- Dojrzałość szkolna - gotowość dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego.
Podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego wiąże się z początkiem nowego, bardzo ważnego etapu w życiu. Dotąd była to zabawa. Teraz będzie nauka. Osiągnięcia w nauce będą podstawowym kryterium oceny dziecka. Jednak, aby dziecko mogło sprostać wymaganiom szkolnym i w pełni się rozwijać musi osiągnąć gotowość szkolną. Jest ona ściśle uzależniona od osiągnięcia odpowiedniego stanu rozwoju fizycznego, emocjonalno – społecznego i umysłowego.
Dojrzałość umysłowa dziecka przejawia się w zainteresowaniu nauką, zwłaszcza czytaniem, pisaniem, liczeniem, zaciekawieniem zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu. Dziecko dojrzałe umysłowo potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas na tej samej czynności, potrafi z uwagą śledzić treść opowiadanej czy czytanej bajki. Jego mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym, a słownictwo jest na tyle bogate, że bez problemu potrafi porozumiewać się z innymi. Nie ma problemów ze zrozumieniem przekazywanych wiadomości, poleceń czy treści czytanego opowiadania, bajki.
Dziecko 7 letnie ma już pewien bagaż doświadczeń, spostrzeżeń, który umożliwia mu rozwój wyobraźni i myślenia pojęciowego. Dziecko dojrzałe do szkoły potrafi doprowadzić rozpoczętą pracę do końca, bo ciekawi go wynik swoich poczynań. O poziomie umysłowym dziecka mogą świadczyć jego rysunki. Rysunki dzieci dojrzałych są bogate w treść, kolory, zawierają dużo szczegółów, są prawidłowo rozmieszczone na kartce. Oceniając dojrzałość umysłową dziecka, bierze się pod uwagę również poziom rozwoju percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz analizy i syntezy słuchowej. Te funkcje w dużej mierze decydują o opanowaniu umiejętności pisania i czytania.
Dziecko dojrzałe społecznie prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłym, potrafi współpracować w zespole, przestrzegać reguł oraz zawartych umów. Charakteryzuje go zdyscyplinowanie, obowiązkowość, samodzielność. Samodzielność dotyczy nie tylko czynności samoobsługowych jak ubieranie się, mycie, czesanie, ale dotyczy także samodzielnego przygotowania się do lekcji, spakowania tornistra, a także samodzielnego podejmowania prawidłowych decyzji w różnych sytuacjach społecznych. Od 7 latka wymaga się zrozumienia prostych sytuacji społecznych i rozeznania, co jest dobre, a co złe (np. że nie wolno krzywdzić innych, niszczyć cudzej własności, przywłaszczać sobie znalezionych rzeczy). Dziecko dojrzałe społecznie dobrze się czuje w nowym środowisku szkolnym, z chęcią podejmuje zadania na rzecz innych np. dyżury. Przejawem niedojrzałości społecznej jest stałe absorbowanie uwagi nauczyciela, domaganie się ciągłego wyróżniania i dążenie do uprzywilejowanej pozycji w klasie. Dzieci niedojrzałe społecznie mogą też izolować się od grupy, stronić od kolegów, unikać wspólnych zabaw łatwo poddawać się dominacji kolegów, wykazywać bierność, nieśmiałość, lękliwość, małomówność.
Dojrzałość fizyczna to ogólna sprawność organizmu i zdrowie dziecka. Długotrwałe choroby, dolegliwości organizmu utrudniają pracę szkolną dziecka. Dziecko szkolne dysponować musi odpowiednim zasobem sił fizycznych i odpornością na zmęczenie. Przy takich czynnościach jak pisanie, rysowanie, wycinanie i innych pracach plastyczno-technicznych potrzebna będzie dziecku dobra sprawność rąk, koordynacja ruchowa i koordynacja ruchowo-wzrokowa. W przeciwnym wypadku ruchy będą powolne, nieharmonijne, mało precyzyjne. Siedmiolatek sprawnie i szybko biega, przy czym ruchy rąk i nóg są zharmonizowane.
Dojrzałość emocjonalna to zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć, to odpowiednia do wieku umiejętność panowania nad swoimi emocjami i kontrolowania ich. Uczeń dojrzały emocjonalnie odczuwa więź ze swoją grupą i wychowawcą. Przeżywa różne radości i smutki związane z życiem klasy, prawidłowo reaguje na pozytywne bądź negatywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce. Dziecko niedojrzałe emocjonalnie jest wybuchowe, agresywne, złości się lub płacze z błahego powodu, często popada w konflikty z kolegami. Może też być zahamowane, zalęknione, niepewne, napięte, nadwrażliwe, płaczliwe. Taki typ dziecka boi się głośniejszych uwag nauczyciela nawet, gdy nie dotyczą ich samych.
Dziecko gotowe do nauki szkolnej potrafi m.in.:
- powiedzieć, jakie ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców,
- narysować rysunek postaci ludzkiej, ciąć nożyczkami, lepić z plasteliny,
- dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je, łączyć w zbiory,
- wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach,
- rozpoznać różne dźwięki z otoczenia,
- liczyć kolejno do 10, dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach,
- opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową,
- czytać niedługie teksty ze zrozumieniem,
- uważnie słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki,
- wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych,
- doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej,
- zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, podporządkowywać się poleceniom,
- wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zapiąć guziki, zamki.
Dziecko ma ponadto: dobrą koncentrację uwagi, odporność na niektóre niepowodzenia. Charakteryzuje je wytrwałość przy dłuższym wysiłku, prawidłowa wymowa, umiejętność analizy i syntezy słuchowej wyrazów, nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi.
U większości dzieci uczęszczających do przedszkola gotowość do podjęcia nauki szkolnej dokonuje się niepostrzeżenie i nie wymaga specjalnych zabiegów ani ze strony rodziców, ani ze strony nauczycieli. Bowiem cała praca wychowawcza przedszkola, od najmłodszych grup, zmierza do zapewnienia dziecku dobrego startu w szkole.
Z pójściem do szkoły mogą być również związane lęki i strach. Często ich podstawę stanowią błędy popełniane zupełnie nieświadomie przez samych rodziców np. straszenie szkołą, likwidacja zabawek, całkowite zburzenie dotychczasowej organizacji życia w domu itp. Takie sytuacje niekorzystnie wpływają na poczucie bezpieczeństwa dziecka, mogą być też przyczyną trudności w nauce dziecka.
Jeśli cokolwiek budzi państwa niepokój, warto zasięgnąć rady specjalisty. W naszej szkole jest możliwość skorzystania z porady psychologa, pedagoga, logopedy. Określą oni przyczyny trudności dziecka i przekażą zalecenia do pracy.
- Dziecko w szkole. Jak mu pomóc w nowej sytuacji?
Pierwsze dni w szkole to czas szczególny dla dziecka i rodziców. Ciekawość, radość, duma z bycia uczniem mieszają się ze strachem i niepewnością. Wiele zależy
od pierwszych wrażeń dziecka z pobytu w szkole oraz od atmosfery stworzonej
w domu wokół tego wydarzenia. Ważne jest aby rodzic wspierał dziecko, słuchał go, pozwolił mówić o tym co czuje. Przyznanie się do strachu jest sposobem na jego pokonanie. Warto świętować z okazji pierwszego dnia szkoły np. zabrać dziecko na lody, do kina,
przygotować uroczysty obiad po to, aby uczeń kojarzył ten dzień z pozytywnymi emocjami.
Dobrze, gdy dziecko może decydować o szkolnych zakupach np. wybrać piórnik, zeszyty, kredki. Przybory mają podobać się dziecku, nie rodzicom. Poczuje się ważne i będzie zadowolone.
Nie wolno straszyć szkołą, mówiąc: „w szkole to cię nauczą”, „pójdziesz do szkoły to zobaczysz”. Od samego początku należy przedstawiać szkołę w pozytywnym świetle. Pierwszaczek musi poczuć, że to przyjazne i bezpieczne miejsce. Warto opowiedzieć, jak wyglądają lekcje i czego dzieci będą się uczyć. Należy uprzedzić, że w szkole spotka starsze dzieci, podczas lekcji uczniowie grzecznie siedzą w ławce, słuchają nauczyciela, a gdy chcą coś powiedzieć podnoszą rękę.
Trzeba pomóc dziecku wdrożyć się w obowiązki ucznia przez dopilnowanie prostych czynności: punktualnego przychodzenia do szkoły, zapakowanie właściwych podręczników
i pomocy, odrabianie zadań domowych we właściwym czasie.
Nie wolno odsyłać dziecka do odrabiania lekcji za karę, ponieważ nauka będzie się kojarzyła z przykrością, przymusem i nigdy jej nie polubi. Warto tłumaczyć, że zdobywanie wiedzy
i umiejętności jest ciekawe i potrzebne w codziennych sytuacjach.
Ważne jest zorganizowanie stałego miejsca- „kącika do nauki”. Zadania domowe uczeń powinien wykonywać po odpoczynku, w ciszy i spokoju, zaczynać od trudniejszych, potem łatwiejsze. W trakcie nie należy rozmawiać na inne tematy, a po 45 minutach pracy robić 5-10 minut przerwy. Nie należy robić zadań za dziecko. Trzeba tłumaczyć i naprowadzać. Po wykonaniu każdego zadania należy chwalić i cieszyć się razem z nim. Będzie to zachętą do dalszego działania.
Nie wolno stawiać wygórowanych wymagań ani porównywać dzieci. Każde jest inne i ma prawo radzić sobie z nową sytuacją na swój własny sposób i w swoim tempie. Niezadowolenie rodzica będzie dużym przeżyciem dla dziecka, które dopiero rozpoczyna szkolną edukację.
III. Podręczniki.
Uczniowie klasy pierwszej otrzymają w szkole podręczniki, ćwiczenia do edukacji wczesnoszkolnej oraz podręcznik i ćwiczenia do nauki języka angielskiego. Wszystkie materiały edukacyjne do zajęć edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego są bezpłatne. Podręcznik do religii należy zakupić we własnym zakresie. Rodzice ponoszą koszty na zakup niezbędnych materiałów i przyborów do nauki (poniżej proponowany spis) .
- Wyprawka ucznia klasy pierwszej
Teczka do przechowywania materiałów na zajęcia plastyczno-techniczne a w niej;
- Blok rysunkowy
- Blok techniczny biały
- Blok z kolorowymi kartkami
- Zeszyt papierów kolorowych (zwykły i samoprzylepny)
- Farby plakatowe i akwarelowe
- Zestaw pędzli, mały pojemnik na wodę
- Plastelina
- Kredki świecowe
- Klej w sztyfcie
Wyposażenie piórnika
- Kredki ołówkowe
- 3 ołówki
- Temperówka
- Nożyczki
- Mały klej w sztyfcie
- Gumka
- Linijka
Ponadto:
Tornister
Zeszyty 16-kartkowe (2 w kratkę, 1 w trzy linie i zeszyt do religii)
Okładki na zeszyty, ćwiczenia, podręczniki
Worek do zajęć wychowania fizycznego a w nim bawełniana koszulka oraz spodenki
Mały ręczniczek
Smyczka lub wstążeczka na kluczyk do szatni z zawieszką z imieniem i nazwiskiem
Teczka z gumką na prace plastyczne
Worek z obuwiem zmiennym
Wszystkie zakupione przybory należy koniecznie podpisać.
Przydział dzieci do klas odbędzie się pod koniec sierpnia.