w życie społeczności lokalnej i rozwijania własnych zainteresowań.

·         Zajęcia wychowawcze dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym na wsi,  w mieście i kulturalnego zachowania w komunikacji miejskiej  z wykorzystaniem ulotek "Ruszam na wieś", "Ruszam do miasta" i "Pozytywny autobus" (klasy I-III ,klasy IV-VI. Test wiedzy o ruchu drogowym (klasy IV )

W 2015 roku kampania odbywała się pod hasłem „Warto pomagać” . W jej ramach przeprowadzona została  m.in. akcja pt. „Ja, ty, my”. Każda klasa wykonywała klasowy kwiatek , ujmując na jego płatkach swoje mocne strony , atuty i umiejętności. Zajęcia wykazywały, odmienność i różnorodność   charakterów i upodobań oraz to, że można się pięknie wspierać i  uzupełniać, a siłę stanowi bycie razem. W ramach kampanii uczniowie klasy III wysłali kartki pocztowe do trójki wybranych dzieci należących do „Marzycielskiej poczty”. To zadanie miało ich uwrażliwić na potrzeby innych, ponieważ marzeniem małych adresatów było otrzymanie dużej ilości korespondencji od rówieśników z Polski i świata.

W kolejnym 2016 roku w trakcie kampanii w klasach młodszych odbył się cykl lekcji poświęcony spędzaniu wolnego czasu i dbaniu o własne zdrowie. Lekcje pod hasłem „Tola i Tymek na ścieżce zdrowia” oraz „Kto mi pomoże?” cieszyły się zainteresowaniem dzieci.

2017 rok  w ramach kampanii  odbyły się warsztaty prowadzone przez pedagoga szkolnego pt. „Mówię nie… alkoholowi, papierosom, dopalaczom, narkotykom

i innym substancjom odurzającym”. W ramach warsztatów w klasach I-III prowadzone były zajęcia pt: „Mój przyjaciel” i „Jaki jestem”. Natomiast w klasach IV-VI były to zagadnienia: „Ja i moja grupa” oraz „Ile jestem wart?”

W klasie trzeciej przeprowadzone zostały także zajęcia pt. „Krąg zaufania”. Omówiono znaczenie i role osób najbliższych dzieciom, wyjaśniono pojecie zaufanie i dyskutowano na temat, do kogo należy się zwrócić w trudnych sytuacjach.

- Uczestniczyliśmy w marszu  zorganizowanym przez OPS pod hasłem: „ Przeciwdziałanie przemocy i sprzeciw wobec uzależnień” w ramach programu  „ Profilaktyka receptą na lepsze jutro”

-  Klasy I – III opracowywały na lekcjach znaki zakazu dla kierowców nakłaniające do wolniejszej jazdy w ramach akcji „Mamo, tato zwolnij”.  Następnie klasa III b wraz z wychowawcą, panią pedagog i pod opieką policjantki z wydziału Ruchu Drogowego  wyszła na sandomierskie ulice, by rozdawać kierowcom wykonane wcześniej znaki.  Celem  akcji było przypomnienie o bezpiecznej jeździe i  konieczności zmniejszenia prędkości w pobliżu szkół i przedszkoli.

- Ważnym przedsięwzięciem wieńczącym pracę dydaktyczno-wychowawczą realizowaną w ciągu  roku 2016 był Program Profilaktyczny „NASZ ŚWIAT”, który podsumowywał także podjęte uprzednio programy.  Program trwał  2 dni i obejmował całą społeczność szkolną. W pierwszym dniu zorganizowane zostały następujące działania:

1.    Bieg „Wspólne szczęście”

2.    Prezentacja dwóch spektakli: „Inny” i „ Kraina lodu”

3.    Teatr nocą.

4.    Konkurs „ W świecie lego.”

5.    Angielska kawiarenka.

6.    Świat przez Skypa.

 

W drugim dniu odbyły się:

1.     Pokaz z udzielania pierwszej pomocy z udziałem ekipy ratownictwa.

2.     Pokaz tresury psa i przypomnienie zasad bezpieczeństwa w kontakcie z tym czworonogiem.

3.     Konkursy i zabawy z nagrodami prowadzone przez animatorów zabawy.

4.     Prezentacje muzyczne.

5.     Mini koncert muzyczny.

6.     Świat zabaw – zabawy z wykorzystaniem dmuchanych urządzeń rekreacyjnych  .

Impreza objęła nie tylko całą społeczność naszej szkoły, ale i  zaprzyjaźnione przedszkola .

- Co roku w klasach I -III odbywają się spotkania z policjantem. Ich tematyka uzależniona jest od wieku dzieci. Klasy pierwsze poznają zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy i bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły. Ćwiczą także pod nadzorem policji przechodzenie przez jezdnię po pasach.  Zajęcia z pierwszakami kończy zawsze rozdanie im znaczków odblaskowych. W klasach  II i III poruszana jest także tematyka:

- kontaktu z obcymi

- bezpiecznej zabawy;

- korzystania z internetu.

 

- Klasy pierwsze rokrocznie uczestniczą też w imprezie organizowanej przez „Echo Dnia” pod hasłem „ Pierwszaki zdrowo i bezpiecznie do szkoły”. Spotykają się tam z przedstawicielami; straży pożarnej, policji, służby zdrowia. Utrwalają poznane uprzednio zasady bezpieczeństwa.

 

 

- W maju 2017 roku odbyła się akcja „Rowerem dokoła świata”. Klasy 1-3 odwiedziła policjantka,  prezentując film i przypominając zasady jazdy na rowerze oraz to, jak powinien być prawidłowo wyposażony rower i rowerzysta. W tym samym czasie wszyscy chętni uczniowie mogli skorzystać z  bezpłatnej usługi oznakowania roweru przez pracownika komendy. Warto też wspomnieć, iż co roku w klasach czwartych odbywa się nauka przepisów ruchu drogowego oraz egzamin na „Kartę rowerową”

 

- Pod koniec roku szkolnego 2016/2017 wydelegowani nauczyciele i dyrekcja szkoły wzięli udział w organizowanym przez Urząd Miasta Sandomierza  we współpracy z Komendą Straży Pożarnej i Komendą Policji szkleniu "Działalność dyrektora szkoły oraz służb porządkowych i ratowniczych w przypadku ataku terrorystycznego na placówkę oświatową". Miało ono przygotować pracowników szkoły do ewentualnego zamachu terrorystycznego.

 

- Od szeregu lat  w naszej szkole przeprowadzany jest powiatowy etap Wojewódzkiego Konkursu „Bezpieczeństwo na piątkę” organizowany pod patronatem Wojewody Świętokrzyskiego oraz  Wojewódzkiej Komendy Policji.  W tym roku odbyła się już XI edycja konkursu pt. „ Kręci mnie bezpieczeństwo w szkole” .  Nasza drużyna zajęła w nim II  miejsce.

 

- W listopadzie tego roku rozpoczęliśmy realizację programu „Zdrowie psychiczne i jak o nie dbam.” Zajęcia psychoedukacyjne prowadzi z uczniami pani psycholog za Stowarzyszania na Rzecz Zdrowia Psychicznego.

 

- Aby utrwalić znajomość telefonów alarmowych uczniowie klas pierwszych tworzyli karty  „Sieci pomocy w sytuacjach zagrożeń” , na których obok telefonu na policję , pogotowie i straż znalazły się kontakty do najbliższych. Tak uzyskane karty pierwszaki miały w swoich domach umieścić na lodówkach, by zawsze były gotowe do użycia.

 

-  Ważnym zagadnieniem związanym z bezpieczeństwem przebywania w kąpielisku była nauka pływania. Nasi uczniowie z klas I-III uczestniczyli w programie opracowanym przez pływalnię „Błękitna Fala” . W ramach tych zajęć korzystali pod okiem instruktora i ratowników z bezpłatnej nauki pływania. Program trwał łącznie 3 lata. Zawsze przed wakacjami we wszystkich  klasach poruszana była tematyka bezpieczeństwa nad wodą.

        

Nasze dziesięcioletnie uczestnictwo w programie „ Raz, dwa, trzy- bądź bezpieczny i Ty przynosi wymierne korzyści. Potwierdzają to nie tylko faktyczny stan bezpieczeństwa w szkole i świadomość dzieci w tym zakresie, ale także wyniki ankiet diagnozujących, które przeprowadziliśmy ostatnio w klasach  II-IV oraz wśród rodziców uczniów i nauczycieli. Badania ankietami prowadzimy już trzeci raz,  co pozwala na zmierzenie wyników i ewaluację programu.

Cieszy fakt, że cała społeczność szkolna, wyraża zadowolenie z realizacji programu i chętnie bierze w nim udział. Możemy się też pochwalić iż ponad 90% ankietowanych rodziców ocenia naszą pracę związaną z bezpieczeństwem na bardzo dobry i dobry.

 

 

 

 
 

SPRAWOZDANIE ROK SZKOLNY  2007/2008

           Program profilaktyczno – prewencyjny „Raz, dwa, trzy – bądź bezpieczny i Ty” skierowany był do uczniów klas I – III i ich opiekunów. Jego głównym celem było zapewnienie wszechstronnego bezpieczeństwa dzieciom w wieku 7-9 lat, poprzez podjęcie działań profilaktycznych zmierzających do kształtowania prawidłowych postaw, nawyków i umiejętności.

 Osobami odpowiedzialnymi za jego realizację i prawidłowy przebieg byli:

  • Zastępca Dyrektora – pani Beata Wojas

  • Koordynator przebiegu programu – p. Justyna Wesołowska, pedagog szkolny

  • Nauczyciele koordynujący pracę w klasach młodszych – p. Agnieszka Piętowska nauczyciel świetlicy i p. Małgorzata Kasprzyk - wychowawca klasy II

 W ramach realizacji programu podjęto współpracę z:

  • Komendą Powiatową Policji w Sandomierzu

  • Strażą Pożarną

  • oddziałem PCK

  • rodzicami uczniów klas I – III i IV – VI

 W okresie roku  szkolnego 2007/2008 zrealizowane zostały cele programu obejmujące następujące działania organizacyjne:

 - we wrześniu w świetlicy Szkoły Podstawowej nr 2 odbyło się spotkanie dotyczące przystąpienia przez szkołę do realizacji programu, w którym uczestniczyli: Dyrekcja Szkoły, przedstawiciele Policji, pedagog szkolny, wychowawcy klas I-III oraz rodzice uczniów klas młodszych, którzy zostali zapoznani z założeniami programu i filmem „Masz tylko jedno życie” dotyczącym zagrożeń w ruch drogowym

 - powołano w szkole Radę Bezpieczeństwa i Grupę Rówieśniczą w składzie:

 Rada Bezpieczeństwa -

  • rodzice : Renata Bodzioch                   Katarzyna Domagała

                          Magdalena Dębowska          Piotr Podlaski

                          Edyta Kaleta                           Eugeniusz Łopaciński

                         Anna Żołyniak                          Anna Dajnowska

                          Grzegorz Słowiński                Adam Byra

  • nauczyciele: Beata Wojas

                               Justyna Wesołowska

                                Agnieszka Piętowska

                                Małgorzata Kasprzyk

 Grupa Rówieśnicza -

  • uczniowie: Karolina Krzemińska przewodnicząca ORU 

                            Joanna Mądry Rzecznik Praw Ucznia

 

- ustalono harmonogram działań w poszczególnych miesiącach, opracowano zadania i sposób ich realizacji w ramach programu , który zastał zatwierdzony przez Dyrekcję Szkoły;

 - przeprowadzono szkolenie Rady Pedagogicznej na temat – Aspekty prawne odpowiedzialności nauczyciela za uczniów na terenie szkoły i w czasie wycieczki oraz zapoznano wszystkich nauczycieli z celem i zadaniami realizowanego programu;

 - wybrani nauczyciele wzięli udział w konferencji na temat „Dziecko w sieci” zorganizowanej przez Fundację Dzieci Niczyje;

 - w czasie zajęć koła plastycznego uczniowie klas I-III i IV-VI zaprojektowali ulotki pod hasłem „Chcę żyć”, które później zostały rozdane zatrzymanym kierowcom w czasie Mikołajkowego Patrolu 6.12.2007, który odbył się z udziałem Policji;

 - w grudniu odbyły się spotkania uczniów klas I-III z policjantem w ramach realizacji zagadnienia Bądź bezpieczny nie tylko od święta, dotyczyły one zasad właściwego postępowania z psem oraz bezpieczeństwa w czasie zbliżających się ferii zimowych;

 - w dniach 16.01.2008 – 23.01.2008 w klasach I-III a następnie IV-IV przeprowadzono zajęcia z zakresu udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, uczniowie dowiedzieli się jakie podać informacje wzywając pomoc telefonicznie, jak zachować się w przypadku krwotoku, zakrztuszenia, zachłyśnięci i ataku epilepsji oraz ćwiczyli na fantomie udzielanie pomocy                w przypadku utraty przytomności;

 - w lutym uczniowie klasy III b przygotowali krótki spektakl profilaktyczny, w którym wcielili się w role policjanta, lekarza i pielęgniarki, przedstawiając historię potrąconej sarenki wykorzystali wiadomości zdobyte podczas realizacji programu;

 - uczniowie klas II a i II b odbyli spotkanie z ratownikiem wodnym  p. Konradem Żołyniakiem, który zapoznał uczniów ze sprzętem do nurkowania oraz szczegółowo omówił zasady bezpiecznego zachowania się nad wodą i w wodzie;

 - uczniowie klasy III c odbyli wycieczkę do krytej pływalni, gdzie  zapoznali się z zasadami bezpiecznego korzystania z basenu i zachowania się w wodzie;

 - 12.03.2008 uczniowie klas młodszych obejrzeli film o charakterze profilaktyczno-prewencyjnym pt. „Kontakt z obcym”, którego celem było zapoznanie dzieci z właściwym postępowaniem w przypadku kontaktu z obcą osobą;

 - na przełomie marca i kwietnia został przeprowadzony na terenie szkoły cykl zajęć wychowawczo-profilaktycznych oparty na ogólnopolskim programie   „Spójrz inaczej na agresję” stworzonym przez Ewę Czemierowską oraz Andrzeja i Tomasz Kołodziejczyków, autorów książki pod tym samym tytułem – zajęcia przystosowane były do poszczególnych grup wiekowych i dotyczyły nauki o emocjach, radzenia sobie z konfliktami w grupie, skutków i sposobów przeciwdziałania przemocy, zajęcia prowadzone były przez wybranych nauczycieli, którzy przeszli odpowiednie szkolenie i zdobyli stosowne uprawnienia;

 - 11.04.2008 uczniowie klas młodszych w ramach Dnia Otwartego Sandomierskiej Policji odwiedzili pobliski gmach Komendy Powiatowej Policji, gdzie zapoznali się z codzienną pracą policjantów ;

 - 15.04.2008 odbyło się podsumowanie prowadzonego w szkole plebiscytu pt. „Bezpieczne spędzanie czasu wolnego”, w oparciu o wyniki powstała lista 14 najpopularniejszych sposobów bezpiecznego spędzania wolnego czasu;

 - w kwietniu odbyło się kolejne spotkanie uczniów klas młodszych z policjantem, tym razem był to dzielnicowy opiekujący się rejonem naszej szkoły sierż. szt. Piotr Stępień, w czasie spotkania przeprowadzony został z nim wywiad, a następnie w oparciu o rozmowę i własne obserwacje dzieci stworzyły wizerunek „idealnego policjanta” zawierający cechy osobowości, charakteru, umysłu i odpowiednie umiejętności typowe dla wzorowego ich zdaniem policjanta – gotowa plansza z wizerunkiem idealnego funkcjonariusz została wystawiona na korytarzu szkolnym;

 - 9.05.2008  uczennica   naszej  szkoły   Kasia  Tyban  z   klasy  VI b   otrzymała I miejsce w eliminacjach wojewódzkich X edycji Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „112 w trudnej sprawie – nie używaj przy zabawie”;

 - w czasie realizacji programu ukazało się też specjalne wydanie gazetki szkolnej „Dwójeczka”, które było poświęcone akcji w ramach programu „Raz, dwa, trzy – bądź bezpieczny i Ty” i zawierało krótkie omówienia podjętych przez szkołę działań oraz przypomnienie różnorodnych zasad bezpieczeństwa;

 - 10.06.2008 uczniowie klas III odbyli spotkanie z p. Piotrem Rutkowskim członkiem „Bikle equipy – czyli grupy aktywnych rowerowo”, w czasie którego prowadzący uczył młodych rowerzystów bezpiecznej jazdy i przypomniał ważne zasady ruchu drogowego związane z bezpieczeństwem wszystkich użytkowników dróg publicznych.

 18.06.2008 na boisku naszej szkoły odbył się pokaz ratownictwa z udziałem Ratowników Medycznych PCK oraz Policji, w czasie którego uczniowie mieli okazję przekonać się na czym polega praca ratownika i  jak ważne jest błyskawiczne udzielenie pierwszej pomocy;

 - tego samego dnia w sali gimnastycznej naszej szkoły miał miejsce „Turniej Rodzin” podsumowujący tegoroczny program profilaktyczno – prewencyjny, uczestniczyły w nim rodziny będące jednocześnie reprezentantami poszczególnych klas I-III oraz goście jakimi byli  przedstawiciele Powiatowej Komendy Policji;

 - w czasie trwania programu systematycznie prowadzono również bogato ilustrowane ekspozycje umieszczane na korytarzu szkolnym, związane z aktualnie omawianymi tematami, a 17.04.2008 znalazła również swoje miejsce przygotowana przez pedagoga szkolnego ekspozycja na temat „Zły dotyk”, w której w związku z odbywającą się tego dnia wywiadówką szczególny nacisk położono na symptomy wskazujące na możliwość wykorzystywania seksualnego dziecka oraz jego skutki doraźne i długofalowe, zaopatrzono też rodziców w ulotki informacyjne;

 - jednym z elementów realizowanego w szkole programu było wprowadzenie wśród naszych uczniów nowatorskiego systemu promowania pozytywnych zachowań, dzięki któremu uczniowie wykazujący się w określonych dziedzinach mogli otrzymać trzy typy emblematów (znaczków przypinanych do ubrania) – Kumpel na sześć, Pomocna dłoń oraz Zgodny i łagodny;

 - przeprowadzone zostały szkolenia dla nauczycieli na temat – „Zjawisko narkomani, jak sobie z nim radzić w szkole i w domu” oraz „Idealne spotkanie nauczyciel – rodzic”

 - Szkolne Koło Filatelistyczne zorganizowało konkurs na projekt znaczka pocztowego pod hasłem „Bawię się bezpiecznie”;

 - w maju uczniowie klas III sprawdzali swoją wiedzę zdobywając Małą Kartę Rowerową, a uczniowie klas II rozwiązywali test wiedzy na temat bezpieczeństwa;

 - uczniowie klas młodszych opracowali również z pomocą pedagoga szkolnego Mapę Miejsc Niebezpiecznych znajdujących się na terenie miasta;

 - zaopatrzono uczniów w znaczki odblaskowe oraz identyfikatory;

 - dokonano ewaluacji wdrożenia programu za pomocą ankiet skierowanych do uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli;

 - już w pierwszych dniach  realizacji  programu założono stronę internetową,  na której na bieżąco, przez cały okres trwania akcji, umieszczano informacje   na temat wszystkich poruszanych zagadnień i realizowanych działań oraz bogaty materiał fotograficzny dokumentujący przebieg akcji (łącze  do strony dotyczącej bezpieczeństwa znajduje się na oficjalnej stronie szkoły) http://sp2.xip.pl/123/podsumowanie.htm

            Przystąpienie przez szkołę do realizacji programu stało się impulsem  do wdrożenia konkretnych działań profilaktycznych zmierzających do kształtowania u dzieci prawidłowych postaw i nawyków bezpiecznego zachowania.

Wszystkie podejmowane działania miały na celu przede wszystkim ograniczenie liczby nieszczęśliwych zdarzeń z udziałem dzieci, podniesienie poziomu ich wiedzy na temat unikania zagrożeń pojawiających się w życiu codziennym oraz wyposażenie ich w konkretną wiedzę niezbędną do właściwego zachowania się w sytuacjach trudnych czy nawet niebezpiecznych.

Duże zaangażowanie rodziców i nauczycieli w prowadzone działania spowodowało, że uczniowie chętnie brali udział w zajęciach, spotkaniach, konkursach czy różnych akcjach, a także znacznie ułatwiło realizację programu.

Do właściwej realizacji wytyczonych celów i zadań przyczyniła się również realna pomoc funkcjonariuszy Policji oraz innych instytucji z terenu miasta.

Ocenie przebiegu i ewaluacji programu posłużyły ankiety przeprowadzone  wśród uczniów klas I-III, ich rodziców i nauczycieli  (w listopadzie oraz ponownie w maju). Analiza przeprowadzonych ankiet pokazała jednoznacznie, że podjęte przez szkolę działania skutecznie podniosły poziom świadomości dzieci związany z ich bezpieczeństwem i zdrowiem , a także przyczyniły się do wzrostu zainteresowania tym  zagadnieniem rodziców i nauczycieli.