Miesiąc październik to Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa, w którym, już po raz siódmy, odbywała się ogólnoeuropejska kampania organizowana przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA. Przez cały październik we wszystkich krajach członkowskich organizowane były wydarzenia, których celem było podniesienie świadomości na temat bezpieczeństwa w sieci oraz nowoczesnych technologii.
W tym roku Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa promował następujące tematy przewodnie:
Cyberhigiena, a więc najprostsze działania, które powodują wzrost cyberbezpieczeństwa każdego z nas (np. systematyczna zmiana hasła i aktualizacja oprogramowania).Nowoczesne technologie takie jak sztuczna inteligencja (AI), czy Internet Rzeczy (IoT) oraz związane z nimi wyzwania, a także problematyka tzw. fake news.Tegoroczną edycję kampanii honorowym patronatem objęli m.in.: Prezes Rady Ministrów, Ministrowie: Cyfryzacji, Obrony Narodowej, Edukacji, Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Przedsiębiorczości i Technologii, Spraw Zagranicznych, Infrastruktury, Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, Inwestycji i Rozwoju, a także Biuro Bezpieczeństwa Narodowego oraz Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni.W dzisiejszych czasach cyberprzemoc jest coraz częstszym zjawiskiem, zaś jej ofiarą może paść każdy. Bardzo ważne jest, aby zdać sobie sprawę z faktu, jak wiele niebezpieczeństw czyha na nas w wirtualnym świecie. Ważne jest aby wiedzieć, jak przeciwdziałać cyberprzemocy oraz gdzie szukać pomocy w sytuacji, gdy staniemy się ofiarami takich przestępstw.
Uczniowie naszej szkoły postanowili dołączyć do tego wydarzenia. W czasie trwania kampanii uczestniczyli w zajęciach, na których poruszane były tematy związane z cyberprzemocą oraz cyberhigieną. Na zajęciach informatyki w klasach starszych uczniowie omawiali takie zagadnienia jak: tworzenie bezpiecznych haseł (elementy silnego hasła) oraz rozsądne zarządzanie własnymi hasłami. Starsi uczniowie wiedzą już, jak ważna jest regularna zmiana haseł dostępowych oraz aktualizacja oprogramowania.
Zainteresowanie uczniów klas starszych wzbudziły sensacje typu Fake news. Okazało się, że ta forma dezinformacji (Fake news fałszywa wiadomość, często o charakterze sensacyjnym, publikowana w mediach z intencją wprowadzenia odbiorcy w błąd w celu osiągnięcia korzyści finansowych, politycznych lub prestiżowych) jest znana i rozpowszechniania w mediach, w tym na portalach społecznościowych, z których korzystają nasi uczniowie. Świadomość korzystania z pewnych i sprawdzonych źródeł informacji to jeszcze jedna korzyść, jaką wynieśli nasi uczniowi po cyklu zajęć informatycznych związanych z akcją Październik – Europejski miesiąc cyberbezpieczeństwa.
Uczniowie klas trzecich i czwartych na zajęciach z wychowawcą omawiali ważne zagadnienia związane z bezpiecznym korzystaniem z Internetu. Na przykładzie pięciu filmów poznawali sytuacje, w jakich znaleźli się ich rówieśnicy. W trakcie zajęć dyskutowali nt. sposobów radzenia sobie w przedstawionych sytuacjach, dokonywali wyboru decydując jak należy postąpić, a na koniec oceniali słuszność podejmowanych decyzji. Z relacji wychowawców wynika, iż nasze dzieci w większości okazały się rozsądne i odpowiedzialne. Były dalekie od stawiania się w ryzykownych sytuacjach. Taki fakt zdecydowanie cieszy nas nauczycieli, ale nie może całkiem uspokoić, bowiem życie niesie różne zaskakujące scenariusze i na takie okoliczności musimy przygotować naszych uczniów -oczywiście razem z rodzicami. Tylko ścisła współpraca na linii szkoła-dom przyniesie pozytywne skutki i uchroni nasze dzieci przed niebezpieczeństwami związanymi z korzystaniem z Internetu.