










 |
(materiały
archiwalne)
„ Bezpieczne
spędzanie czasu wolnego”
PLEBISCYT
|
|
|
W
plebiscycie szkolnym pt. „ Bezpieczne spędzanie czasu wolnego”
zostały wyłonione następujące propozycje: |
|
 |
-
Zajęcia rozwijające zdolności,
zamiłowania, hobby,
m in. takie jak: zajęcia taneczne, zajęcia sportowe, teatrzyk,
rysowanie i malowanie, śpiewanie , gra na instrumentach, nauka
języków obcych , modelarstwo (15 punktów)
Uzasadnienie:
rozwijają zdolności, wyobraźnię, dzięki nim zdobywamy nowe
umiejętności i sprawności, przynoszą satysfakcję pozwalają odnieść
sukces. Przy rozwijaniu własnych zainteresowań należy jednak
pamiętać również o zasadach bezpieczeństwa związanych z rodzajem
uprawianego hobby. Niekiedy potrzebna nam może być pomoc i opieka
osoby dorosłej. Dlatego najbezpieczniej rozwijać zainteresowania pod
okiem nauczyciela lub instruktora w różnego rodzaju kółkach ,
klubach, świetlicach, itp.
|
|
 |
-
Spacery i wycieczki, rajdy.
( 12 punktów)
Uzasadnienie:
dzięki nim poprawiamy swoją kondycję, spędzamy czas w gronie
bliskich i znajomych, dotleniamy organizm, poznajemy ciekawe
miejsca i nowych ludzi, krajobrazy oraz piękno przyrody, pogłębiamy
więzi rodzinne. Zwiedzając ciekawe zabytki, poznajemy historię,
kulturę , sztukę różnych regionów. Na takie wyprawy warto jednak
zabrać ze sobą apteczkę. A jeśli wybieramy się na spacer czy
wycieczkę bez opieki dorosłych należy z nimi ustalić miejsce pobytu
i przewidzianą godzinę powrotu.
|
|
 |
-
Zabawy „przy blokowe” i na placu
zabaw - typu: gra w
chowanego, podchody, zabawa w dwa ognie , w klasy; skakanie
przez skakankę, gumę, huśtanie się, chodzenie po drabinkach,
itp.: (12 punktów)
Uzasadnienie:
takie zabawy zapewniają kontakt z rówieśnikami, wspólne rozmowy,
wymianę doświadczeń, a to wszystko odbywa się niedaleko domu, co
gwarantuje nam poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie mamy dużą
porcję ruchu i świeżego powietrza , co korzystnie wpływa na nasze
zdrowie. Musimy pamiętać o tym , by nie oddalać się od bloku ,
domu , czy placu zabaw , bez uzgodnienia tego faktu z dorosłymi.
|
|
 |
-
Gry planszowe , zręcznościowe,
umysłowe, itp. typu; bierki, puzzle, szachy, warcaby, państwa-miasta, kółko
i krzyżyk, scrabble, euro-biznes, bilard, ping-pong, itp. ( 11
punktów)
Uzasadnienie:
są to gry, które rozwijają umiejętność samodzielnego i logicznego
myślenia, planowania, strategii. Pozwalają odnieść sukces lub uczą
przegrywać. Są one bardzo bezpieczne, gdyż gramy na ogół w domu
, świetlicy lub klubie. Mają także taką zaletę, że pozwalają
wypełnić wolny czas w okresie choroby lub gdy na dworze jest brzydka
pogoda.
Maja charakter
towarzyski , dzięki czemu można zacieśnić więzi przyjacielskie czy
rodzinne.
|
|
 |
-
Jazda na sankach, rowerze,
deskorolce, rolkach,
itp. (11 punktów)
Uzasadnienie:
to aktywne sposoby spędzania wolnego czasu, poprawiające kondycje i
pozytywnie wpływające na zdrowie i sylwetkę. Jednak należy
podczas takiego spędzania czasu pamiętać o bezpieczeństwie związanym
przede wszystkim z miejscem uprawiania tych dyscyplin sportu. Należy
unikać miejsc, w których, panuje duży ruch samochodowy i w miarę możliwości korzystać ze ścieżek rowerowych , boisk, i innych
terenów przeznaczonych do tego celu.
|
|
 |
-
Spędzanie czasu przy komputerze
( gry komputerowe, gadu- gadu, prowadzenie blogów, czerpanie
wiadomości za pośrednictwem Internetu) (10
punktów)
Uzasadnienie:
rozmowy przez GG umożliwiają zdobywanie nowych przyjaciół, można też
uczyć się języków obcych, grając w obcojęzyczne gry, a za pomocą
blogów można dzielić się swoimi zainteresowaniami. Internet
umożliwia nam także słuchanie muzyki , czytanie książek, zdobywanie
nowych wiadomości. Należy jednak pamiętać o tym , aby korzystać z
niego w sposób bezpieczny , to znaczy nie spotykać się, bez
powiadomienia dorosłych, z osobami poznanymi za jego pośrednictwem,
korzystać tylko ze stron dozwolonych w naszym wieku, grać wyłącznie
w gry pozbawione agresji, spędzać przy komputerze nie więcej niż 2
godziny dziennie.
|
|
 |
-
Spotkania towarzyskie
(z przyjaciółmi, z rodziną). ( 8 punktów)
Uzasadnienie:
podczas takich spotkań dzielimy się swoimi poglądami ,
doświadczeniami i problemami. Miło spędzamy czas, lepiej się
poznajemy i zacieśniamy więzi , które czasem przeradzają się w
sympatie.
Niekiedy też poznajemy
nowe osoby. Spotkania towarzyskie pozwalają także na rozwijanie
wspólnych zainteresowań, mogą odbywać się również w czasie spacerów.
Są one doskonałą okazją do nauki dobrych manier. Dzięki temu, że
przebywamy w gronie rodziny i znajomych możemy czuć się bezpiecznie.
|
|
 |
-
Czytanie książek i czasopism
( 8 punktów)
Uzasadnienie:
rozwija wyobraźnię, osobowość; sprawia, że umiemy się lepiej się
wypowiadać i mamy bogatsze słownictwo. Jest to także doskonały
relaks, „wycieczka w nieznane krainy”, sposób na poznawanie świata i
ludzi oraz zdobywanie doświadczeń. Czytanie książek jest zajęciem
całkowicie bezpiecznym pod warunkiem, że sięgamy po lektury
przeznaczone dla naszego wieku oraz dbamy o wzrok ( właściwe
oświetlenie i prawidłowa odległość od książki)
|
|
 |
-
Gra w piłkę na boisku szkolnym
( piłka nożna , siatkowa, koszykowa, ręczna) (7 punktów)
Uzasadnienie:
jest to zabawa na świeżym powietrzu, pozwala nam poprawić kondycję,
wyładować nadmierną energię; uczy zasad gry zespołowej i współpracy
z innymi. To świetna rozrywka, która pozwala nam na ćwiczenie
poszczególnych części ciała i wyrobienie zgrabnej sylwetki.
Zabawa na bezpiecznym, ogrodzonym terenie, jakim jest, np. boisko,
zmniejsza ryzyko wypadków.
|
|
 |
-
Oglądanie telewizji
( ciekawych filmów, bajek, programów popularno- naukowych czy
muzycznych) ( 7 punktów)
Uzasadnienie:
filmy o charakterze familijnym lub pogodne ładne pod względem
graficznym graficznie baśnie stanowią przyjemną rozrywkę, natomiast
oglądając programy przyrodnicze, geograficzne, historyczne, itp.
możemy wiele dowiedzieć się o świecie i ludziach. Także programy
muzyczne mogą dostarczyć nam rozrywki i pogłębić nasze
zainteresowania. Oglądając telewizję powinniśmy zawsze zwracać
uwagę na to, od ilu lat dozwolony jest dany program i pamiętać o
tym, że programy nocne przeznaczone są wyłącznie dla dorosłych.
|
|
 |
-
Pływanie na basenie.(
7 punktów)
Uzasadnienie:
chodząc na basen poprawiamy swoją kondycję i sylwetkę, możemy też
nauczyć się świetnie pływać , co przydaje się w życiu. Pływanie
na basenie jest bezpieczne pod warunkiem, że słuchamy poleceń
ratownika. Podczas przebywania na basenie nie należy również biegać
, bo podłoga jest zalana wodą , więc łatwo można się pośliznąć i
ulec wypadkowi.
|
|
 |
-
Czas spędzany z rodziną –
wspólne rozmowy, piknik, ognisko
, itp. (6 punktów)
Uzasadnienie:
w wolnym czasie warto pobyć z rodziną. Podczas takich spotkań, które
uświetnić może piknik czy zwykłe ognisko, możemy porozmawiać o
swoich problemach, pośmiać się, powspominać. Wtedy właśnie rodzą
się między rodzicami i dziećmi prawdziwe więzi, zaufanie i
przyjaźń. Dobre kontakty rodzinne pozwalają nam uniknąć w życiu
wielu kłopotów. W trakcie ogniska należy także pamiętać o
zasadach bezpieczeństwa, zabezpieczyć ognisko , a następnie
starannie wygasić ogień.
|
|
 |
-
Zabawy ze zwierzętami
( 5 punktów)
Uzasadnienie:
zabawy ze zwierzętami sprawiają nam przyjemność, ale także uczą
odpowiedzialności i urozmaicają nam czas. Jeśli potrafimy być
dobrzy dla zwierząt, to również jesteśmy tacy w stosunku do ludzi.
Opieka nad zwierzęciem wyrabia w nas takie cechy jak wrażliwość,
obowiązkowość i cierpliwość. Mając doczynienia ze zwierzęciem,
należy jednak zawsze pamiętać, że jest to żywa istota. Może mieć,
podobnie jak człowiek, lepszy lub gorszy humor, a czasem po prostu
potrzebuje być sama, dlatego nie należy się zwierzęciu narzucać.
Szczególną ostrożność trzeba zachować w stosunku do zwierząt
obcych.
|
|
 |
-
Słuchanie muzyki
( 5 punktów)
Uzasadnienie:
słuchanie muzyki – rozwija nasze zainteresowania, pomaga w nauce
śpiewu, pozwala rozładować energię i uspokaja. Podczas tego zajęcia
odpoczywamy, spędzamy miło czas, relaksujemy się , mamy możliwość
przemyśleć różne problemy czy pofantazjować.
Bezpieczne
słuchanie muzyki to takie , przy którym ilość decybeli ( głośność)
nie szkodzi naszemu słuchowi i nie doprowadza do rozpaczy naszych
rodziców i sąsiadów.
|
|
|
1
punkt = głos jednej klasy ( w plebiscycie brało udział 15 klas) |
|