Zajęcia prowadzi logopeda - pani Bożena Chmielewska. Na terapię logopedyczną uczęszczają uczniowie zakwalifikowani po przesiewowym badaniu logopedycznym, posiadający wskazania opinii bądź orzeczeń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz zgłoszeni przez wychowawców lub rodziców.
Error
W bieżącym roku szkolnym zajęcia odbywają się w wymiarze 4 godziny tygodniowo w zespołach liczących od 2 do 6 dzieci. Każda z klas uczęszcza w określone dni tygodnia.
W przypadku nauczania zdalnego zajęcia odbywają się poprzez Teams.
Zajęcia logopedyczne w roku szkolnym 2023-2024
Poniedziałek 11.50-12.35 kl. I B
Wtorek 12.45-13.30 kl. II A, kl. III A
Środa 11.50- 12.35 kl. I A
Piątek 8.00-8.45 kl. I A, IV A
Wszystkie zajęcia odbywają się w sali nr 3
Konsultacje z rodzicami
Logopeda szkolny prowadzi społecznie dyżur w poniedziałki 14.35-15.20 po wcześniejszym umówieniu lub w inne dni po uzgodnieniu. Można również skontaktować się poprzez dziennik oraz – przypadku nauczania zdalnego- poprzez Teams.
Przesiewowe badania logopedyczne
Jak co roku uczniowie klas pierwszych uczestniczą w przesiewowym badaniu logopedycznym mającym na celu ocenę stopnia rozwoju mowy; w tym rozumienie, konstruowanie zdań, znajomość form gramatycznych, artykulację; sprawność narządów mowy, tor oddechowy oraz płynność mowy. Rodzice, którzy wyrazili pisemną zgodę na udział dziecka w badaniach otrzymują informację zwrotną od logopedy na temat oceny stanu rozwoju mowy i ewentualnych zaburzeń w zakresie komunikacji. Po ustaleniu planu pracy
z rodzicem dziecko uczęszcza na terapię logopedyczną. Na sukces terapii ma wpływ nie tylko praca logopedy ale także właściwa postawa rodziców. Kontynuacja poznanych na zajęciach ćwiczeń, utrwalenie materiału wyrazowego z lekcji oraz systematyczność to podstawa każdej terapii. Istnieją również sytuacje, kiedy logopeda szkolny wskazuje rodzicom konieczność włączenia w terapię innego specjalistę; laryngologa, ortodontę lub neurologopedę (Neurologopedia to dziedzina logopedii zajmująca się diagnozą oraz terapią zaburzeń mowy i komunikacji pochodzenia neurologicznego).
Kiedy zgłosić się do logopedy?
Na to pytanie istnieje jedna odpowiedź. Drogi Rodzicu, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości związane z wymową Twojego dziecka skontaktuj się z logopedą. Jeśli widzisz, że Twoje dziecko ma trudności w kontaktach z rówieśnikami bądź osobami dorosłymi – porozmawiaj na ten temat z logopedą. Słowem, jeśli pojawiają się wątpliwości należy je po prostu sprawdzić. Obowiązkiem Rodzica jest zapewnić dziecku optymalne warunki do pełnego i harmonijnego rozwoju swojego dziecka. Prawidłowa komunikacja to podstawa nawiązywania relacji koleżeńskich oraz prawidłowy kontakt z otoczeniem. W przyszłości to bardzo dobra ocena za wykonanie i zaprezentowanie swej pracy, to swoboda w kontaktach rówieśniczych, to prawidłowa pisownia (bowiem często błędy w wymowie pociągają za sobą błędy w pisowni). W życiu dorosłym prawidłowa komunikacja to niezaprzeczalny atut w przypadku ubiegania się o miejsce pracy.
Niestety zdarza mi się czasem słyszeć od rodziców słowa; „po co ma chodzić na zajęcia, jak inni go i tak rozumieją” lub „ona w domu mówi bardzo dobrze, tylko w szkole jest nieśmiała”. Taka postawa niestety wpływa negatywnie na cały rozwój dziecka. W przyszłości może doprowadzić do „zamknięcia się dziecka”, izolacji i innych problemów.
Wielu rodziców, z którymi współpracuję, jest zaangażowanych i aktywnie uczestniczy w terapii logopedycznej. Widać to w postawie samych uczniów, którzy są chętni do pracy i
z uśmiechem wykonują polecane im ćwiczenia. Forma zabawowa zajęć sprzyja miłej atmosferze panującej na zajęciach a kontynuacja ćwiczeń w domu- przyspiesza zakończenie terapii.
Wczesna diagnoza zaburzeń komunikacji słownej jest już połową sukcesu w terapii dziecka, bowiem nieprawidłowe nawyki, wadliwie realizowane głoski często są przez dzieci utrwalane. Dlatego tak ważna jest terapia we wczesnym wieku, nawet w okresie niemowlęcym, kiedy to prawidłowe połykanie, picie czy korzystanie ze smoczka wpływa na późniejszą komunikacje słowną. W klasie pierwszej problemy z wymową są dużym utrudnieniem dla dziecka w opanowaniu nowej wiedzy i umiejętności. Im później następuje zmiana nawyków, tym trudniej dziecku na opanowanie prawidłowej wymowy danej głoski bądź poprawnej wymowy (jeżeli problem jest bardziej złożony).