Nasza szkoła przystępuje do Programu #LaboratoriaPrzyszłości

men

govtechlp

 

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem Programu jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży. Posłuży to stworzeniu nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Laboratoria Przyszłości

IMG 20221012 125435W ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości Szkoła Podstawowa nr 2 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Sandomierzu otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 70 000 złotych na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych. Otrzymany sprzęt dotyczy wyposażenia stanowisk, narzędzi i pomocy edukacyjnych, robotyki, sprzętu audio – video, materiałów eksploatacyjnych i BHP.

Wśród pozyskanych pomocy są:
Monitor interaktywny Avtek TouchScreen,
Drukarka 3S Creality Sermoon + laptop HP + filamenty,
Narzędzia audio-video (aparat Panasonic, gimbal, lampa, zestaw mikrofonowy, statyw) + oprogramowanie,
Mikrokontroler czujnikami i akcesoriami, stacja lutownicza, zestaw BHP,
Długopisy 3D Banach + filamenty,
Dron DJI Ryze Tello,
Zestaw Lego Education Spike,
Roboty (Photon, Abilix Krypton, Zębatek, BOOT Ranger) + maty edukacyjne,
Zestawy edukacyjno- konstrukcyjne klocków,
Zestaw konstrukcyjny - klasowa fizyka,
Elektroniczna burza mózgów,
System dziesiętny – zestaw klasowy,
Mikroskop Eco,
Tablica obrotowa jezdna.

 

STEAM

 “Laboratorium przyszłości”

Dzięki nowym pomocom pozyskanym w ramach projektu mamy możliwość uczyć nasze dzieci zgodnie z duchem STEAM (science – nauka, technology – technologia, engineering – inżynieria,  arts – sztuka, mathematics – matematyka). Skrót ten to nic innego jak nauka poprzez łączenie rożnych, z pozoru odległych, gałęzi nauki oraz wzajemne przenikanie się faktów i wykorzystywanie zdobytej wiedzy. Metoda nauki poprzez doświadczanie, tworzenie i łączenie choć znana od lat to jednak z wykorzystaniem nowych technologii staje się jeszcze bardziej atrakcyjna dla dzieci.

“STEAM wzbogaca i zmienia sposób myślenia i podejścia do wiedzy oraz procesu jej zdobywania – dziecko przestaje być w tym systemie słuchaczem – odtwórcą, a staje się wynalazcą i konstruktorem”, mówi Prof. Marlena Plebańska autorka pierwszej w Europie książki o tematyce STEAM - „STEAM-owe lekcje”.

Tak więc i w naszej szkole mamy obecnie możliwość realizacji takich lekcji.  

 

LEGO® Education SPIKE™ Spike

Skoczek

Uczniowie klasy 3 A na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych poznawali nowy zestaw Lego prime. Spośród zaproponowanych przez aplikację budowli wybrali skoczka. Udało się go nie tylko złożyć ale uruchomić. Pierwszy stworzony całkowicie przez uczniów program działał, a skoczek zgodnie z poleceniami wykonywał wszystkie działania.

 

 

Rowerzysta

Zabawa z klockami lego prime przynosi naszym uczniom z klasy 3 A wiele radości i satysfakcji. Tym razem na zajęciach edukacji przyrodniczej  uczniowie wykonali następną budowlę. Rowerzysta jest już drugim projektem uczniów. Powstał dzięki współpracy i zaangażowaniu całego zespołu. Na początku zaprezentował go uzdolniony uczeń z sąsiedniej klasy - 3 B,  Franciszek Rogusz, który samodzielnie go skonstruował. Po pokazie Franciszka uczniowie postanowili również spróbować swoich sił. Model rowerzysty już gotowy. Obecnie trwają prace nad opracowaniem programu, tak więc przed naszym “rowerzystą “ oraz uczniami kolejne wyzwania z robotyki.

Robot mBot Ranger

To zestaw umożliwiający budowę robota oraz sterowanie nim za pomocą smartfonu, tabletu lub komputera PC. Będąc robotem-czołgiem terenowym, Land Raider został zaprojektowany tak, aby radzić sobie w szerszym zakresie terenu niż większość innych pojazdów lub robotów-pojazdów. 

Na zajęciach rewalidacyjnych uczeń Michał doskonale radzi sobie z budową robota. Instrukcja wykonania sprawia czasami trudności, gdyż umiejętności manualne są tu niezwykle ważne. Drobne elementy, posługiwanie się odpowiednimi narzędziami oraz umiejętne łączenie poszczególnych części to duże wyzwanie dla niektórych uczniów. Jednak dzięki swej cierpliwości oraz zaangażowaniu w wykonanie pracy Michał świetnie daje sobie radę. Już wkrótce zakończy pracę na robotem. 

 

Abilix Krypton 

Zabawki edukacyjne Abilix zawierają szczegółowe instrukcje budowy wielu ciekawych konstrukcji oraz pomoc w formie aplikacji do  tworzenia odpowiadających im programów.  

Poznając podstawy programowania,  uczniowie rozwijają kompetencje przyszłości takie jak: kreatywność, logiczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów czy współpracy w grupie. 

Huśtawka

To pierwsza konstrukcja uczniów klasy 3 A z wykorzystaniem  zestawu Abilix. Okazałe pudełko z wieloma drobnymi częściami nie zniechęciło naszych uczniów. Pierwszym projektem była huśtawka. Choć sama budowa okazała się prosta, bo dzieci wykonały ją w ciągu jednej godziny, to jednak problemem stało się jej uruchomienie. Tak więc przed naszymi uczniami kolejne wyzwanie.

 

Wioślarz

To projekt, który powstał na zajęciach rewalidacyjnych. Umiejętne łączenie poszczególnych elementów oraz czytanie ze zrozumieniem instrukcji było początkowo trudne dla wielu uczniów. Ale dzięki efektywnej współpracy i takie problemy można pokonać. Nasza uczennica Jagoda szybko pokonała pierwsze trudności. Wioślarz powstał już podczas pierwszej lekcji a na kolejnych ma być połączony z rowerzystą (bo taki jest efekt końcowy) i odpowiednio zaprogramowany. 

Praca z wykorzystaniem klocków Polydron.

Uczniowie klasy III A otrzymali zestaw klocków Polydron. Jest to bogata seria klocków do tworzenia figur pełnych, szkieletowych oraz brył. Zabawa nimii pozwala wprowadzać uczniow w świat geometrii  oraz fascynować światem brył przestrzennych.
Klocki Polydron są wykonane z dobrej jakości tworzywa; nie łamią się, łatwo łączą się ze sobą, a posiadany zestaw można dodatkowo  rozbudować poprzez kupno innych zestawów lub kompletów figur.
Pierwsze zajęcia z klockami miały charakter wyłącznie zabawowy; poznanie różnych kształtów, rozróżnianie wielkości, kolorów, faktury klocków to  pierwsze doświadczenia z klockami Polydron. Kolejnym etapem była już próba zbudowania zagród- domów do omawianej właśnie lektury “Dzieci z Bullerbyn”, co stało się ciekawym wyzwaniem, ze względu na różnorodność kształtów i możliwości łączenia klocków.

Zajęcia w ramach projektu #Laboratoriaprzyszłości

Klocki Lego Education Spike i robot edukacyjny Foton to pomoce pozyskane w ramach projektu #Laboratoriaprzyszłości. Budowa z takich klocków to świetna okazja do stworzenia czegoś nowego. Wyobraźnia działa i powstają ciekawe pomysły. Zabawa z Fotonem robotem edukacyjnym jest bardzo fascynująca. Jednak najpierw trzeba się z nim zaprzyjaźnić i poznać sposób jego obsługi. Dla pierwszaków to nic trudnego. Uczniowie z klasy 1 a chętnie próbowali zabawy z robotem i kreatywnie wykorzystywali zestaw klocków.

 

 

Kalendarium

Dzisiaj jest:

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Kontakt

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2

im. Króla Kazimierza Wielkiego 

w Sandomierzu

27-600 Sandomierz, ul. Mickiewicza 9

tel./fax: (15) 832 25 75

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

NIP: 864-176-44-80

REGON: 001187839

Dojazd

© 2022 Szkoła Podstawowa nr 2 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Sandomierzu. Wszelkie prawa zastrzeżone | realizacja: studioweb.net.pl