- projekt_unijny
- Odsłony: 517
"Profilaktyczne badanie słuchu i mowy wśród dzieci z klas pierwszych SP w województwie świętokrzyskim"
Projekt realizowany jest w naszej szkole od roku szkolnego 2020-2021. Zakończenie przewiduje się w grudniu 2021roku. W ubiegłym roku szkolnym wychowawcy klas pierwszych zaproponowali wszystkim rodzicom uczniów klas pierwszych udział w projekcie.
W wyznaczonym dniu odbyły się konsultacje z laryngologiem oraz badania słuchu. Na terapię logopedyczną zostało zakwalifikowanych siedmioro uczniów. Każdy z rodziców otrzymał pisemną informację o wynikach badań. Niestety wprowadzenie nauczania zdalnego oraz zmiany w organizacji zajęć uniemożliwiły kontynuację rozpoczętego projektu. Został on wznowiony dopiero w bieżącym roku szkolnym.
Od września nauczyciel logopeda pani Bożena Chmielewska rozpoczęła realizację projektu. Po ustaleniu terminu spotkań z rodzicami rozpoczęły się regularne i systematyczne zajęcia. Głównym celem było zdiagnozowanie a następnie zmniejszenie lub usunięcie zaburzeń komunikacyjnych oraz przezwyciężenie trudności w czytaniu i pisaniu.
Podczas pierwszego spotkania logopeda przeprowadziła całościowe badanie logopedyczne, które obejmowało wywiad, sprawdzenie sprawności narządów artykulacyjnych, umiejętności czytania i pisania, badanie słuchu fonemowego oraz realizację poszczególnych głosek. Zajęcia odbywały się po lekcjach lub – za zgodą rodziców- także w soboty. Projekt zakładał realizację kilkunastu indywidualnych, 45-minutowych spotkań
z logopedą. Zajęcia prowadzone były z wykorzystaniem tradycyjnych metod oraz technik multimedialnych, co było dla dzieci dużą atrakcją. Zainteresowani rodzice chętnie rozmawiali z logopedą na temat postępów swoich dzieci, a wielu z nich śledziło je na bieżąco zapoznając się z zeszytem dziecka, w którym notowane były wykonywane ćwiczenia. Wszyscy rodzice mieli możliwość spotkań indywidualnych z logopedą w celu podsumowania prowadzonych zajęć.
Ogromną zaletą projektu była możliwość indywidualnych spotkań
dziecka z logopedą. Tak prowadzone zajęcia są bardzo skuteczne i szybko przynoszą spodziewane efekty. Na uwagę zasługuje też fakt, iż dzieci onieśmielone, małomówne
i zablokowane podejmują współpracę wyłącznie w kontakcie indywidualnym, co jest znaczące dla powodzenia terapii. Niestety nasze dzieci nie mają takich możliwości. Szkolne zajęcia logopedyczne -ze względu na małą liczbę godzin (4 godziny tygodniowo dla wszystkich uczniów)- organizowane są w zespołach 3- i 4-osobowych, co bardzo utrudnia
indywidualizację zajęć.
Projekt „,Profilaktyczne badanie słuchu i mowy wśród dzieci z klas pierwszych SP
w województwie świętokrzyskim” bez wątpienia przyniósł wiele korzyści naszym dzieciom. Zauważalna poprawa wymowy, zwiększenie świadomości uczniów, motywacja do pokonywania trudności oraz zauważalna przez nauczycieli poprawa umiejętności czytania
i pisania ćwiczonych głosek to największe zalety realizacji projektu.