„Światowy Dzień Ziemi wymyślono po to, by miliardy ludzi pochyliły się nad losem planety, na której żyją. Moment ekologicznej refleksji ma nas uchronić przed popełnianiem kolejnych błędów.”
W tym roku Dzień Ziemi w naszej szkole obchodzony był pod hasłem „Plastik jest groźny”. Nasze działania miały na celu przybliżyć uczniom rodzicom i społeczeństwu jak dużym zagrożeniem jest nadmierne korzystanie z wyrobów plastikowych. W związku z tym przygotowano prezentację multimedialną o tej tematyce. Każdy kto był obecny tego dnia w szkole mógł ją zobaczyć na naszym szkolnym wideo. Uczniowie klas starszym obejrzeli film pt „Ocean Plastic” który pokazuje plastikową katastrofę ekologiczną mórz i oceanów- jedno wielkie pływające wysypisko.
W ramach zajęć Laboratorium Wiedzy Przyrodniczej odbyły się również warsztaty ekologiczne „Eko- koszulka” przeznaczone dla uczniów klas IV- VI. Głównym celem warsztatów było pogłębienie wiadomości na temat różnorodnych form ochrony środowiska i pokazanie uczniom, że można być eko w każdym wieku.
Uczniowie klas młodszych również podejmowali różnorodne działania ekologiczne.
Klasa 1a wykonała następujące zadania:
- Udział w konkursie plastycznym „Nie wyrzucaj tylko wrzucaj!”.
- Podjęcie akcji zbierania nakrętek na rzecz Kuby (akcja charytatywna zainicjowana przez jednego z rodziców).
- Realizacja treści programowych z działu „Ziemia naszym domem”; omówienie znaczenia lasu, wykonanie pracy plastyczno-technicznej pod hasłem „Sztuka ze śmieci”, przygotowanie inscenizacji przedstawienia „Kto ma olej w głowi?” (zwraca uwagę na poszanowanie środowiska, będzie prezentowane dla rodziców 25 maja).
- Wspólne sadzenie roślin doniczkowych w klasie (rozpoczęcie własnej hodowli)
- Realizacja treści programowych z działu „Woda źródłem życia”; omówienie znaczenia wody w przyrodzie, wdrażanie do oszczędzania wody.
- Udział ucznia w Międzyszkolnym Konkursie Piosenki Ekologicznej w SP nr 4 – otrzymał w nagrodę tuję, którą podarował klasie; będzie posadzona przed szkołą.
- 16.04.2018 spacer po Parku Piszczele w poszukiwaniu oznak wiosny, rozpoznawanie wybranych gatunków roślin i zwierząt.
- klasa I b udała się do Parku Piszczele. Spacer związany był ze zbliżającym się Dniem Ziemi oraz realizowanym tematem: „Woda źródłem życia”. Celem wycieczki było pobranie wody ze źródełka oraz zaobserwowanie jak najwięcej elementów przyrody. W poniedziałek dzieci kontynuowały obchody Dnia Ziemi. Otrzymały do wykonania karty pracy: „bingo w naturze”, na którym kolorowały elementy przyrody zaobserwowane podczas spaceru oraz „sudoku obrazkowe”, gdzie należało wypełnić puste miejsca właściwymi obrazkami zwierząt. Następnym zadaniem wykonanym przez dzieci było badanie pod mikroskopem czystości wody pobranej w Piszczelach oraz oglądanie komórek roślinnych. Uczniowie z wielkim zaciekawieniem i zaangażowaniem wykonywali powierzone im zadania .
Uczniowie klasy II" a " oglądali film pt."Od odpadów do nowych produktów'' . Poznali znaczenie recyklingu, zapisywali pomysły jak można wykorzystać śmieci. Z plastikowych butelek wykonali ozdoby, rzeźby, doniczki, zabawki.
Uczniowie klas trzecich poznawali :
- Parki Narodowe w Polsce
- Wybrane gatunki roślin i zwierząt objętych ochroną
- Niebezpieczeństwa zagrażające współczesnej faunie i florze
Dowiedzieli się - Co to jest „Polska czerwona księga zwierząt i roślin” ?
Tworzyli Kodeks Młodego Ekologa.
Rozwiązując krzyżówkę ekologiczną zgłębiali trudne pojęcia związane z ekologią jak: kwaśne deszcze, segregacja, recykling, efekt cieplarniany, rezerwaty przyrody, smog itp.
Podsumowaniem tych zagadnień był test – Czy jestem ekologiczny? Pisany przez wszystkich uczniów klasy. Wypadł całkiem obiecująco.
Koordynatorzy
Teresa Bryła
Krystyna Idzik