Dzień Ziemi 2021 „Przywróć naszą Ziemię”
W tym roku szkolnym Dzień Ziemi przebiegał pod hasłem „Przywróć naszą Ziemię”.Pomimo pandemii i zdalnego nauczania uczniowie naszej szkoły chętnie włączyli się w jego obchody. To dobry moment na kształtowanie postawy ekologicznej wśród dzieci i młodzieży. Bardzo bogaty i różnorodny program przygotowały klasy młodsze.
Na zajęciach poruszały tematykę dotyczącą zasad prawidłowej segregacji odpadów, w tym odpadów biodegradowalnych.
Dowiedziały się dlaczego należy segregować odpady i co może z nich powstać podczas recyklingu, gdzie powinno się wrzucać resztki owoców i warzyw, zużyty sprzęt elektroniczny, żarówki, baterie, oraz opakowania po lekach. Poprzez internetowe gry dydaktyczne uczyły się jakie rodzaje śmieci należy wrzucać do kontenerów na szkło, papier, plastik i metal oraz odpady biodegradowalne.
Dzieci obejrzały film edukacyjny pokazujący, jak w prosty sposób oszczędzać wodę, energię oraz dbać o czyste powietrze oraz film "Efekt cieplarniany" w oparciu o materiały przygotowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Zaprojektowały i wykonały odznaki „Przyjaciel Klimatu”, „Przyjaciel Przyrody”.
Przeprowadzono warsztaty pt. „Ja i ochrona klimatu na zakupach”, „ Cuda ze śmieci: zwierzątka, stroje, zabawki, rekwizyty” oraz wykonały prace techniką kolaż „Piękna jest nasza planeta”. Uczniowie przygotowali również przedstawienie pt. „Niewielki, ale śliczny Wiosenny Teatrzyk Ekologiczny”.
Na lekcjach edukacji przyrodniczej poruszano też tematykę życia i ochrony na Błękitnej Planecie. Rozpoczęto od burzy mózgów, aby przybliżyć i uporządkować pojęcia takie jak: ziemia, przyroda, natura, ochrona przyrody, ekologia, ochrona środowiska itp.
Zajęcia zostały przeprowadzone w atrakcyjny sposób. Wykorzystując aplikację Teams, każde dziecko na wzór audycji radiowej przedstawiało jedno z wybranych dzieł natury, od rafy koralowej, poprzez Wyspy Galapagos, Wielki Kanion w Kolorado aż po szczyty górskie.
Uczniowie zostali zapoznani z najbliższą enklawą przyrodniczą jaką jest las, a także poznali jego znaczenie dla przyrody i człowieka, ze szczególnym omówieniem unikania zaśmiecania środowiska. Omówiono również wyjątkowość walorów przyrodniczych oraz występowanie chronionych i zagrożonych gatunków flory i fauny w polskich parkach narodowych. Uczniowie wykonali plakaty o tej tematyce. Następnie w ramach quizu sprawdzali swoją wiedzę i zacięcie przyrodnicze.
W ciągu tygodnia dzieciom towarzyszyła eko- piosenka „Świat w naszych rękach”.
W klasach IV- VI odbył się konkurs ekologiczny. W konkursie wzięło udział 66 uczniów.
Największą wiedzą ekologiczną wykazali się uczniowie:
I miejsce (29 pkt.)
- Urszula Sadrakuła – IV a
- Bartosz Mikus – klasa IV a
- Emilia Chorab – klasa V a
- Daniel Kacaliński – klasa VI b
II miejsce (28 pkt.)
- Zofia Rogusz – klasa IV a
- Paulina Siudak – VI a
III miejsce (27 pkt.)
- Kamil Tymoszuk – klasa IV a
- Alan Kwiecień – klasa V a
- Michał Łatka – klasa VI a
- Michał Nierubiec – klasa VI a
- Mateusz Baszak – VI b
Klasy VII – VIII uczestniczyły w webinarium „Lekcje z klimatem”. Zostało ono zorganizowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska i dotyczyło zmian klimatu oraz działań na rzecz ochrony klimatu.
Po wysłuchaniu wykładów uczniowie mieli możliwość udziału w wirtualnych warsztatach kulinarnych, zwracających uwagę na problem marnowania żywności oraz warsztatach „ubraniowych”, zwracających uwagę na kwestię odpowiedzialnej mody. W trakcie warsztatów pokazano proekologiczne rozwiązania do wdrożenia w codziennym życiu.
W klasach starszych na lekcjach poszczególnych przedmiotów również poruszano tematykę związaną z Dniem Ziemi. Uczniowie obejrzeli film pt. „Strażnicy Ziemi-misja ratunkowa”, na lekcjach języka angielskiego zrealizowali cykl tematów dotyczących zagrożeń i ochrony środowiska oraz śpiewali piosenki o tematyce ekologicznej.
W ramach obchodów Dnia Ziemi rozpoczęliśmy zbiórkę plastikowych nakrętek przeznaczonych dla chorego Bartusia.
Error
Koordynatorzy
Teresa Bryła, Krystyna Idzik